HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) elfogadás (1) Elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) Járó Zsuzsa (1) járó zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) netflix (1) Netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

FÁCÁNGYILKOSOK - dán thriller, 2014.

2015.03.29. 11:30 dasilva64

Lefac4.jpgszögezem, skandináv krimi rajongó vagyok, tűzön-vizen át. A nagy nevek mellett (Nesbo, Mankell, Stieg Larsson, Läckberg) Jussi Adler-Olsen lett az utóbbi időben a nagy kedvenc. Regényei vezérfonala - a többiekéhez hasonlóan - egy állandó nyomozócsapat. Lassan nem tudom már, mit élvezek jobban, az aktuális bűnügy kinyomozását, vagy a folytatásos nyomozó-sagat. Carl Morck és Assad kettőse az átlagos skandináv nyomozó-és-csapata felálláshoz képest is rendhagyó. 

Valami furcsa véletlen folytán az első megfilmesítésről lemaradtam, így először a második részt néztem meg, a Fácángyilkosakat, és csak utána a Nyomtalanult. Hihetetlen, de annak ellenére, hogy egészen másmilyennek képzeltem a főszereplőket, a pinceirodát, vagy egyáltalán a dán rendőrséget, mégis pillanatok alatt meg voltam győzve. A karakterek, a szinte fekete-fehér képi világ, a rövid, nyers párbeszédek szinte teljes egészében hozzák a könyv hangulatát. 

fac1.jpgCarl Morck (Nikolaj Lie Kaas), az alkoholista, elvált, megtört, félreállított gyilkossági nyomozó, aki mellett egy félresikerült lövöldözésben egy kollégája meghalt, egy pedig lebénult,  és Assad (akiről gyakorlatilag semmit sem tudunk azon kívül, hogy arab, a múltja zűrös, török kávét főz, néha leterített imaszőnyegén térdelve imádkozik, és a főnök titokzatos ismerőse) új segítséget kap, egy furcsa lányt, Roset.  Ők hárman próbálják a Q-Ügyosztály lezárt ügyeit rendbe rakni. De a következő esetük mégis egy öngyilkos rendőr búcsúlevelével szakad a nyakukba. A szálak a dán felső tízezer köreibe vezetnek, azon belül is egy bentlakásos elit gimnáziumba. fac6.jpg(Annyira felső körök, hogy a rendőrfőnök is belekeveredik az eltussolási próbálkozásokba. Kedvenc jelenetem, amikor a nyomozó rákérdez a rendőrfőnökre: Ugye megkérték, hogy az összes járőrt rendelje ki közlekedésrendészeti ellenőrzésre, hogy a nyomozáshoz ne legyen elég ember??? El tudod képzelni ezt a jelenetet Magyarországon? És azt igen, hogy a rendőrfőnök elszégyelli magát, bevallja érintettségét, és átpozicionálja az embereit?! És ezek ott Dániában ezt komolyan gondolják, nem viccelnek...)

fac2.jpgA dánoknak nyilván nyomasztó szembesülni a ténnyel, hogy még Dániában is vannak, akik egyenlőbbek, akik már tinédzserként is szabadon garázdálkodhatnak, mert az érinthetetlenek kasztjába tartoznak. Nekünk azért ez könnyebben megy... Az elitgimi baljóslatú világa a sötét kerekerdő közepén vetekszik a klasszikus angol bentlakásos iskolákéval, annak minden rémségével együtt. 

fac3.jpgMiközben Morck és Assad (Fares Fares) egyre jobban kiismeri egymást, tovább erősítik furcsa kis csapatukat, az ügyet természetesen megoldják. Nagy logikai csavar nincs a végén (bár egzotikum bőven akad), de Adler-Olsennél nem is ez a lényeg. A miértek, a mozgatórugók, a karakterek érdeklik. A rendező,  Mikkel Norgaard nem akarja átértelmezni a sztorit, nem akar saját mondanivalót közvetíteni, a regényre koncentrál.

És éppen ezért maradt hiányérzetem, különösen, amikor megnéztem a Nyomtalanult is. Mert míg a Nyomtalanul végigvisz a szereplők és az ügyosztály történetén, megtudjuk ki mikor és miért, addig a Fácánvadász két órája alatt az ügy ugyan megoldódik, de a főszereplőkről semmi újat nem tudunk meg. Ez pedig nem Jussi Adler-Olsen hibája, mert a könyvben rengeteg minden történik a szereplőkkel, valamiért a rendező szorította őket háttérbe. Kimaradt Morck elvált felesége-anyósa, a válás, lelkiismereti problémái bénán fekvő kollégája miatt, Assad nagyon lassan, fokozatosan kibomló múltja. Norgaardot talán kizárólag a történet társadalmi mondanivalója foglalkoztatta ebben a történetben.

fac5.jpgA Fácángyilkosok remek film lenne - ha. Ha nem olvastuk volna a könyvet, ha nem lenne egy előző film, ha egy kicsit többet kapnánk a nyomozók magánéletéből. De az tény, fokozta a várakozásomat a harmadik rész iránt, amit biztosan nem fogok elszalasztani. Alig várom már - ha ez volt a cél, elérték.

Értékelés: Erős közepes, a hiányérzetek miatt. Egyszeri kriminek kiváló.

 

 

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr147305266

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása