Koszta József egyszerű ember volt, az Alföld festője. Petőfi Alföldjének szerelmese, ő, a brassói hegyi ember. 1861-ben született egy mészáros fiaként, aki juhpásztorságról álmodott: "Gyermekkoromban az volt egyedüli vágyam, hogy juhpásztor lehessek, nem éppen a juhok kedvéért, hanem mert mint juhpásztor napestig elnézhetném a fellegek járását, a vidék szépségét és festegethetnék is, hiszen a kutyám eligazítaná a juhok dolgát." A pásztorságból nem lett semmi, reáliskolai tanulmányai után két évig fényképészinas volt, ahol kitanulta az arcképfestés alapjait, a portréfotózás mesterfogásait.
Végigjárta Európát: Bécs, Budapest, München, Nagybánya, Róma festőiskoláit. Megismerte a különféle stílusokat, irányzatokat. Az akadémikus iskola elnyomása alól gyorsan kitört. Hatottak rá a modern irányzatok, az impresszionizmus, posztimpresszionizmus, expresszionizmus, a Vadak, de mindvégig szinte magányos farkasként, megszállottan festette a magyar parasztot, a magyar földet, a faluvéget, a cigánysort, a váltakozó évszakokat, a természet haragvó, kegyetlen, varázslatos arcát, a folyton fáradozó asszonyokat.
Képei összetéveszthetetlenek, technikája bár változik, mély, elkötelezett belső tüze, örök szeretete átsüt minden alkotásán. Jellegzetesen vastag, súlyos ecsetvonásai, sűrű színei, pasztózussága, a formák alárendelése a színeknek-fényeknek, mind az alkotójukról mesélnek. Nekem egy olyan emberről, aki valamiért a csodás Havasok közül is elvágyott, éppen a nagy magyar Alföldre. Egy egyszerű emberről, aki szerette az egyszerű embereket, egyszerű örömöket, egyszerű szépségeket. Akinek nem voltak nagy igényei, aki megismerkedett ugyan a világ újdonságaival, felfedezéseivel, de makacsul ott akart maradni azon a Szentes melletti tanyán, a poros út mentén, a sárba vesző putrik mellett. Csak festeni akart, mindig ugyanazt, a pipacsos tájat, a viharos eget, a kukoricásban dolgozó asszonyokat, a virágokat, a napsütötte házfalakat, a kiteregetett színes ruhákat... És mindig ugyanúgy: különleges színei, a fény-árnyék kontrasztja, vaskos kifejezésmódja árulkodik arról a sosem múló belső tűzről és bölcs szeretetről, ami miatt képei kiragyognak az Alföldi Iskola művészei közül.
Hagyománytisztelő, makacs és kemény ember lehetett, aki például nem kedvelte Adyt, csak idős korára értette és szerette meg. Aki nem sokra tartotta az absztraktot, a geometrikus ábrázolást, a modern dolgokat. De akinek a képein ott izzik Ady önemésztő tüze, a Vadak és az expresszionisták tobzódása a színekben. Furcsa mód sosem kereste a sikert, mégis már életében jelentős, elismert festő lett - 1929-ben Barcelonában, a Világkiállításon díjat nyert a Berekháti szélmalom című képe.
Koszta pipacsmezeje nem olyan elegáns, dekoratív, mint Szinyei Merséé. Nála a szálak tövében ott a lépésnehezítő sár, a bodros felhők alatt a szegényes kis vályogház. Muskátlis kislánya egy igazi magyar paraszt-infánsnő, talán bájosabb, mint Velasquez-é...
Millet arató asszonyai és Koszta hazatérő aratói jól mutatják a kettejük közti szellemi-művészi hasonlóságot (amit Koszta ebben a kivételes esetben el is ismert). Hatottak rá a kortársak, a régebbi mesterek, de stílusa sosem változott az aktuális divat szerint. Állandó volt és statikus, kitartó és hűséges. Asszonyához, Annuskához, hazájához, az Alföldhöz, festészetéhez, önmagához. 87 évet élt.
Sajnos a kiállítás a hétvégén bezárt, amiért mégis felhívom rá a figyelmet: Koszta József gyakori vendége a kiállítótermeknek. Hódmezővásárhelyen, a Magyar Nemzeti Galériában állandó helye van, de népszerűsége töretlen, galériákban, aukciókon, vándorkiállításokon újra és újra látható. Ha valaki ismeri, talán örül a viszontlátásnak, aki nem, annak hátha felkeltem a kíváncsiságát, s legközelebb észreveszi, ha KOSZTA neve megjelenik egy plakáton...
Szeretni való, érthető, színgazdag festészet, ám korántsem könnyed, érzelmek, vagy mélységek nélküli.
Értékelés: A kiállítást remekül rendezték meg, a kiállítótér dekoratív, tágas, jól megvilágított. A koncepció átlátható, az ismertető szövegek informatívak. Remélhetőleg a kiállítás így, egyben indul tovább. Kár lenne szétszedni...