HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) Elfogadás (1) elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) járó zsuzsa (1) Járó Zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) Netflix (1) netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

MŰ SZERZŐ NÉLKÜL (Werk ohne Autor/Never Look Away) - német-olasz történelmi dráma, 2018

2019.11.04. 08:26 dasilva64

mu4.jpg1937, Zwickau, Elfajzott művészet kiállítás. A kis Kurt Barnert (Cai Cohrs) unokanővérével, Elisabeth-tel (Saskia Rosendahl) hallgatja a hivatalos tárlatvezető Hitlert idéző szavait: „Ha ezek az úgynevezett »művészek« valóban így látják a dolgokat, tehát hisznek abban, amit ábrázolnak, akkor csak azt kellene megvizsgálni, hogy szembajuk vajon mechanikus úton vagy öröklés nyomán jött-e létre.” 

mu11.jpgFlorian Henckel von Donnersmarck több mint háromórás, a 20. század legsötétebb korszakát felölelő filmjének hossza, elcsépeltnek tűnő témája ("már megint egy háborús, nácizós-komcsizós film"...) elsőre elrettentő lehetne, de  nekem ilyen gyorsan három óra tán még sosem telt el moziban. Bár vállaltan nem életrajzi film a Mű szerző nélkül, mégis egyértelműen az ismert német festőművész, Gerhard Richter életét, s ezen keresztül Németország fájdalmas és nehezen feldolgozható három évtizedes történetét dolgozza fel, egy sajátosan személyes nézőpontból. 

/Gerhard Richter: Tante Marianne/

mu2.jpgKurt imádott unokanővére mentális problémái miatt a híres-hírhedt nőgyógyásznak és a tiszta árja vérvonal védelmezőjének, az elkötelezett nemzetiszocialista Seeband professzornak (Sebastian Koch) a rendelőjében kapja meg halálos ítéletét előbb mint szaporodásra képes nő, majd mint ember;  a család többi tagja "csak" az átlagos német veszteségeket szenvedi el: a nácik mellett nem eléggé elkötelezett munkanélküli apa, fronton elesett fiak, lebombázott nők és gyerekek. 

mu5.jpgKurt (Tom Schilling) mindezt túléli, s együtt nő fel a fiatal NDK-val. Saját családi tragédiái és vasmarokkal kényszerpályán tartott művészi karrierje együtt ébresztik rá: menni kell. Még éppen időben, a fal építése előtti utolsó pillanatban sikerül szerelmével, Ellie-vel (Paula Beer) együtt először Nyugat-Berlinbe, majd a kortárs német képzőművészet fellegvárába, Düsseldorfba menekülnie. Kurt számára a szocialista realizmus lélekölő béklyóitól való szabadulás és a teljes művészi szabadságban rejlő lehetőségek végtelen tárháza egyszerre hoz euforikus örömöt és végtelenül nyomasztó alkotói válságot. 

mu10.jpgMíg a film első harmadában a náci Németország sterilen kegyetlen, dehumanizált világa rajzolódik ki előttünk egy kisgyermek ártatlan szemén keresztül; a második harmadban a szocialista Kelet-Németország uniformizált, egyéniségektől mentes, hazug ideákon nyugvó látszat-humanitása darálja be a fiatalok többségét; az utolsó harmad azt mutatja meg, a szabadság önmagában csak lehetőség, valódi gondolatok, komoly munka és őszinteség nélkül csupán felszínes, olcsó sikert teremt. Ne fordítsd el a tekinteted, suttogta és sikoltotta Elisabeth a kis Kurtnak, miközben elhurcolták. Ő pedig végre nem fordítja el a tekintetét, hogy  megtalálja azt a képi világot, aminek alapvetése: az igazság mindig szép.

mu1.jpgDonnersmarck filmje minden felesleges túlzástól, horrorisztikus látványelemtől mentes dráma szeretetről, szerelemről, művészetről, történelemről, politikáról és mindezek összefüggéseiről. Bár a cím azt sugallja, a főszereplő is azt mondja: létezhet mű szerző, szerzői látásmód, választás, döntés nélkül, az "én" kizárható, mégis jól tudjuk, nincs hiteles mű személyes érintettség, kitárulkozás, sajátos transzformáció nélkül.

mu12.jpgGyönyörű, szinte poétikus látványvilága, puha fényei; minden apró részletében korhű díszlete, jelmezei; lenyűgözően hiteles színészi alakításai; rendkívül jó eltalált dinamikája - éppen ott gyorsulnak-lassulnak az események, ahol kell, épp annyi humor és szeretet fűszerezi a tragédiákat, amitől az élet elviselhetőnek, sőt néha boldognak tűnik -; kiemelkedően szép és illeszkedő zenéje (Max Richter); az emberi kapcsolatok sokszínűsége; s nem utolsó sorban a profi, a feszültséget mindvégig fenntartó történetmesélés  teszik Donnersmarck alkotását kihagyhatatlanná.

mu6.pngÉrtékelés: muszáj megnézni. Egy szerteágazó, világégésen és diktatúrákon átívelő, hihetetlenül izgalmas történelmi thriller, emellett lebilincselő fejlődéstörténet olyan mellékszereplőkkel és -szálakkal, amik önmagukban is külön filmeket érdemelnének: a minden egymást követő, elnyomó hatalommal száz százalékig azonosulni tudó, önimádó professzor, aki saját lányát is feláldozná vélt igazsága oltárán; vagy Kurt édesapja, a túlélés és családja érdekében folyamatosan megalkuvó,  saját igazságát megtagadó, s éppen ezért kudarcra ítélt kisember; a művészek közössége, a féltékenység, inspiráció és csodálat furcsa elegyében létrejövő sajátos kapcsolatok... Néztem volna még.

Szólj hozzá!

Címkék: művészet nemzeti szocializmus Gerhard Richter Florian Henckel von Donnersmarck hétköznapi elnyomás

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr6015285008

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása