HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) Elfogadás (1) elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) járó zsuzsa (1) Járó Zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) Netflix (1) netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

ELMOZDUL A FAL - a Kiscelli Múzeumban, Mácsai István emlékére

2023.01.20. 19:49 dasilva64

3080004.jpgOlyan nyolc-tíz éves lehettem, amikor édesanyám elvitt egy kiállításra a Műcsarnokba. Rengeteg furcsa, zavaros, vagy éppen minden figuralitást nélkülöző kép előtt csodálkoztunk egymásra: vajon mit ábrázolhat? Aztán végre ott álltunk egy festmény előtt, aminek minden apró részlete a helyén volt. Egy csukott ajtó a semmi közepén. Kilinccsel, küszöbbel, lepattogzott festékkel, kietlen tájjal, fáradtszürke égbolttal. Felismerhető volt, mégis értelmetlen. És rettenetesen szomorú.   (Ez a kép nem szerepel a kiállításon.)

mi21.jpgmi20.jpgKésőbb elkezdtem megérteni és megszeretni azokat a képeket, amiknél egyesek szerint az unokájuk is bármikor jobbat fest. Viszont Mácsai István képei ugyanazokat az érzéseket keltették és keltik bennem ma is, mint akkor, először. Látom, felismerem, beazonosítom a legapróbb részleteket is, érteni vélem az üzenetet, mégis eltölt valami hiány, valami bús magány. Fáj, hogy a művész ennyire távolságot tart tőlem. Aprólékosan végigvezet a látványon, az üzeneten, a tágabb értelmezésen, bizonyos dolgokat leegyszerűsít, másokat összemontíroz - talán, hogy jobban értsem; festészete elegáns, dekoratív, részletgazdag, színvilága többnyire hideg, néha meglepő. Ahogy rá hatottak a klasszikusok, úgy hat rám klasszicizmusa: meglep, elbizonytalanít. Elszomorít. 

mi19.jpgmi7_2.jpgPortréfala nem egy boldog család elkapott pillanatainak tablója, sokkal inkább tűnik fontos emberek hűvösen ránk tekintő arcképcsarnokának. Pedig a többségük egyáltalán nem "fontosember". A távolságtartó, a színes háttér előtt Mona Lisa-i mosollyal reneszánsz mozdulatlanságba dermedt alakok nem engednek közel. Nem árulják el a történetüket. Néha egy-egy tárgy utal arra, kik is lehettek ők, de arcuk azt üzeni: ennyi tartozik rád, csak ennyi, amennyit itt látsz. Egy furcsa kis kalap, egy keresztbe tett kar, pár kép a falon, egy füzet a kézben. Legyen ennyi elég.

Aztán a modell levetkőzik, és ez jelenthetne valamiféle intimitást, párálló testmeleget, befogadást, leleplezést. De Mácsai akt-festészete sokkal inkább erotika-mentes tisztelgés a szépség előtt, képi gesztus a klasszikus elődök megidézésével. Ötletei lenyűgözőek, az erotikát kiváltja az intellektus.mi12.jpg

Mácsai egyébként is messzemenően intellektuális festő.

mi18.jpgmi9_1.jpgPrecíz, megfontolt, aprólékos,  szimbólumokkal, gontolatisággal teli. Még a fiatalokkal teli rakpart, vagy a pesti utcák színes forgataga is statikussá, melankolikussá válik ecsetvonásai nyomán. A színek itt is hidegek, az alakok mosolytalanok. Miközben hat rám a művek hangulata, mégsem tudom kivonni magam a részletgazdagság hatása alól. Nahát, az a régi, tantuszos telefonfülke! Meg a régi villamos, amin lehetett tujázni... És az a piros szoknyás fiatal nő anyukám is lehetne, pont így öltözött ő is.  

mi8_1.jpgmi14.jpgElbeszélgetünk a teremben felügyelő hölggyel, kiderül, egyidősek vagyunk. Vidám és hosszas csevegésbe kezdünk az akkori divatról, frizurákról, közlekedésről, a budapesti utcaképről, a neonreklámokról, az akkori lakhatásról. Engem legjobban azok a képek érintenek meg, ahol Mácsai kiragad egy részletet, átértelmezi az egyébként jelentéktelen tárgyakat, ahol a képkivágás mikéntje ad teljesen új dimenziókat. Itt érzem úgy: a művész valamit megmutat magából is. Nem az ábrázolt személy, a szimbólum, az üzenet a fontos, hanem a művész maga. Ahogy észrevesz egy árnyékot, egy elhajított papírrepülőt, egy aszfaltrepedésből előbújó virágot, vagy egy egyszerű kilincset. Ezek a képek a maguk finomságával, melegebb színeivel, a pillanat spontán megragadásával egy villanásnyi időre számomra megteremtik az alkotó és néző közti intimitást. 

mi11_1.jpgmi31.jpgNézelődés közben elgondolkodtam, mennyire lehetett boldog, elégedett ember Mácsai? (A kiállításon mindenhol olvasható rendkívül igényes háttérinformációk alapján mindenki megalkothatja a maga válaszát.) Mint fotós és filmeket is készítő művész megmutatja egy jóval élettelibb, humorosabb arcát is, de melyik az igazi? És a szüleim? Ők vajon mennyire tudtak valóban boldogok és könnyedek lenni abban a korban? A hivatalos és elhallgatott értékrendek ellentmondásos világában? A szocialista brigádok és gmk-k, maszekolás közé szorítva? Vajon véletlen-e, hogy anyukám egyik kedvenc festője volt Mácsai István? Ha megkérdezhetném, vajon tudna-e válaszolni ezekre a kérdésekre? Észrevette-e a Mácsai-képek hűvösségét? 

mi26.jpgÉRTÉKELÉS: gyönyörű kiállítás. Átfogó, a festményeken kívül korabeli fotókat, filmeket is bemutató, rendkívül informatív, befogadható képmennyiséget felvonultató tárlat. És mint mindig, a Kiscelli elképesztően szépséges belső terét most is szakértő kézzel használták ki a rendezők B. Nagy Anikó kurátor irányítása alatt.

mi28.jpgA művész születésének 100. évfordulójára rendezett kiállítás a Kiscelli Múzeumban április másodikáig látható. Nézzétek meg, érdemes.

P.S. Én ugyan zuglói vagyok, de az én nagymamám is ilyen csaphoz kötözve tartotta a piacon vett csirkét....

Szólj hozzá!

Címkék: szocializmus klasszicizmus Kiscelli Múzeum Mácsai István portréfestő

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr5018030562

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása