Réges-régen jártam egyszer New Yorkban a Diamond Row-n (az USA gyémánt-nagykereskedelmének 80%-át bonyolítják ezen a 250 méteres útszakaszon.....) és akkoriban nem nagyon értettem, miért jó ott ékszerboltot nyitni, ahol száz másik ékszerbolt van?!
Aztán persze elmagyarázták, és lassan a gyakorlatból is megértettem. Hogy micsoda előnyt jelenthet az érdeklődők egy helyre koncentráltsága, és az egészséges rivalizálás mekkora minőségi fejlődést hozhat.
Valami hasonlónak lehettünk szemtanúi az utóbbi 10-15 évben a Falk Miksa utcában. Emlékeim szerint Virág Judit kezdte (elnézést, ha tévednék). Először ajándék idegenvezetés a mindenkori árverési anyagok rengetegében. Állandó vevőinek; hűséges látogatóinak, akik csak nagy ritkán engedhetik meg maguknak egy-egy szépség birtokba vételét, de szívesen álmodoznak; a képzőművészettel épp csak ismerkedőknek; fiataloknak és időseknek; hozzáértőknek és befektetőknek; de ahogy megfigyeltem, leginkább a kerület kedves és érdeklődő nyugdíjasainak, akik őrzik egy eltűnő félben lévő világ művészetszeretetét. Majd jöttek a szebbnél-szebb könyvek, kiadványok, dísztárgyak, szabadegyetemi előadások, végül kiállítások virtuálisan és fizikai valójukban, a galériában.
Voltak már kortárs festők (Nyári István), volt tematikus válogatás (Harminc), de a Virág Judit Galéria "főprofilja" mégiscsak a magyar 19-20. század, azon belül is a 20. század első felének művészete. Ki más lehetne e kor méltó reprezentánsa, mint Vaszary János, kinek pályája szinte a századdal született és majd' negyven éven át haladtak együtt előre. Ki más lehetne a galéria "kedvence", mint az a Vaszary, aki a Virág Judit-árveréseken mindig több képpel, és több rekorddal örvendezteti meg a közönséget. (S persze ki másról írhatnék ilyen lelkesen, mint Vaszaryról, kihez - sajnos csak igen távoli - rokonság fűz, elnézést e kis dicsekvésért....)
Láthattunk évekkel ezelőtt egy fantasztikus életmű kiállítást a Magyar Nemzeti Galériában, igazán különleges volt. Ez a válogatás természetesen nem akarja felvenni a versenyt a negyven év munkásságának részletes feltérképezését vállaló, több száz képet felvonultató óriás-kiállítással. De be tudja mutatni Vaszary művészetének leglényegét, azt a hihetetlen színvilágot, könnyed vonalvezetést, életszeretetet, eleganciát, ami - kevés kitérővel - mindig is jellemezte Vaszary művészetét.
Egy határozott, tudatosan felépített karrier, amely indul az akadémikus, realista-naturalista alapoktól, megérinti a szecesszió, az impresszionizmus, a (német) expresszionizmus, végül kiköt annál a könnyed, rajzos, franciásan dekoratív festészetnél, amely legtovább (s talán legsikeresebben) fémjelezte művészetét. Intelligens, kozmopolita európai polgár, aki azon kivételes művészek közé tartozik, akik életükben is nagy sikereket értek el, de az eltelt közel száz év alatt sem fakult meg.
"Az első lépés a boulevardokon; mintha varázslatok bűvköre szédítene; mintha mindennek, ami a szemünkbe ötlik, csak szépsége, derűje lenne."
"A szép nő legveszélyesebb riválisa a virág."
A Virág Judit Galéria egyik nagy újítása volt az elmúlt években a "fekete terem" - fantasztikusan érvényesülnek itt a festmények. Erre a kiállításra újabb izgalmas technikai finomságokat találtak ki, vetítés, festmény és az ő installációja, eldugott feliratok....csupa ínyenceknek való kincs.
Nem is csoda, fel kellett venni a versenyt a 'szomszéddal'. Mert alig egy sarokkal arrébb újabb és újabb remek miniatűr életmű-kiállításokkal örvendeztet meg minket a Kieselbach Galéria is. Nem olyan rég Scheiber Hugó emlékének adóztak egy fantasztikus és hiánypótló kiállítással és biográfia megjelentetésével, most a művészettörténészek által méltatlanul lenézett, ám a nagyközönség körében igen kedvelt különc, gróf Batthyányi Gyula festményeiből rendeztek gyönyörű kiállítást, és adtak ki egy átfogó és hiánypótló albumot.
Batthyány Gyula, az extravagáns arisztokrata, a felső tízezer édes életének krónikása, mesebeli tájak álmodója, meghatározhatatlan nemű szépségek bágyadt pillantásainak elkapója, az ezeregyéjszaka modern mesélője....Egy olyan arisztokrata, aki megőrizte a szó legnemesebb értelmében vett nemesi hagyományokat, megfigyelte, és értékén kezelte-ábrázolta a körülötte lévő világot. Történelmünk, múltunk mindig fontos maradt számára - hazáját a legnagyobb bajban sem hagyta el. Egy koncepciós perben rárótt öt év és teljes vagyonelkobzás után sem.
Sikeres színházi díszlet- és jelmeztervezőként indult pályafutása, majd Vaszary János útmutatása mellett érett festőművésszé. Jellegzetesen nyújtott alakjai, az organikusan hullámzó vonalvezetés, dekoratív formavilága és szatirikus szemléletmódja teszik azonnal felismerhetővé. Mondanivalója, stílusa, és legfőképpen származása sokáig méltatlanul száműzték a hivatalosan elismert művészek közül. Végül a nagyközönség kitartó érdeklődése, értékítélete helyet csinált szépséges, szomorkás és roppant szórakoztató életműve számára a palettán.
A Kieselbach Galéria szépséges és informatív kiállítást rendezett, és egy olyan könyvet adott ki mellé, amely nem csak Batthyány művészetéről, de Magyarország 20. századi életéről is olvasmányosan, remek illusztrációkkal kísérve mesél. A kiállításon izgalmas fények, érdekes kísérőszövegek, vetítés, történelmi előadás vezet remekműtől remekműig. Sajnos a kiállítás három napon belül zár, ha valaki még nem látta, siessen, a hétvégén állítólag nem lesz strandidő....
A Virág Judit Galériában április 25-én 18.00 óráig látogatható a Vaszary-kiállítás.
A Kieselbach Galériában április 16., vasárnap 16.00 óráig még láthatóak Batthyány Gyula művei.
Értékelés: Mindkét kiállítás gyönyörű, igazi tavasz, minden szempontból. Köszönet érte.
P.S. : Ezúton hívom fel a figyelmet arra, hogy közeledik a a tavaszi árverések ideje. Nem csak a nagy, de a kisebb galériákban is. Ami többnyire remek kiállítási anyagokat jelent, mindig ingyenesen. Ha pénztárcakímélően szeretnél nívós festményeket látni, kövesd a kereskedelmi galériák eseménynaptárát! (Aztán sosem lehet tudni, mikor kapja el az embert a gépszíj és válik észrevétlenül nézegetőből vásárlóvá....)