HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) elfogadás (1) Elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) Járó Zsuzsa (1) járó zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) netflix (1) Netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

AZ EMBER, AKIT OVÉNAK HÍVNAK - svéd fekete komédia, 2015

2016.07.12. 19:12 dasilva64

ove11.jpgAz ember, akit Ovénak hívtak, valójában nem más, mint egy XXI. századi svéd (skandináv) Kabos Gyula-karakter. Egy középkorú, pocakos, kopaszodó kispolgár, akinek az EQ-ja és az IQ-ja látszólag nagyjából együttesen adja csak ki a nemzeti átlagot. Egy ember, akinél minden párhuzamos és merőleges, a szőnyeg elvágólag, autója kizárólag Saab lehet, és kollégájától a Jóreggelten kívül minden más fecsegés. Ove (ejtsd: Úve) rosszabb, mint a kukucskálón át kíváncsiskodó, mindenkit ki- és megfigyelő zsémbes házmesterné egy pesti bérházban. Ő nyíltan, öntudatosan és fenyegetően járőrözik az egy kaptafára gyártott svéd egyenházikók labirintusában; rendet rak  lakók, autók, biciklik és szelektív szemetek között, kéretlenül és mogorván nevel, dorgál, oktat. 

ove1.jpgS amikor 43 év után elbocsájtják, nincs jobb ötlete, meg akar halni. Szép akkurátusan, ahogy mindent tett eddigi életében. Gondosan lemondva  fűtést-telefonelőfizetést, ünneplőbe öltözve, frissen borotválkozva indulna szeretett felesége után - akinek a fotóját gondosan elfordítja a tett tervezett színhelyétől... Ám az élet folyton közbeszól. S Ove nem az a típus, aki elkapkodja élete utolsó nagyszabású művét. ove9.jpgDohogva, zsörtölődve félbehagyja szépen eltervezett öngyilkosságát, ajtót nyit az új szomszédnak, segít a réginek, beadványokat intéz, beteget szállít, gyerekre vigyáz, macskát ment, aztán újra nekifut, új módszert választ, ám valami  újra és újra közbejön.

ove7.jpgTermészetesen van a filmben kisgyerek, kisállat, tüneményes perzsa szomszédasszony, szemét festő - amolyan 'meleg-féle' - török kebabos, régesrégi barát-vetélytárs tolókocsiban - és vannak szívszorító emlékek félárva gyerekkorról, magának való papáról, furcsa-nagy szerelemről, balesetről, odaadásról, veszteségről, megkeseredésről. Az ember, akit... egyszerre szentimentális és fergetegesen humoros, vállaltan giccses és bátran önironikus. 

ove10.jpgVégig ott motoszkált bennem A százéves ember, aki kimászott az ablakon... Nyilvánvaló a párhuzam, hiszen már a cím is árulkodó. A két szereplő karaktere is megegyezik. Mindkettejük sorsát visszaemlékezéseikből ismerjük meg, kicsi gyerekkoruktól fogva. Allan és Ove egyaránt valami furcsán tiszta együgyűséggel éli meg fordulatos, vagy éppen látszólag teljesen érdektelen életét. ove8.jpgMindketten gyermeki ártatlansággal csodálkoznak rá a sors váratlan ajándékaira, vagy éppen igazságtalanságaira. Mindkét film remekül manőverez a dráma, a groteszk, a humor és a giccs veszélyes vizein, mindkettő megtalálja a kényes egyensúlyt, ám Az ember, akit Ovénak hívnak sokkal nagyobb amplitúdóval dolgozik. Ahol szentimentális, ott szem nem marad szárazon, ahol humoros, ott rendkívül szórakoztató - ám a poénjai sokkal erőteljesebbek, mint A százéves emberé. Még a giccs is fekete humorba burkolózik, a film végén tényleg nem tudjuk, sírjunk, vagy nevessünk.


ove2.jpgNem véletlen, hogy Svédországban Az ember, akit... több nézőt tudhatott magáénak, mint a Star Wars legújabb része. Rolf Lassgard elképesztően jó Ove szerepében. Szomorkás vizsla-tekintetét, rosszul szabott öltönyét, elárvult tanácstalanságát remekül egészíti ki Parvaneh (Bahar Pars) bájosan ellenállhatatlan ragaszkodása, talpraesett irányítása, józan életszeretete.

 

ove3.jpgFredrik Backman - sikerlistákat vezető - könyve alapján Hannes Holm olyan filmet rendezett, ami tovább mélyítette rajongásomat a skandináv irodalom és filmművészet iránt. Ezek a látszólag egykedvű, unalmas északiak olyan érzékenységet, életszeretetet, toleranciát és humort tudnak felmutatni a zord külcsín mögött, ami igazán lenyűgöző. Van merszük tükörbe nézni, meglátni és láttatni hibáikat, vagy éppen érzelmesnek lenni, s közben elviccelni fájdalmukat.


ove5.jpg

Értékelés: Kitűnő. Kánikulában, vagy zord hidegben, életünk súlyos, vagy boldog pillanatait élve, vagy csak egyszerűen minőségi szórakozásra vágyva, remek választás.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr848883166

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása