HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) elfogadás (1) Elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) Járó Zsuzsa (1) járó zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) netflix (1) Netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

NYITVA - magyar film, 2018

2018.11.02. 15:54 dasilva64

nyitva.jpgNagypál Orsi filmjét jócskán megelőzte a híre: az az új magyar film, tudod, amiben van swinger club, meg édeshármas, meg nyitott házasság, fúúúúú, nagyon durva... Vagy így: végre egy olyan magyar vígjáték, ami nem az altesti humorra alapoz, és nyíltan felnőttesen beszél szexuális problémáinkról!  Vagy nézzünk pár cikkcímet: Kiverte a biztosítékot, hogy a monogámiát meg merem kérdőjelezni (Nagypál Orsi); Egy szexkomédia végzi el a genderszakok munkáját (Index); Az édeshármas vicces, a megcsalás nem (Port.hu), Sikamlós szexkomédia (Origo)...

Tehát egy politikamentes, szókimondó film a modern párkapcsolatokról, feminizmusról, genderelméletről, szexualitásról, útkeresésről - humorral, érzékenységgel és fantasztikus színészekkel a legkisebb szerepekben is. Kell ennél több?

nyit4.jpgTulajdonképpen kellett volna, de a Nyitva így is kellemes meglepetés a magyar vígjátékok színvonalát ismerve. Úgy járja körbe a párkapcsolatok, szexualitás, monogámia, férfi-női szerepek, féltékenység, vágy, gyerekvállalás, házasság, tradicionalitás, modern nyitottság, megcsalás, hűség kérdését, hogy közben elkerüli a közönséges altesti humort, az ízléstelen szexjeleneteket, az indokolatlan meztelenkedést. Fanni (Radnay Csilla) és Bálint (Kovács Lehel) párosa remekül működik, hitelességüket csak megerősíti a sztereotípiák helyenkénti megtörése - Fanni vásárol be, de Bálint süt; Bálint - az urológus doktor - kerülgeti a szép medikát  (Lénárdt Laura), de Fanni nyit először a kapcsolatban; Bálint a sírós-nyafogós, ám Fanni a precíz, listázó, szabálykövető. 

nyit3.jpgTulajdonképpen a poénok is ülnek, humorosak a párbeszédek, van mögöttük mélység és mondanivaló, ám fergeteges vígjátéknak nem mondanám. Pedig a legnyúlfarknyibb szerepekben is színészi remekléseket láthatunk: Péterfy Bori nyitott kapcsolatban élő, mindenre kapható tapasztalt, negyvenes életművésznője, Ötvös András nagyszájú, kicsit hazudós, szóban bevállalós, tetteiben nyuszi kispapája, Jordán Adél kiéhezett, polgárpukkasztó kismamája, Ónodi Eszter korzózó bombázója, Tenki Réka a miért-nem-tudok-szoptatni  probléma nyomasztó terhe alatt senyvedő anyukája, Mucsi Zoltán villamoson utazó és az arcával egész véleménygyűjteményt felvonultató kispolgára önmagában is egy-egy tökéletes különszám. 

nyit13.jpgSokat gondolkoztam azon, mi hiányzik nekem ebből a filmből? Miért nem lett belőle igazi robbanás? Hiszen szinte minden adottsága meglenne rá: jópofa történet, szerethető figurák, ízlésesen a határokon belül tartott sikamlósság, ismerős helyzetek, újdonságok, hiteles mondanivaló, humor, jó színészi teljesítmény...

nyit1.jpgArra jutottam, elsősorban nem valami hiányzik, hanem van ami éppenséggel túl sok. Túl sok a magyarázat, a poénok kifejtése, a fókuszba helyezett aktuális üzenetek körbejárása, több oldalról megvilágítása. Egy jó vicc csattanója után a túlbeszéd csak rombol és untat - ha nem bízunk abban, hogy a poén ülni fog és a hallgatóság érteni fogja, akkor vagy ne mondjuk el, vagy fogalmazzuk át, de ne magyarázzuk meg. Olvastam Nagypál Orsival egy riportot a filmről, ahol azt nyilatkozta, a Nyitva drámának indult, és útközben változott vígjátékká. Ezt a kettősséget érzem a filmen - a drámai felhangok megjelenését nem mindig ellensúlyozza kellőképp a humor, talán ezért is érezte úgy a rendező, hogy esetenként a helyzet komolyabb vizsgálódást, "lelkizést" igényel. Ezzel egy időben viszont volt valami, ami tényleg hiányzott: a skandináv vígjátékokban megszokott, oly jól működő erős önirónia.  Azok az ütős pillanatok, amikor egyes szereplők éppen az adott helyzet  fonákságából adódóan szembesülnek saját gyengeségeikkel - s a görbe tükörben látott kellemetlen igazságokon velünk együtt kénytelenek nevetni.

nyit6.jpgFanni és Bálint elég bátor volt kimondani titkos szexuális vágyait, elmenni egy swinger klubba, kipróbálni új partnereket, de nem jutottak közelebb a megoldáshoz, mert a valós problémákkal egyáltalán nem néztek szembe. Fanni "bátorsága" addig terjedt, hogy anyakönyv-vezetőként az aktuális tapasztalatait beleszőtte a szertartás beszédébe - ezek egyébként tényleg nagyon viccesek voltak -, vagy beolvasott egy busz összes utasa előtt Bálintnak, de ezzel csak a felszínt karcolta. Nem néztek szembe azzal, mit is akarnak valójában egymástól (házasság, szimpla együttélés, gyerek, gazdasági szempontok, szülői elvárások?), ki mekkora szabadságot ad és fogad el, mit és milyen mélységben osszanak meg párjukkal. Számomra az egyik kulcsjelenet a Fanni és bátyja közti beszélgetés - mi másról szólna egy párkapcsolat mint arról, milyen mértékű őszinteséget bírunk el, illetve kinek hol az a határ, ahol  könnyebben viseli az életet kegyes hazugságokkal. Ám ez a drámai jelenet magányosan lógva maradt a levegőben, nincs se folytatása, se visszhangja.

nyit9.jpgFurcsán kettős film a Nyitva a nemi sztereotípiák, közkeletű kifejezéssel a genderelmélet szempontjából is. Egy hatvanas hölgy ült mellettem a moziban, aki félhangosan végig kommentálta a filmet. Többnyire szörnyülködött Fannin, és sajnálta Bálintot, szó szerint drukkolt a "céda" nőszemély ellen, aki mindent megérdemel csalfasága, helytelen elvárásai és vágyai miatt. Hogy azok egyáltalán léteznek. Bálint ballépései ezzel szemben csak cinkos nevetgélést váltottak ki belőle, illetve helytelenítést, amikor a fiú túl elnéző volt. Ezzel szemben engem éppen az a jelenet zavart a legjobban, amikor Ónodi Eszter piros, testhez álló ruhában sétálva nem a neki füttyögő útjavító munkásoknak szól be, hanem szegény Fannit alázza le, kétszer is. És Fanni tanul az esetből, jól megjegyzi: az sztereotípia, hogy egy bombanő szükségképpen buta is. Az persze nem, hogy egy értelmes nőnek muszáj bombázóvá válnia, ha piacképes szeretne lenni. Bár a film végén beint az említett munkásoknak, ám elfordulva ott bujkál a büszke mosoly a szája szélén: na ugye, ha ilyen szexi cuccban, kisminkelve futkározok az utcán, akkor nekem is kiabálnak olyanokat ám, hogy de mi mindent csinálnék veled, anyukám!  És ha már közhely, tudjuk jól, csak az útszéli munkások tesznek ilyesmit, a doktor urak bezzeg a kórházban mindig roppant jólnevelten udvarolnak a nővérkéknek...

nyit14.jpgÉrtékelés: jó. Élvezetes film, kellemes szórakozás azzal a kis rossz érzéssel a végén, hogy ebben azért jóval több volt. Végül nagyon suttogva megjegyezném, hamár valaki hazaviszi a szeretőjét a közös lakásba, akkor bezárja belülről az ajtót, és mindig benne is hagyja a kulcsot a zárban....

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr4714327407

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása