HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) Elfogadás (1) elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) Járó Zsuzsa (1) járó zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) Netflix (1) netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

KERESZTÚT - német-francia filmdráma

2015.02.23. 22:25 dasilva64

Maria (Lea van Acker) minden szempontból átlagos, tizenéves diáklány egy dél-németországi kisvárosban. Szófogadó, szorgalmas, jólnevelt.  Éppen bérmálkozásra készül társaival egy kedves fiatal pap felkészítése mellett. 

keresztut1.jpg

A hangulat baráti, oldott, érzékelhetően bensőséges a kapcsolat az atya és a gyermekek között. Elnézően mosolygunk, amikor valaki nem tudja egészen pontosan a katekizmust, bólogatunk, amikor Pater Weber arról beszél, hogyan él egy rendes katolikus fiatal. Elkalandozik a figyelmünk, a kép megnyugtató, a színek, fények finomak, az atya hangja behízelgő, a kamera mozdulatlan... Aztán hirtelen felkapjuk a fejünket. Tessék? A gyerekek Isten katonái? Akiknek folyton résen kell lenniük és ellenállni a Sátán csábításának? Lemondani szinte mindenről, ami örömöt okoz nekik?

keresztut6.jpgAz első jelenetben még csak meglepődünk, de ez a meglepődés stációról stációra fokozatosan alakul át meghökkenéssé, sajnálattá, viszolygássá, felháborodássá és végül gyilkos dühvé. Mert az nem lehet, hogy a XXI. században egy tinédzser ilyen lelki (majd később testi) szenvedéseken menjen keresztül, gyakorlatilag szülei, tanárai, lelki atyja, orvosai szeme láttára.

 

Pedig a  látszat tökéletes. Többgyerekes család, szép házban élnek, autóval járnak, a családi kirándulásokon fényképezkednek. 

keresztut3.jpg

Igaz, Maria öccse, bár már négy éves, nem beszél. De természetesen édesanyja orvostól orvosig hordja, hogy segítsenek rajta. Maria jól tanul, udvarlója is van már, érdekli a külseje (mint minden kamaszlányt). Néha persze elmarad a házimunkával egy telefonbeszélgetés miatt, vagy felesel édesanyjával, sőt időnként ártatlan hazugságokkal próbálkozik. Ártatlan hazugságokkal. Mert Maria elképesztően ártatlan, még a gyóntató atya agresszív, erotikusan célozgató kérdéseit sem érti.

 

Ártatlan, s mégis, minden egyes stáció csak fokozza bizonytalanságát, bűntudatát, fájdalmát. Az átlagos kamaszlányok félelmei, magánya, megfelelési kényszere, esetlensége, értéktelen-érzése - a jól ismert felnőtté válási korszak problémái Maria lelkében a külvilág és családja közti feloldhatatlan ellentmondások miatt megsokszorozódnak.  Annyira szeretne megfelelni, annyira szeretne jó gyermek, hithű katona, de boldog ember is lenni. Ami kortársainak természetes, az számára az idegen, bűvös-bűnös, elviselhetetlenül vonzó világ. keresztut5.jpg

Szeretnénk, ha nem nevetnék ki a többiek, amikor nem hajlandó (a sátáni!!!) rockzenére futni a tornaórán. Szeretnénk megvigasztalni, amikor megbocsátható füllentései miatt kegyetlen verbális retorzió áldozata a látszólag békés, meleg családi vacsora-asztalnál. Szeretnénk jó melegen felöltöztetni, megetetni, hogy ne sanyargassa már soványka kis testét. Szeretnénk, ha elmehetne a kórusba énekelni bűntudat nélkül. Szeretnénk, ha nem ragaszkodna görcsösen ahhoz a gondolathoz, hogy személyes áldozatai megmenthetik öccsét. De legfőképp szeretnénk látni boldogan mosolyogni, örülni a napsütésnek, a szerelemnek, az életnek. 

keresztut4.jpg

De nem tudjuk megmenteni. Maria Passiója beteljesedik XIV. tételben. Bár néha őt is segítik keresztje cipelésében,  néha neki is megtörlik a homlokát, de földi halandó már meg nem mentheti. Nem hiszünk a szemünknek, hogy a mi toleráns, liberális, európai világunk mennyire nem tud mit kezdeni a családon belüli erőszakkal. Mert nem csak az az erőszak, ha egy gyereket vernek, szexuálisan molesztálnak, éheztetnek. Erőszak az is, ha szeretetlenségben, bigottságban nevelik. Ha olyan elvárásokat támasztanak felé, hogy sose szabaduljon a bűntudattól. Ha szeretetnek, aggódásnak, meleg családi fészeknek  álcázott hideg, nyirkos elvekkel bástyázzák körbe nyiladozó értelmét. 

Nincs választása, a saját értékrendje szerint semmiképp. Olyan utat keres hát a menekülésre, amibe senki sem köthet bele: feláldozza magát csendben, szinte észrevétlenül, menthetetlenül. 

S bár elmarad a csoda (hiányzik a XV. stáció, nincs feltámadás), van talán feloldozás - számunkra.

Maria öccse megszólal.

keresztut6_1.jpg

 

Értékelés: Nehéz, fájdalmas, elgondolkodtató. Statikus kameraállások, stációnként egy vágással - a látvány és a meseszövés tökéletes összhangja. Szuggesztív színészi játék. Kihagyhatatlan. Kitűnő.

 

 

 

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr357209619

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása