HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) Elfogadás (1) elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) járó zsuzsa (1) Járó Zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) Netflix (1) netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

VENDÉGKRITIKA - Star Wars Episode VII – The Force Awakens

2015.12.27. 23:41 dasilva64

star-wars-karakterek-104.jpgNagy ritkaság, de egy jó barátom nem tudott ellenállni, és "ellenkritikát" írt. Helyet adunk kivételesen neki is :)

 

FANBOY-KRITIKA SPOILEREKKEL

 

Persze, hogy tudom, hogy a Star Wars-filmek többsége egyszerűen csak rossz. Volt idő, amikor ez komoly morális-esztétikai dilemmát okozott bennem, mert annyira egyik sem rossz, hogy trash-ként értékelhető legyen, viszont az ötödik rész kivételével egyik sem elég jó, hogy a bármikor-hajlandó-vagyok-megnézni kategóriába kerüljön. És mégis, nálam mind ott van. Úgyhogy szembe kell nézni a ténnyel: fanboy vagyok.

 

Méghozzá egyfelől nagyon megkönnyebbült fanboy, mert az új trilógiát George Lucas se nem írja, se nem rendezi, másfelől kicsit kétségbeesett fanboy, mert hát mégiscsak Disney. (Ugye, ezek egyike sem szorul bővebb magyarázatra?)

 

De azért hagytam magam felhájpoltatni, játszottam egy kicsit az új Star Wars Battlefront bétájával, elterveztem, hogy megnézem az eddigi hat filmet (de aztán valahogy nem jutott rá idő), megvettem a legdrágább jegyet a berlini Sony Centerben lévő Imaxbe (ami egyike Európa legnagyobb vásznainak), felvettem a kedvenc AT-AT walkeres pólómat és beültem életem eddigi legkényelmesebb moziszékébe (értem én, hogy drága volt a jegy, de ez kérem, ténylegesen első osztály).

 

Mivel JJ Abrams-nek két filmjét kifejezetten kedvelem (a többit sajnos kevésbé), láttam az új reményt (pun intended), és azt is tudtam, hogy sem Jar-Jar Binks, sem ewokok nem lesznek a filmben. Lesz viszont öreg és lelakott Carrie Fisher meg Mark Hamill, és mivel mindkettőt okosnak, tehetségesnek és cukinak tartom, ez már igazából elég is volt. Harrison Fordnak is megpróbáltam megbocsátani az Indiana Jones 4-et meg az Ender’s Game-et, és elhittem Christ Stuckmannek, hogy BB-8 messze nem olyan borzasztó, mint amilyennek a trailer alapján tűnik (igaza volt). A tízperces technobabble után, ami arról szólt, hogy hogyan tették a mindenhovahangszórókat a dupla lézervetítő mellé végül elkezdődött a film.

 

JJ Abrams sajnos azt a formáját hozta, amelyiket én kevésbé csípem. A roppant eredeti és élvezetes Super 8 (jó, eltekintve a végétől, ami egyértelműen Spielberg cukormázas producerkedésének köszönhető) és a tisztelettudó, de friss és újszerű Star Trek iránya helyett a pasas a Star Trek Into Darkness-t produkálta újra, vagyis készített egy olyan remake-et, amit a rajongók imádni fognak, és igazából nem is remake, mert megváltoztattuk a szereplők nevét, nemét stb. Pedig dehogynem, a The Force Awakens az Episode IV-ből és V-ből van összegyúrva, a világon semmit sem kockáztat (még Han Solo halálával sem, manapság amúgy is divatos főszereplőket mészárolni, köszike, George RR Martin), sőt, azzal, hogy meglovagolja az eredeti trilógiát és visszahozza a hőseit, az egész filmből igazság szerint egy gigantikus fan service lesz, ami arra jó, hogy megalapozza a következő két filmet (amit már nem ő fog rendezni), meg persze, hogy behozza annak a csekély összegnek mintegy a kétszeresét, amit a Disney kifizetett George Lucas-nak a teljes franchise-ért.

 

Persze, hogy az Episode VII sem jó film. A főgonosz (Supreme Leader Snoke) karaktere komolyan vehetetlen, a megagigahiperhalálcsillag (és az elpusztítási metódusa) szintén, és a néger rohamosztagos sajnos nem több néger rohamosztagosnál – habár a film elején, amikor még véressisakú rohamosztagosként van jelen, kifejezetten szép és intim megoldással ad a maszkjának személyiséget a rendező (nem, a színész nem annyira kellett ehhez se, sajnos). És igen, tele van plot hole-lal, logikai buktatóval, a legkényelmesebb pillanatokban tálalt random megoldásokkal, és őszintén remélem, hogy a csápos szörnyes jelenetet teljes egészében kihagyják majd a rendezői változatból, mert az nem csak nagyon nem illett az egészbe, de gagyi is volt (és Lucas rajzfilmszerű megoldásait idézte).

 

És persze, hogy imádtam! Ez a film pontosan úgy és annyit tisztelgett az előző filmek előtt, hogy elolvassza az összes fanboy szívét. A – lássuk be – nem túl eredeti karaktereknek ezúttal sikerült kicsit árnyaltabb személyiséget adni (főleg Han Solónak és Chewbaccának), az új karakterek közül Rey és Kylo Ren kifejezetten kedvelhető és érdekes volt, és bár a történet minden szempontból meggyalázta és földbe tiporta az expanded universe-ből ismert összes sztorit és karaktert (Ben Solo, hát hogyne), amiért a hardcore rajongók nem kicsit érzik most úgy, mintha elárulták volna őket, azok után, hogy évtizedeken át ők tartották életben a franchise-t, pont az expanded universe kapcsán, ha sikerül elvonatkoztatnunk ettől, akkor nagyon szépen lepakolta az alapokat a következő két filmhez. Nyilvánvaló, hogy ha valaki kicsit sem fan, akkor a film felét nem fogja érteni, mert olyan mennyiségű easter egg, utalás és homage volt benne, de azt hiszem, senki se gondolhatja komolyan, hogy ezzel a résszel kéne kezdeni a sorozattal való ismerkedést, és ha valaki eddig nem lett rajongó, hát ettől a résztől sem lesz az, mert ez most star wars-osabb lett, mint a prequel-trilógia (ami még inkább érdekessé teszi JJ Abrams Star Trek-rendezésit, mert azok is inkább star wars-osak, nem annyira star trekesek).

 

Összefoglalva: szerintem ez a második legjobban eltalált Star Wars-film a Birodalom visszavág után. A történet pont elég egy új trilógia indításához, a karakterek sokkal kedvelhetőbbek, mint a prequel trilógiában voltak, az akciójelenetek hitelesek és adrenalindúsak, a humor pontosan ott van a helyén, van benne nevetés, sírás, izgalom, egyszóval olyan, mint Liza Minnelli teste a Kabaréban: lapos, ahol laposnak kell lennie, és gömbölyded, ahol meg annak. A bluray 3D kiadás instant get, és várom a következőt. Ha pedig eddig nem tudtam volna, a moziban lehetőségem akadt megtanulni a következő német mondatot (mert kb. kétszázszor hallottam gyors egymásutánban, kifelé menet): Han Solo ist tot.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr288205436

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása