HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) elfogadás (1) Elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) járó zsuzsa (1) Járó Zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) netflix (1) Netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

ALJAS NYOLCAS - amerikai western, 2015

2016.01.10. 18:10 dasilva64

8as12.jpgAlcíme lehetne: A nyolcasok bűvöletében. Tarantino nyolcadik filmje nyolc főszereplővel. A nyolcas a rendíthetetlen igazság, a befejezettség, az utolsó ítélet száma.

Az aztékok mitológiájában a nyolcas képzetével társították az alvilágba vezető utat. A zsidóknál az áldozati juhot a nyolcadik napon áldozták fel. Krisztus is a nyolcadik napon támadott fel. Jung pedig a nyolcast a tudattalan sötét és titkos mozgásával azonosította, amely a folyamatosan magába záródó, farkába harapó kígyóra hasonlít. Minthogy Tarantinonál semmi sem véletlen, biztos vagyok benne, hangsúlyos jelentése van a nyolcas szám kiemelésének. Annál is inkább, mert a film forgatását 2014 december 8-án kezdték...8as1.jpg Valóban van itt minden, befejezettség, az alvilágba vezető út (minden értelemben), áldozathozatal, sötét és titkos tudattalan erők, végső igazság, utolsó ítélet.

Ami nincs, az a hagyományos western. Mi az ami van?

Egy fehér fejvadász (Kurt Russel) és tízezer dolláros fogása (Jennifer Jason Leigh) postakocsin száguld a hóvihar elől Minnie rőfösboltja felé. Kényszerű társként csatlakozik hozzájuk egy fekete fejvadász (Samuel L. Jackson), és egy déli szájhős, Red Rock állítólagos seriffje (Walton Goggings). A menedékben Minnie és Sweet Dave helyett egy szűkszavú mexikói szolga (Demián Bichir), egy pallérozott beszédű hivatásos hóhér (Tim Roth), egy déli veterán ezredes (Bruce Dern) és egy anyahiányos, romantikus óriásbébi (Michael Madsen) fogadja őket. A film százhatvannyolc percéből az első tízben művészfilmet látunk. Gyönyörű, napsütötte havas táj, vágtázó paripák kecses lába, nyárfák fehér törzse... A következő körülbelül harminc perc a postakocsiban vagy körülötte játszódik, végül a maradék két óra egy vadnyugati fogadóban.
8as9.jpgIgaz, a postakocsi, a fejvadász, a seriff, a rőfösbolt a pusztaság közepén - ezek megfelelnének egy western attribútumainak. André Bazin szerint "minden nemzeti kultúra rendelkezik egyfajta eredetmítosszal, de az Egyesült Államoknak, amely egy mesterségesen létrehozott nagyhatalom, önmagának kellett megteremtenie a sajátját. Az ősök története, azaz a vadnyugat meghódítása a filmvásznon kelt életre: ez az első mitológia, amelyet celluloidszalagon örökítettek meg." Szabályai egyszerűek, tiszták: A Jó küzd a Rossz ellen, és mindig győz a Hűség és a Becsület. Mint a népmesékben, a felállás tiszta és világos, gyakorlatilag az első pillanattól biztosan tudhatjuk, kinek drukkoljunk, ki győz bármi áron. Általában magányos, pisztoly-zsonglőr hős érkezik valahonnan keletről, gyakran vonaton (a haladás jelképe), kilátástalan helyzetben lévő családot, leányt, városkát ment meg indiánoktól, rablóktól, banditáktól. 
8as7.jpgA mi mesénk, a mi hőseink azonban nem ilyenek. Először is hó van. Egyfolytában. A filmtörténetben összesen jó, ha három olyan western film van, ami kizárólag hóban játszódik. Mert a hóban nincs pozitív üzenet, nincs hódítás, gyarapodás - csak túlélés van, vagy elmúlás. Aztán nincsen  HŐS. Nem tudjuk ki a jó és ki a rossz, kinek mi a valódi célja. Attól fogva, hogy a hideg és a hó elől gyakorlatilag fogságba estek a fogadóban, már egy igazi Agatha Christie regényben éreztem magam. Bár a kulissza western, a szituáció sokkal inkább a Tíz kicsi néger, vagy a Gyilkosság az Orient-expresszen történetét idézi. 8as5.jpgTucatnyi ember összezárva egy helyen, senki sem pont az, akinek vallja magát, mindenkinek vannak sötét titkai, a szereplők titkos szálakon kötődnek egymáshoz, és a végén nem várt csavar oldja meg a rejtélyt. Ráadásul, még hogy MÉREG! Ki hallott már olyan westernről, ahol pisztoly helyett  méreggel ölnek?! Tarantino mesterien vezetgeti antihőseit trükkös párbeszédekkel, jelentőségteljes mozdulatokkal a hagyományos detektívregények stílusában. Egészen az utolsó negyed óráig - amikor (teljesen indokoltan) kitör a tarantinós öldöklés... És mivel ez egy krimi, többet nem is árulnék el a történetről.

8as3.jpegÉrtékelés: Nagyon jó film. Tarantino megint újított egy nagyot - látszólag westernt forgatott, ám a valóságban összegyúrt egy  Agatha Cristie kamaradarabot, egy rasszizmussal foglalkozó drámát, pár horrorfilm elemet, sok liter vért, pár jellegzetes western-karaktert, plusz némi férfias humort. Valamint természetesen a mindig zseniális zenéket komponáló Morriconét. És működik. Már megint.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr488255782

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása