HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) Elfogadás (1) elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) Járó Zsuzsa (1) járó zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) Netflix (1) netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

UNBELIEVABLE - egy HIHETETLEN nemierőszak-sorozat igaz története a Netflix minisorozatában, 2019

2020.01.09. 12:35 dasilva64

un11.jpgMarie mindössze egyszer találkozott az apjával, az anyjáról jószerivel annyi emléke volt csak, hogy gyakran bízta őt az aktuális férfipartnereire. Szexuálisan és fizikálisan is bántalmazták kisgyerekként.

Állami gondozásba került, a különböző nevelők, segítők folyamatosan ki-be mászkáltak az életében, az állandóságot hírből sem ismerte. Megfordult árvaházakban, nevelőotthonokban, tizenegy nevelőszülőnél - időnként testvéreivel (két fiú, egy lány) együtt, de többnyire tőlük elválasztva. Nyolc éves korában hétféle nyugtatót, pszichotikumot szedett (köztük felnőtt antidepresszánst) - komoly orvosi indoklás nélkül. 

un2.jpgMindezek ellenére normális tinédzserré cseperedett álmokkal, vágyakkal, barátokkal, szerelemmel, hobbikkal, célokkal, és végre esélyt kapott egy boldog családra is. Ám reményei egyik napról a másikra szerte foszlottak, a befogadó család valamiért elvesztette a nevelőszülői engedélyét. Marie ezután átmenetileg két nevelőszülőnél is megfordult, míg végül nagykorúságát elérve inkább önálló életet kezdett egy ifjúsági programnak köszönhetően. Dolgozott, lakrészt bérelt egy ellenőrzött ifjúsági házban, igyekezett megtanulni mindazt, amit szerencsésebb fiatalok családban sajátítanak el. 2008-at írunk. A 18 éves Marie (Kaitlyn Dever) egy hajnalban arra ébred, hogy egy álarcos férfi késsel a kezében áll az ágya mellett. Megfenygeti, megkötözi, a szemét is beköti, és megerőszakolja. Majd eltűnik a tetthelyről. Miután Marie kiszabadítja magát, felhívja a barátnőjét, a nevelőanyját, a rendőrséget, a volt barátját. Segítséget és támogatást vár. Helyette felszínes, rideg, gépies jegyzőkönyvezést, gyógyszerelést, vizsgálatot, végül kételkedést és vádakat kap. 

un3.jpgItt kezdődik a Netflix valós történetet feldolgozó minisorozata. A Hihetetlen egy roppant izgalmas krimi. Egy nyomasztóan reménytelennek tűnő nyomozás története, ezzel együtt fájdalmasan mutat rá a nőket egyszerre több oldalról érő erőszak természetére, illetve a követendő viselkedésre velük szemben.

 

 

 

un4.jpgMarie közvetlenül az erőszak után legalább négyszer kell beszámoljon a legapróbb részletekről is, újra meg újra átélve a szörnyűségeket, az erőszakot, miközben a nyomozók, egészségügyi dolgozók, a felügyeletével megbízottak számára ő többnyire csak iktatószám, munkaóra, kipipálandó feladat.  Ha végignézzük, mi történik vele ezen a "nKaitlyn Deveryomozási futószalagon", igen plasztikusan körvonalazódik, hogyan NE bánjunk egy nemi erőszak áldozatával: Ne férfi kérdezze ki, ne kelljen többször beszámolnia minden részletről, ne várjanak el tőle semmilyen kötelezően "megfelelő" áldozati viselkedést (még olyanok sem, akik maguk is áldozatok voltak), ne a vád megkérdőjelezése legyen a kiindulási pont, az amúgy is sokkolt áldozatot ne presszionálja senki a vádak visszavonására - pláne saját kényelmi szempontjai miatt -, ne bagatellizálják az eseményeket, egyszóval ne tetézzék a traumát.

un1.jpgMarie megtörik, és visszavonja a vádakat. Ám három évvel később egy szomszédos államban hasonló erőszak történik. Karen Duvall (Merritt Wever) nyomozónő mintaszerű áldozatkezelése és empatikus kihallgatása tanítani való, mindemellett jó érzékkel köti össze saját esetét egy szomszédos állam beli hasonló esettel. Grace Rasmussen nyomozó (Toni Collette) nem egyszerű eset, kemény és gunyoros, de eltökéltségük közös: meg kell állítsák azt a profi módszerekkel dolgozó  szörnyeteget, aki válogatás, ám nyomok nélkül sorra erőszakol meg tinédzsereket, fiatalasszonyokat, vagy ősz nagymamákat. Párosuk imponálóan jól működik, remekül kiegészítik egymást. Sorra kapcsolnak össze immár számos államot érintő megoldatlan ügyeket, amivel egyfelől sziszifuszi munkával szép lassan felgöngyölik az esetet, másfelől rávilágítanak a rendszer hibáira, hiányosságaira, lehetséges új módszerekre, illetve az elkövetők természetére. 

Hibátlanul felépített sorozat. Mélységes tisztelettel adózik az áldozatoknak, felesleges horrorisztikus elemek nélkül érzékelteti azt a mérhetetlen megalázottságot, sebezhetőséget, a soha nem múló emlékek traumáját, amit egy szexuálisan bántalmazott áldozat megél. Patikamérlegen kimért időzítéssel váltakozik a két - különböző időpontban kezdődő - történet-szál, míg végül az utolsó részben Marie és a két detektív nyomozása összefut. Jól összeválogatott mozaikképet kapunk az amerikai bűnüldözés, szociális támogatás, jogalkalmazás előnyeiről és hátrányairól, az emberi és rendszerszintű kompetenciák buktatóiról illetve sikereiről. 

un7.jpgEdna Hendershot  - Karen Duvall -  személyisége Merritt Wever alakításában lenyűgöző, de Toni Collette, mint Stacy Galbraith - Grace Rasmussen - is remek. Kettősük minden pillanata hiteles, érzékeny és emberi. Biztos vagyok benne, a rendező, Suzannah Grant jól ismerte a nyomozókat, a filmbeli események, gesztusok, karakterek abszolút a valóságon alapulnak.

unb1.jpgMarie valódi neve titkos, ma már boldogan él férjével és két gyermekével. Ami megnehezítette a helyzetét, az a "visszaeső áldozati" lét. A többi - kiegyensúlyozott családi háttérrel rendelkező - áldozattal szemben őt a rendkívül sok bántalmazás, erőszak, elhanyagolás rárakódásai a külvilág számára gyakran érthetetlenné, unb2.jpgértelmezhetetlenné, félreérthetővé tették, ráadásul önértékelése, érdekérvényesítő képessége is mélyen az átlag alá került. Kaitlyn Dever alakítása szívettépő, minden pillanata érzelmek sokaságát váltja ki. Az áldozatokat alakító színésznők közül kiemelkedő még Danielle Macdonald (Amber) és Jayne Taini (Doris), de gyakorlatilag bármelyiküket nézve feltérképezhetnénk az áldozatok igen különböző, ám mégis jól felismerhető trauma-kezelési technikáit. 

Értékelés: kiemelkedően izgalmas, megrázó, emberien szép sorozat. Nőktől, nőkről, női szemmel, nem csak nőknek. Nálam megnyerte volna a Golden Globe-ot.unb3.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: nemi erőszak unbelievable áldozatvédelem Netflix Toni Collette Merritt Wever Kaitlyn Dever erős nők krimi-sorozat Suzannah Grant rendszer-erőszak

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr10015322748

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása