HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) elfogadás (1) Elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) Járó Zsuzsa (1) járó zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) netflix (1) Netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

A KEDVENC - ír-angol-amerikai dráma, 2018

2019.03.04. 14:29 dasilva64

ked5.jpgMihez kezdjen egy jó családból való, művelt fiatal nő (Abigail), akinek az apja szerencsejátékon elvesztette a család összes vagyonát, ráadásul őt is eladta egy kéjsóvár öregembernek, korlátlan használatra...? A lány elmenekül, ám rendes szakma, ismeretség, munkalehetőség híján távoli rokonához fordul segítségért. Nagynénje (Sarah) egy nemzetközileg elismert, nagy hatalmú családi vállalkozás egyszemélyi tulajdonosának és vezetőjének (Anne) a jobbkeze, legfőbb bizalmasa.

ked8.jpgA csinos, behízelgő modorú, ártatlannak tűnő, ám kényszerűen koraérett lány hamar kiismeri magát a szövevényes viszonyok között, és úgy dönt, nem éri be alamizsnával - minden eszközt bevetve a csúcsra tör. Egy olyan világban, ahol a pénzhez és a hatalomhoz vezető út szexszel, érzelmi manipulációval, fájdalommal és féltékenységgel van kikövezve, ahol a férfiak idejét legfőképp a divat, az élvhajhászás, a felesleges cicomázkodás és a megunhatatlan háborúskodás tölti ki, Abigail (Emma Stone) terve sikerre van ítélve. Profi módon állítja félre mentorát és vetélytársát, Sarah-t (Rachel Weisz), nyeri el Anne (Olivia Colman) szívét és teljes bizalmát. Happy end - valóban?

ked12.pngYorgos Lanthimos filmje a legapróbb részletekig hiteles történelmi dráma, valós szereplőkkel, megtörtént eseményekkel. Helyszíne az angol királynő, I. (Stuart) Anna királyi palotája, valamikor az 1700-as évek első évtizedében, de játszódhatna akár napjainkban is, vagy éppen kétezer évvel ezelőtt. Nyugtalanító fülledtsége, értelmetlen önpusztítása, önző céltalansága fájdalmasan ismerős gombokat nyomogat - talán ezért is érint olyan mélyen, hogy a kosztümök, a tér- és időbeli távolságok dacára  viszolygásunk zsigeri, menekülni vágyásunk tényleges. 

queen_anne.jpgA történet abszolút valós, I. Anna élete tragikusan boldogtalan, beteges és rövid volt. Korán ráébredt leszbikus vágyaira, ám a házasság és a gyerekszülés női és uralkodói kötelezettségét nem kerülhette ki. Férjhez ment, s bár tizenhat év alatt tizenhétszer esett teherbe, egyetlen gyermeke sem érte meg a felnőttkort. Többnyire elvetélt, illetve a gyermekek többsége halva született, vagy egy-két éves koráig meghalt. Egyetlen fia élte túl a csecsemőkort, őt tizenegy évesen vesztette el Anna királynő. Számtalan betegséggel küzdött: egészen fiatalon gond volt a látásával, a számtalan terhesség fizikálisan, azok kimenetele mentálisan viselte meg. Vélhetőleg depressziós volt és erősen túlsúlyos (ma bulimiásnak mondanánk), köszvény gyötörte, halálát pedig stroke előzte meg. Mozgásában erősen korlátozott uralkodóként hatalmát látszólag gyenge kézzel, egy hordszékből gyakorolta, ám hatása az angol történelemre és művészetekre tagadhatatlan.

Sarah Jennings tizenötéves korában ismerte meg a nálánál öt évvel fiatalabb hercegnőt, és barátságuk, majd szerelmük hosszú évtizedekig széttéphetetlen volt - egészen Abigail Hill (később Masham) érkeztéig. Abigail fiatalsága, szépsége, ártatlannak tűnő naivitása az addigra már megfáradt, csalódott, beteges és magányos királynőt levette a lábáról. 

ked2.jpgA kedvenc nem ítélkezik, nem foglal állást, nem segít döntenünk, ki mellé álljunk, kit szeressünk, vagy kinek szorítsunk. Bizonyos pillanatokban a szerelmi-hatalmi háromszög minden résztvevőjével tudunk azonosulni, értjük indítékait, de ahogy változik a fókusz, dermedten ismerjük fel, hogy manipuláció áldozatai vagyunk. Minden egyes fejezetben máshonnan és másvalakire vetül a reflektorfény, a folyamatos érzelmi hullámvasúton lassan fizikai rosszullét fog el. Amihez az is hozzájárul, hogy a film minden kockája, minden karaktere, minden színészi alakítása maximálisan hiteles. Az Oscar-nyertes Olivia Colman igazán zseniális idősödő, infantilis, bulimiás, akarnok "szegény gazdag kislány". Ereje a veszte, élete tragédiája épp az a hatalom, amit senki nem korlátozhat, de mindenki áhít.

ked13.jpgRachel Weisz Sarah-ja a határozott, öntudatos, "férfias" nő ebben a kapcsolatban, aki agresszív, nyílt fegyverekkel küzd és irányít. Pozícióját megingathatatlannak érzi, rátartisága miatt későn észleli a veszélyt. Bukásában válik ő maga szerethetővé, érzései hitelessé, ragaszkodása a királynőhöz őszintévé. Emma Stone Abigail-je éppen ellenkező karakter-ívet ír le: látszólagos gyermeki tisztaságának, bájos mosolyának, ártatlan-kék pillantásának fegyvereivel sorra üti le a sakktábla gyalogjait - legyen az rosszindulatú szobalány, ellenzéki politikai vezető, vagy együgyű férjnek való; majd sorra eltünteti a huszárt, a futót, kiiktatja a vezért, és beveszi a bástyát. S végül elnyeri a királynő szívét. 

Lanthimos a film zárójelenetében megadja nekünk a végső döfést. Ahogy a királynő és kegyence utolsó megalázó jelenete összemosódik az Anna tizenhét elvesztett gyermekét szimbolizáló tizenhét nyulának kellemetlenül örökmozgó képével, megértjük Sarah keserű utolsó Abigail-hez intézett mondatát : Most azt hiszed, nyertél...

ked10.jpgÉRTÉKELÉS: súlyos, nehezen emészthető, fájdalmas - és remek. Profi a ritmusa, a nézőpontok váltása; gyönyörűek a rokokó jelmezek, díszletek, lenyűgözőek a teljesen natúr vagy éppen a kornak megfelelően túlzó sminkek; fantasztikus a három színésznő játéka, egymásra hangolódása. Formailag  pazar, tartalmát tekintve örök-érvényű problémákat feszegető - egyszóval lenyűgöző. Nálam megkapta volna a legjobb film Oscar-ját.

 

Szólj hozzá!

Címkék: erotika szenvedély rokokó angol királynő Emma Stone Oscar-díj Rachel Weisz kegyencnő Olivia Colman Yorgos Lanthimos

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr1114655239

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása