HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) Elfogadás (1) elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) Járó Zsuzsa (1) járó zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) Netflix (1) netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

HA ELÁLLT AZ ESŐ - díjnyertes dráma Tatabányán, a Jászai Színházban

2020.03.06. 19:01 dasilva64

ha1.jpgPuha, ritka szövésű fehér vásznakkal letarkart bútorok, kopott, hámló tapétával és régi fotókkal borított falak között furcsa, kissé őrültnek látszó középkorú férfi beszél nekünk - vagy magában: "Tudom, hogy miért jön. A fiam. Tudom, mit akar. Azt akarja, amit minden fiatalember akar az apjától. Azt akarja tudni, hogy ki is ő. Honnan jön." A fia, akit hét évesen látott utoljára. A falinaptár szerint 2039-et írunk. És már nincsenek halak a folyókban, miközben megállás nélkül esik az eső.

Andrew Bowell darabja első ránézésre apokaliptikus drámának tűnik filozofikus monológokkal, szürreális párbeszédekkel, beazonosíthatatlannak tűnő szereplőkkel - akik bútorok helyett illetve mellett bukkannak elő a fehér leplek alól. Valahol értem a mellettem ülő, birkozó-küllemű férfiember tanácstalan unalmát. Egy fehér, kötött ruhás fiatal nő normális esti beszélgetés helyett éppen hol Diderot Enciklopédiájából idéz, hol valami vörös köpenyről mesél. Fáradt férjét korábban egy idegen nő üldözte tűsarkúban hazáig, állítólag egy elhagyott kalap miatt - pedig a férj nem is hord kalapot. Aztán valaki az 1959-es évet is letépi a naptárról, már 1989-et írunk, 2013-at, újabb szereplők, újabb érthetetlen párbeszédek... 

ha3.jpgKavargó szereplők, ugráló évek, furcsa mondatok, titkokkal terhes elhallgatások, patetikus, zaklatott, elakadó mozdulatok. Próbálom vizuálisan befogadni a látványt, értelmet adni a részleteknek, elraktározni a most még értelmezhetetlen párbeszédek dallamát, az elszálló szavak kontextusát. Mert még nem értem, de érzem, a végén minden fontos lesz. Minden dátum, szó, kép, illat, fény és hang. Lassan értelmet nyernek a helyszínek, a szereplők, a történetfoszlányok. Még Diderot is. 

Összeáll a kép: hiszen ez egy furcsa családregény. Zaklatottan, váratlanul felbukkanó, látszólag jelentéktelen, de valahogyan mégis traumatikus emlékek, megmérgezett, vagy éppen felmagasztosult kapcsolatok mentén elmesélve. Ahogyan a fejünkben apránként felrajzoljuk a családfát, úgy kezdjük felismerni a szereplőket összekötő kapcsolatokat, érzéseket, a szavaik és tetteik mögött megbújó hétköznapi tragédiákat.

És milyen ismerősek ezek a helyzetek. Elterelések és elfedések, látszatbeszélgetések mögé bepréselt sikoltó félelmek. Amikor a lényeg helyett a házaspár felesleges tudások mögé bújva próbál kommunikálni. A fiatal Elizabeth Law (Bakonyi Csilla) feltehetetlen kérdései helyett idézeteket sorol, férje, Henry Law (Crespo Rodrigo) kimondhatatlan válaszai helyett történelmi számadatokat, időjárási vészhelyzeteket elemez. A harminc évvel idősebb Elizabeth Law (Egri Márta) már megkeményedve, gyakorlottan, saját fájdalmai elefántcsonttornyába zárkózva hárítja fia, Gabriel Law (Figeczky Bence) ügyetlen kérdéseit. 

És ott a másik család. Gabrielle York (Szakács Hajnalka) tiszta-szép szerelme a megmentő lovag iránt nem érhet boldog véget. Egyszerűen túl sok a titok, a fájdalom, a halál, két sebzett szív csak a mesében mentheti meg egymást. Huszonöt évvel később Gabrielle (Ráckevei Anna) már ritkán lobog, de nagy ritkán még emlékszik a boldogságra. És mi jut végül egy emlékeit lassan kitörlő életből annak, akinek ennyi éven át csak a jelenlét és támogatás lehetősége adatott meg - szerelem helyett? Megérte vajon férjének, Joe-nak (Honti György) egy fél életen át nehéz emlékek árnyékában, boldogság-morzsákon élni? Lehetünk boldogok akkor is, ha soha nem lehetünk az elsők? Számít annyit az összekapaszkodó, kitartó szeretet, mint az egykori robbanás? Mekkora áldozatot kérhetünk attól, aki egész életében csak adott? 

ha4.jpgÉs a kérdések teljesen elöntik a színpadot, mint valami bibliai árvíz. Érdemes-e minden családi titkot felkutatnunk? Vagy mindenképp meg kell tennünk, mert az elfojtott titkokba is belehalunk, legfeljebb lassabban és kínlódva? Muszáj átvennünk az örökséget, anélkül, hogy tudnánk, mi az? Szerethetünk-e valakit a bűnei ellenére? Megbocsáthatunk a halottainknak? Mivel tartozunk a gyerekeinknek? Léteznek-e véletlenek, vagy valamilyen kódolt módon lépéseink meghatározzák a sorsunkat? A terhes családi minták felülírhatók-e? Átmenthetünk-e valamit akkorra, amikor eláll az eső?

Bowell darabja, a Ha elállt az eső (2008) megérdemelten nyert több díjat az elmúlt években. A darab alkotói, színészei, munkatársai és rendezője: Guelmino Sándor is díjakat érdemelnének. A rendkívül szuggesztív és kifejező díszlet (Fekete Anna) egyszerűsége, visszafogott színvilága ellenére meglepően funkcionális. A különböző tereket, helyszíneket, korokat különösebb megerőltetés nélkül tudjuk rövid időn belül szétválasztani annak ellenére, hogy a megszakítás nélkül játszott több mint kétórás darab alatt a színészek szinte mindvégig a díszletben vannak.  Minden tárgynak, bútornak szerepe és jelentése van csakúgy, mint a jelmezeknek (Kiss Julcsi). Törtfehérek, bézsek, szürkék... és legvégül a vérvörös. Tiszta színek, időtlen divat, hasonló vagy éppen egyforma öltözetek - nem csak szimbolikus, de valódi jelentéssel, szinte sorvezetőként navigálnak minket a történetben. 

ha2.jpgGuelmino Sándor megtette azt a szívességet, hogy nem öntötte el a színpadot vízzel, a felhőkből mintha apró kőmorzsák, (ki tudja, valaha szárba szökkenő?) magvak hullanának mindegyre. Nem játszik rá az özönvíz elcsépelt képi értelmezésére, de valahogy a zsigereinkben mégis annak lényegére érzünk rá. A föld tiszta színei, a generációk egyidejű jelenléte, a tragédiák elhúzódó hatása biblikussá válik - amennyiben a Biblia az emberi kapcsolatok, érzések, pszichés működések legrégebbi tankönyve. Színészei remekelnek, s bár a történet látszólag apákról és fiúkről szól elsősorban, rám mégis a nők, az anyák tették a legerősebb hatást. Egri Márta, Ráckevei Anna egyszerűen lenyűgöző, kettőseik Bakonyi Csillával és  Szakács Hajnalkával rémisztően mélyen hatnak - ha nem lenne elég ez a tragikus családtörténet, hát szembesülhetünk még az öregedés, a visszanézés, a szembesülés fájdalmával is. Végh Péter hangja, egyénisége, szuggesztív előadásmódja szépen keretezi a történetet.

ha5.jpgÉrtékelés: remek. Nem adja könnyen magát, meg kell dolgozni érte, de megéri. A mellettem ülő "birkozó" valahol a darab háromötödénél egyre kevesebbet mocorgott, nézelődött, egyre inkább lekötötte a darab, a végére pedig előre dőlve figyelte, rakta össze a történet szinte krimi-szerű megfejtését. És persze a zene... Guelmino Sándor rendezéseinek elmaradhatatlan védjegye az a különleges zeneválasztás, ami mindig elkábít, felráz, rámutat - ami az értelmezéinket érzés szinten erősíti meg. Most sem csalódtunk. 

Szólj hozzá!

Címkék: szerelem családi dráma mérgező szülők apák és fiúk Alzheimer-kór Guelmino Sándor Pedofília Andrew Bowell

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr7615506364

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása