HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) elfogadás (1) Elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) járó zsuzsa (1) Járó Zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) netflix (1) Netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

OBERON - A Kolozsvári Magyar Opera vendégszereplése az Erkel Színházban

2018.01.20. 23:40 dasilva64

ob7.jpgAz ember azt gondolná, ha vendégjátékra hívnak egy előadást valahonnan külhonból, annak művészeti oka van. Különleges rendezés, különleges tehetségek, különleges darab - esetleg sürgető aktualitás.

Sajnos ez az előadás elég egyértelműen bizonyította, az Oberon bemutatására az egyetlen ok a határon túliaknak tett lekezelő gesztus volt.

Carl Maria von Weber legutolsó operája nem tartozik a legfelkapottabb művek közé, legismertebb része a nyitány - ám a nyitányokkal az Erkelben mindig baj van, a szépkorú nénik valamiért gyakorta úgy érzik, hogy nyitány ide vagy oda, feltétlenül be kell még fejezniük a megkezdett süteményrecept ismertetését, ráadásul mintha nem érzékelnék a saját hangerejüket. 

ob5.jpgAz Oberon története meglehetősen kusza: Oberon, a tündérkirály és felesége, Titánia összevitatkoznak azon, ki a hűségesebb a férfi vagy a nő. Fogadalmuk szerint addig nem közelednek egymáshoz, amíg megfelelően állhatatos szerelmespárt nem találnak.  Puck hívja fel a figyelmüket a hős Huon lovagra Frankhonban, és valamiképp összehozzák őt Harun-al-Rasid lányával, Reizával, méghozzá Bagdadban. Huon hősiesen megöli a lány kiszemelt vőlegényét, majd egy másik szerelmespár segítségével együtt elmenekülnek. Hajóra szállnak Frankhon felé, ám a tündérkirálynak gyenge így a bizonyítás, Puckkal zátonyra futtatja a hajót, rájuk szabadíttat egy komplett kalózsereget, akik elrabolják Reizát, valamint a kettes számú párt, Fatimát és Sherazmint is, és Tuniszba viszik őket. Huon természetesen utánuk ered, mindenkit kiszabadít, s mindeközben hű szívvel ellenáll a sellők és háremhölgyek ostromának.  Ezzel nem csak Reiza kegyeit nyeri el, de végre lehetővé teszi, hogy Fatima és Sherazmin boldogsága mellett Oberon és Titánia is kibélkülhessenek...

ob4.jpgNincs mit szépíteni, az opera dramaturgiailag nem túl mélyenszántó története  mellett zeneileg sem hagy maradandó nyomokat. Komolyabb hangi teljesítményt a két főszereplőtől kíván meg a darab, amit Covacinschi Yolanda korrekt színvonalon, Pataki Adorján elfogadhatóan (a magas hangoknál bántóan erőlködve) teljesített. Mind színészileg, mind hangilag a két komolyan élvezhető produkciót Puck szerepében Veress Orsolya, a fősellő gyönyörű jelmezében pedig Fülöp Tímea mutatta be. Izgalmasan bájos volt a két narrátor: Tőtszegi Zsuzsa és Jakab Tamás.   

Mint megtudtam, a Kolozsvári Magyar Opera komoly anyagi gondokkal küzdött a darab színpadra állításakor, ez a díszleten is meglátszott. Ha az ember végiglapozza a színház darabjainak fotóit, felismeri a díszlet elemeit más produkciókban. Ez nem is lenne baj, mert igyekeztek találékony ötletekkel pótolni a pénzhiányt: cuki óriásméhecskék, szitakötők, vízipókok, tengeri herkentyűk lógtak a mennyezetről, a hiányzó díszletet ügyes vetítésekkel pótolták (kifejezetten látványos volt a hullámok mozgásával együtt hullámzó sellőtánckar), ám a részekből nem sikerült koherens egészet varázsolni. 

ob2.jpgÉs itt merül fel a kérdés: miért ezt az operát? Miért most? Mi az üzenete a rendezőnek: Selmeczi Györgynek? Ebben segíthetne a rendezés, a díszlet, a jelmez, de sajnos ezek egyike sem ad támpontot. Végigolvasva pár interjút a rendezővel sem találtam más indokot, mint hogy végre van egy tenorjuk, aki ezt el tudja énekelni, és más mondanivalót, mint hogy bemutassák Weber primer globális (Európa, Közel-Kelet) világát, és az 1820-as évek szellemi és művészeti lenyomatát... Ilyen soványka rendezői mondanivalóval nem csodálom, hogy megrekedtünk az óriásrovarok, pantomim-szerű párbaj-jelenetek, és ízléstelenül sminkelt háremhölgyek szintjén.

ob6.jpgÉs ez nem pénzkérdés. Igen látványosak voltak a háttérre és az oldalpanelekre kivetített filmkockák, pazar bagdadi palotát és látványos tengeri vihart varázsoltak elénk. Lehetett volna a rendezés ezen a vonalon indulva puritán és minimalista; jelzésértékű, stilizált helyi jelmezekkel, megtartva a tündérek színpompáját. Vagy épp fordítva, félelmetes fehér rovarok, szürke díszletek, a szereplők ruhája a színszimbolika szerint válogatva. Mesélhetett volna a különböző világokról, minden helyszínt vetített háttérrel jelezve, a kalózok lehettek volna modern gengszterek, a perzsa Reiza modern, feminista mai csitri.... Sok mindent lehetett volna, de én semmi mást nem éreztem, csak annyit: a Nagytestvér megtámogatta a szegény rokont, hát színpadra állítottunk valamit, ami gyakorlatilag sosem látható a budapesti Operaház színpadán. 

Félreértés ne essék, a társulat valószínűleg erőn felül helyt állt, az énekesek, a néma, vagy prózai szereplők, a kórus, a zenekar, a tánckar kitett magáért, de sajnos az előadás így is alig haladta meg egy lelkes amatőr társulat színvonalát.

ob1.jpgKülön szégyellje magát az Operaház/Erkel Színház, akik vélhetőleg semmiféle segítséget nem adtak a szereplőknek a sminkjük, frizurájuk megalkotásához (gyanítom a szereplők többsége a saját tehetségére hagyatkozott ezügyben), de hogy képesek voltak a taps alatt kihozni egy ki tudja hányszor újrahasznosított, bebarnult zöld levelekből, kókadt gerberákból és szegfűkből álló olcsó virágkosarat, hát az nem csak hogy szégyen, de gúnyos lekezelés. 

Értékelés: gyenge. Nem ezt a darabot, nem itt, és nem így. Szomorú volt látni. Csak az óriásrovarok és tündérek dobták fel az estét.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr6813480351

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása