HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) Elfogadás (1) elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) Járó Zsuzsa (1) járó zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) Netflix (1) netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

EGY ANGYALARCÚ TOSZKÁN PÁRIZSBAN - Modigliani a MNG-ban

2016.09.25. 09:41 dasilva64

mod4.jpgA kis Amadeo Modigliani nem született szerencsés csillagzat alatt. A livornói szefárd zsidó család éppen negyedik gyermeke születésére, 1884-re megy tönkre. Első tizennyolc éve: elszakadás a szüleitől, betegségek, mellhártyagyulladás, tífusz, imádott nagyapja halála, újabb mellhártyagyulladás, szegénység, skarlát - ám eközben mindent megtesz, hogy elérje célját és festő legyen.

Abbahagyja tanulmányait, festőiskolába jár, szobrászatot tanul, bejárja Róma, Nápoly, Velence, Firenze múzeumait, templomait. Olyan intenzitással szívja magába az elődök és a kortársak tudását, mintha tudná, milyen rövid lesz az alkotásra adatott idő... Négy nyugodtabb év elteltével, az őt anyagilag támogató nagybácsi halála után, 1906. elején megérkezik Párizsba. 

mod5.jpg

 

Abba a Párizsba, ahol éppen csak berobbantak a Fauve-ok (Vadak), ahová alig pár évvel korábban érkezett meg a nála mindössze három évvel idősebb Picasso, ahol olyan - ma már ikonikus - személyiségekkel ismerkedik meg Picasso mellett, mint Apollinaire, Matisse, Chagall, Max Jacob, Kisling, Anna Ahmatova, Léger, Delaunay, s nem utolsó sorban a szobrász Brancusi. Ahol, bár továbbra is anyagi és egészségügyi gondokkal küzd, támogatókra talál. Belekóstol a Montmartre, az alkohol/mámor világába, a szobrászatba - amely meghatározó alapja lesz festészetének. Az utóbbitól visszatér a vászonhoz, de az alkohol, a szenvedély és a TBC már örök útitársa marad.

mod8.jpgExtravagáns, önpusztító, megszállott. Szenvedélyes lélek, megtört test, fanatikus alkotószellem. 1914: annyira gyenge, hogy harcra alkalmatlanná nyilvánítják. S ezzel bélyeggel a világháború hátországában - sokadmagával  -automatikusan marginalizálódik. Hiszen nem védi a hazát, szegény, tüdőbajos, ráadásul külföldi és zsidó, háborús időkben léhaságokkal lopja a napot. Gyanús. Haszontalan. mod7.jpgAki "csak" rajzol és fest, szinte kizárólag egyalakos portrékat és aktokat. Ám az elszigetelődés egyben közösségteremtés is - Modigliani egy olyan világ része lesz, amelyben összeverődik mindenki "más". Dezertőrök, homoszexuálisok, rokkantak, zsidók, hontalanok, gyenge fizikumú, vagy háborús sérült művészek.... Minél inkább tölti ki mindennapjait a megaláztatás, a sikertelenség, a szenvedés, a nyomor, annál megszállottabban keresi a szépséget, az igazságot, a tisztaságot. 

mod6.jpgModigliani egyre erőteljesebb egyéni stílusban festi portréit. Külön világot teremt hosszúkás arcú, afrikai, kambodzsai, japán, dél-amerikai maszkokra, törzsi szobrokra emlékeztető alakokból - ismerősök és ismeretlenek arcképeiből. Benépesíti világát furcsa, megkapó teremtményeivel. Valaki azt mondta, olyan, mintha karikatúrák lennének. Csakhogy Modigliani nem az arc jellegzetes vonásait emeli ki, torzítja el - ő a az arcokat, formákat a saját nyelvére fordítja le. Az időnként hiányzó szemek furcsa módon egyszerre hangsúlyozzák a maszk-érzetet, és kényszerítik a nézőt arra, hogy a szemkontaktus keresése helyett inkább a modell karakterére koncentráljanak. Mintha a felszínes társasági csevegés helyett a kép szereplőjével együtt fordulnánk magunkba, együtt merülnénk el mélységeinkben. 

mod2.jpgmod1.jpgFantasztikus, zűrös művész, gyönyörű férfi nőkkel, alkohollal, tragédiákkal, szenvedéssel és mámorral körítve. A boldogság csak pillanatokra éri el, de ezek a boldog pillanatok is tragédiába fulladnak. Beatrice Hastings-szal töltött pár kiegyensúlyozott éve után megismerkedik az akkor 19 éves Jeanne Hébuterne-nel. Viharos, szenvedélyes kapcsolatuk állandó hullámvasút - különválnak, gyerekük születik, újra összeköltöznek, újra gyermeket várnak... S amikor Modigliani 1920-ban turbekulotikus agyhártyagyulladásban meghal, Jeanne nyolchónapos terhesen követi szerelmét a halálba, leugrik ötödik emeleti lakásuk ablakából. Árván maradt kislányukat a művész nővére neveli fel.

mod11.jpgmod10.jpgModigliani úgy érzelmes, hogy nem érzelgős. Kíváncsi, érzékeny, odafigyelő megértő szűrőn át közelít az Emberhez. Technikája lenyűgöző, dekoratív, értelmezése, logikája elgondolkodtató. Egy-egy portréja szép, tartalmas, emberi történeteket mesél. Parafrázisai, klasszikus témákra álmodott újraértelmezései nem egyszerűen szórakoztatóak, vagy szemet gyönyörködtetőek. Modigliani mélysége, embersége, eleganciája, érzékenysége, szakmai tudása megkérdőjelezhetetlen. Halála után hihetetlenül gyorsan került a keresett művészek listájára, hogy végül állócsillag legyen a legelismertebb modern művészek között. Az idő végül elhozta számára a sikert.mod9.jpg

Értékelés: a kiállítás lenyűgöző, festmények, szobrok Modigliani különböző korszakaiból, a rá ható kortársaktól, vagy éppen ókori klasszikus elődöktől. De amitől igazán különleges, azok a korabeli rövidfilmek, fotók, és egy igazán ritkaság számba menő portréfilm a művészről. Még október 2-ig látogatható, egyszerűen kihagyhatatlan!mod3.jpg

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr811657456

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2016.09.25. 13:31:36

Abszolút komolyan, de sose értettem ezeket a nagyra becsült műveket. Manapság az utcán is sokkal ügyesebbek a kreatív festők.

Lehet, hogy akkoriban korlátozottabbak voltak az eszközök, de biztos jobbakat ki lehetett volna hozni, mert születtek tényleg elég élethű pillanatképek.

Ilyet általában az általános iskolai rajzórán várnak el.

devadel 2016.09.25. 17:27:04

@Syl_Jr: de egyébként előfordult már, hogy valamit értettél?

2016.09.25. 17:42:17

@devadel: Elnézést, ha neked sértő volt. Csak egy véleményt írtam le.

De most újra megnézve a képeket, olyan lehet, mint a költészet, amit annyiféleképpen lehet értelmezni, ahány ember van. Amit nekem mond ez a pár kép, azt nem írom le, mert csak feszíteném a húrt.

devadel 2016.09.25. 21:15:59

@Syl_Jr: nekem nem volt sértő, csak furcsa, mert azzal például senki nem szokott dicsekedni, hogy nem tud 5-ig számolni, a művészeti műveletlenség meg még az ennyire kirívó esetben sem ciki ezek szerint. szóval érted, általában a butaságra nem büszkék az emberek. na erről van szó.

Gyulus 2016.09.25. 21:23:09

@Syl_Jr: Valahogy úgy próbálj közelíteni hozzá, hogy az 1910-es években vagyunk, nincs internet, nincs tévé, a fényképezés is gyerekcipőben, vagyis nincs olyan vizuális kavalkád a világban, amiből annyi inspirációt lehetne gyűjteni, mint ma. Ezeknek a képeknek nem abban van a nagyszerűsége, hogy mennyire ügyesen bánik a festékkel, meg az ecsettel, (mert különösebb techikai bravúrt valóban nem látunk) hanem abban, hogy mennyire egyedi stílust talált ki, és mennyire le tudta tisztítani a formákat, úgy, hogy csak és kizárólag a lényeg maradjon meg. És hogy ezt nem a netről nyúlta, hanem kitalálta, kifejlesztette, és le is tudta festeni.
És amellett egyébként kifejezetten szépek is a képei.

dasilva64 · https://www.facebook.com/korulottemavilag 2016.09.25. 22:25:37

@Syl_Jr: Valójában már a reneszánszban sem kizárólag az élethű ábrázolás volt a cél, de a fényképezőgép megjelenésével végképp elvesztette a képzőművészet az élethű ábrázolást, mint fő célt. A különféle stílusok, áramlatok sokkal inkább arról szólnak, hogy a valóságból az adott művészt mi ragadja meg. Saját magán, mint egy szűrőn engedi át a valóságot, és egy (jó esetben) teljesen egyéni, összetéveszthetetlen műalkotás jön létre. Lássuk be, Tizianot és Giorgonét (a két klasszikus Vénusz ábrázolás a cikkben) nem tudnád egymástól megkülönböztetni, ha nem ismered nagyon jól a képeiket. Modigliani Vénuszát azonban nehéz bárki máséval összetéveszteni. Ez a lényege a modern festészetnek.

2016.09.26. 09:33:55

@Gyulus és @dasilva64 : Köszönöm mindkettőtöknek a választ. A lényeg, hogy abban az időben, az adott lehetőségekhez képest ez volt, ahogy meg tudta mutatni a világát a festő. Idővel pedig nőttek az elvárások. Ehhez hasonló most az Olimpia kapcsán felkapott "Milyen volt 20 éve és milyen most az elvárás".

@devadel: Az, hogy művészetileg analfabéta vagyok, nem tagadom. Tudom értékelni a szépet és a jót. Vannak olyan festmények, szobrok, épületek, amik kifejezetten tetszenek. (Taj Mahal, Angkor Wat, Húsvét szigeteki szoborcsoport,...) De azért egy általánosabb ismeretet idekeverni... . Attól, hogy meg tud valaki oldani egy kétismeretlenes egyenletet nem lesz elismert. (Kivéve, ha ő találta fel a módszertanát.)

zetevar 2016.09.26. 12:54:12

Nekem nagyon hiányoztak a Jeanne-ról készült képek. Nagyon. Szerettem volna megnézni saját szememmel is, hogyan emelkednek ki a többi női arckép közül.

dasilva64 · https://www.facebook.com/korulottemavilag 2016.09.26. 13:59:56

@zetevar: Jeanne fotója balra, pont mellette a festmény róla készült. Óriási megkülönböztetés a többihez képest, hogy neki gyönyörű kék szeme van...:)

dasilva64 · https://www.facebook.com/korulottemavilag 2016.09.26. 14:02:24

@zetevar: A végére még betettem ráadásnak egy Jeanne szobrot is :)

zetevar 2016.09.26. 14:15:41

@dasilva64: Ez a kép ki van állítva? Most elbizonytalanodtam... Azt tudom, hogy a végén határozott hiányérzettel távoztam. Nekem ez a kedvencem róla: mandarchiv.hu/cikk/3035/Dante_stanzai_abszinttal_es_opiumgolyocskakkal

De azt csodálkozva konstatáltam, hogy a lánya Jeanne, mennyire hasonlít Modigliani festményeire.

dasilva64 · https://www.facebook.com/korulottemavilag 2016.09.26. 14:56:30

@zetevar: Ó már értem...:) Nem, az a kép valóban nem szerepel a kiállításon. A cikkben a képeket inkább a leírtakhoz válogattam, kedvcsinálónak, mintsem konkrét válogatást a kiállítás anyagából - annál is inkább, mert a magyar múzeumokban sajnos még mindig nem lehet fotókat készíteni, jószándékból, még fizetős fotójeggyel sem.
süti beállítások módosítása