HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) elfogadás (1) Elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) járó zsuzsa (1) Járó Zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) netflix (1) Netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

TELJESEN IDEGENEK - olasz vígjáték, 2016.

2017.01.09. 20:11 dasilva64

tel3.jpgMiféle idegenek?! Szó sincs itt idegenekről! Három gyerekkori jóbarát és "oldalbordáik" készülnek egy kellemes vacsorára holdfogyatkozással, hagyományos olasz fogásokkal, olasz borokkal és olasz temperamentummal...

Izgatottan várják ők hatan, hogy végre megérkezzen a negyedik barát, és vele az "új nő". Ám csalódniuk kell, a frissen elvált testnevelőtanár egyedül érkezik, így hát heten látnak neki a vacsorának és a pletykálkodásnak. Szó szó követ, terítékre kerül egy házasság széthullásának története, amiben főszerepet játszott egy rossz kézbe került mobil és egy árulkodó sms.

tel1.jpgA kissé már kapatos társaság többsége nagy hangon bizonygatja, márpedig vele nem fordulhatna ilyen elő - szinte magától kínálkozik az alkalom egy kissé kockázatosnak tűnő, ám unaloműző játékra. A házigazda felesége szabadítja ki a szellemet a palackból javaslatával: mindenki tegye a telefonját középre, az érkező üzeneteket, hívásokat mindenki szeme láttára, füle hallatára kell fogadnia, vagy éppen megválaszolnia a telefon tulajdonosának.

Látszólag egyszerű alapötlet, azt hihetnénk, könnyű ebből filmet faragni. Összecserélt telefonok, kétértelmű üzenetek, vicces helyzetek, és persze titkok, titkok... Sikamlós, drámai, komikus, vagy éppen unalmas és érdektelen kis titkok.  Amiket szégyellünk, amit dédelgetünk, amit szeretnénk talán már kimondani, ami miatt bűntudatunk van, és olyanok is, amiket még magunk előtt sem vallunk be.

Paolo Genovese szerencsére határozottan kormányozva kerüli el az olaszok szokásos, kommersz ábrázolását, a helyzetből fakadó, magától értetődő, olcsó poénokat, közhelyeket. Kitűnő színészeket talált kitűnően felépített karakterekhez, akiket biztos kézzel vezet végig egy időnként valódi drámába hajló, ám alapvetően mégis igényes humorral megrajzolt miniatűr társadalmi tanulmányon. A vicces, vagy éppen fájdalmasan komoly szituációk olyan viselkedési mintákat, konfliktusokat, szerepeket hívnak életre, amelyek szinte bármelyikünkkel megtörténhetnének. 

tel2.jpgEva (Kasia Smutniak) és Rocco (Marco Giallini) igazi sikeremberek. A jó házból való pszichológusnőnek nem csak a karrierje tökéletes, de az alakja, a sminkje és a családja is. Férje gazdag és sikeres plasztikai sebész, ráadásul remekül főz. 17 éves lányuk gyönyörű és érzékeny, emellett épp annyira lázadó, szemtelen és önfejű, amennyire elvárható. Szépek, szerencsések és boldogok, pont annyi visszafogott frusztrációval és fásultsággal, ami majd' húsz évnyi házasság és egy tinédzserlány bolygóegyüttállása esetén normálisnak tekinthető.

tel6.jpgCarlotta (Anna Foglietta) és Lele (Valerio Mastandrea) is már több mint tíz éve házasok. Zaklatott indulásuk a vacsorára teljesen normális  - minden kisgyerekes család ismeri a problémát. Hát még ha kettő a gyerekek száma, és az anyós a bébiszitter. S talán azon sem lepődünk meg nagyon, hogy a házaspár tagjai indulás előtt még lopva elküldenek egy üzenetet, vagy éppen megszabadulnak egy intim ruhadarabjuktól...

tel5.jpgCosimo (Edoardo Leo) az örök üzleti balfácán, a nők kedvence, az egyszerű, sármos széltoló prototípusa - fiatal, bájos, naiv feleséggel. Bianca (Alba Rohrwacher) a törékeny elefánt a porcelánboltban. Szinte minden hozzászólása szándékával ellentétes reakciókat vált ki - ha békíteni akar, csak fokozza a feszültséget, ha viccet mond, értetlenül néznek rá, ha védeni próbál valakit, csak mélyebbre ássa a gödröt alatta. S közben ártatlanul és értetlenül figyeli maga körül a váratlan fejleményeket.

tel4.jpgPeppe (Giuseppe Battiston) testnevelőtanár létére igazi filosz típus. Kicsit elhízott, szakállas entellektüell, mélyenszántó gondolatokkal, filozófiai problémákkal, komoly gasztronómiai érdeklődéssel. Ám sajnálatos módon ezen az estén partner nélkül.

A film erősen emlékeztet olyan alkotásokra, mint Az öldöklés istene (2011), vagy a Hogyan nevezzelek (2013). Valójában mindegyik egy klasszikus görög dráma (egy helyszín, szűk időhatár, egységes cselekmény), de a Teljesen idegenekben tulajdonképpen hét egyenrangú hős küzd saját démonaival. Van, aki női identitásában sérült, van, aki egyszerűen magányos. Van, aki bűnös, és van, aki ártatlanul bűnhődik. Van, aki másságát kénytelen leplezni, van, aki képtelen vágyainak határt szabni. Van, aki sikeres karrierje ellenére sem elégedett azzal, amije van, s van, aki maga sem érti, hogy került abba az élethelyzetbe, amiben van.

tel10.jpgAmi összeköti őket, konfliktusaikat, az a kommunikációs eszközök által eluralt, ám valódi kommunikáció nélküli látszatbeszélgetéseik és látszatkapcsolataik szövevénye. S amikor hirtelen színt kell vallani, az igazságok néha viccesen, néha fájdalmasan szembesítik hőseinket saját kicsinyes, önző hazugságaikkal. Engem teljesen lenyűgözött az az igen érzékeny megközelítés, amikor a titkok és "falazások" gubancainak köszönhetően olyasvalaki kényszerül megvédeni saját homoszexuális mivoltát, akire ez valójában csöppet sem igaz. Vajon tudjuk-e, milyen sokat segít embertársaink megértésében egy hasonló szerepjáték? Mennyivel többet érne belehelyezkedve mások bőrébe megérteni életüket, motivációikat, mint szent könyvek, vagy erkölcsi előírások alapján ítélkezni felettük? 

tel9.jpgA humoros kezdés, izgalmas konfliktus-előkészítés, több apró konfrontáció után bekövetkező katarzisok után kíváncsian vártam a befejezést. A film gyönyörűen felépített íve romokban hevert volna egy banális, vagy éppen tragikus befejezéssel. Szerencsére Paolo Genovese megtalálta azt a lezárást, ami megnyugtatott, elgondolkodtatott, megszépített, és reményt adott. Reményt arra, hogy bár néhanapján mindannyian bűnözünk, bűneink talán bocsánatot nyernek, talán megúszhatjuk őket, ám ha kicsit jobban figyelünk egymásra, talán meg is előzhetjük őket. S nem utolsósorban, hogy szerethetőek vagyunk, kis bűneinkkel együtt is.

tel8.jpgÉrtékelés: Remek és ami ennél fontosabb, intelligens. Mindenkinek ajánlom, fiataloknak, időseknek (az a becsempészett, pármásodperces jelenet, amikor az idős házaspár kézenfogva kitipeg meglesni a holdfogyatkozást...), férfiaknak, nőknek, vígjátékot, vagy tragédiát kedvelőknek. Ez a film egyszerűen telitalálat.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr4212112471

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása