HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) elfogadás (1) Elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) járó zsuzsa (1) Járó Zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) netflix (1) Netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

HARPER REGAN - Katona Kamra

2016.04.03. 22:12 dasilva64

reg4.jpgPuritán, fehér falak, bútorok nélküli, rideg, jellegtelen (természetesen szűkülő...) tér. Pár pillanatnyi sötét, majd hirtelen fény, és ott ül velünk szemben Elwood Barnes (Elek Ferenc), a nagybetűs Főnök. Harper Regan (Fullajtár Andrea) nekünk háttal, velünk egy irányba nézve, hozzánk hasonló kisemberként tűri a kényszerű megaláztatást, viseli el a Mindenható Munkaadó hol kérlelhetetlen, hol álszent-önelégült kioktatását, mohó férfi-pillantását, nyálkás érintését.

Haja kis csattal összefogva, kosztümje visszafogott, unalmas barna. Egyik lábáról a másikra állva, kezét tördelve próbál egyszerre menekülni és mégis mindent elviselve kisírni egy kis engedményt. Az egész asszony nem más, mint merő tanácstalanság, megfelelni akarás és elkeseredés.

reg2.jpgHarper Regan semmi különöset nem akar, csak meglátogatni haldokló édesapját. De ez az egyszerű, emberi vágy is szinte emberfelettien súlyos döntés elé állítja. Minden ellene szól: veszélyben kerülhet az állása, nem lesz pénz a lánya tanulmányaira, kétévnyi sértett csend után meg kellene találnia a hangot anyjával, s mindezek tetejébe megbillenhet házassága gondosan őrzött látszat-békéje. És talán éppen ezért kell elindulnia. Titokban, hirtelen elhatározással, minden gyakorlatias számítást félredobva, hogy végre leszámoljon az árnyakkal, vágyakkal, bűnökkel, szembenézzen múltjával, jelenével, s talán jövőjével is. 

A minimalista, szögletes, színtelen tér képes egyik pillanatról a másikra átváltozni egy kórház folyosójából folyóparttá, kocsmapultból  szülői házzá. Harper pedig elnyomott, szófogadó feleségből alkohol(drog)mámoros végzet asszonyává, lázadó lányához ügyetlenül közeledni próbáló édesanyából zavarodott igazságosztóvá.

reg6.jpgÉlete fő- és mellékszereplői mint furcsa ringlispíl forognak körülötte. Néha felül egy-egy hívogató játékszerre, kényelmes hintóra, pörög-forog maga is, máskor meg csak áll középen, és csodálkozva nézi saját életét. 

Ott kering körülötte állandó résztvevőként Sarah, a lánya (Pallagi Melitta), Seth, a férje (Kocsis Gergely), anyja (Bodnár Erika), Duncan, anyja második férje (Takátsy Péter) - és időnként belebotlik 'a zemberekbe': egy antiszemita, kiégett, részeges újságíróba (Mészáros Béla), egy, a családjától rendszeresen idegen nők karjaiba menekülő mintaapába (Vajdai Vilmos), egy teljesen szétesett doktornőbe (Tóth Anita), vagy éppen egy lánya korabeli, anyátlan-hazátlan, kultúrák közt tévelygő muszlim fiúcskába (Helvaci Ersan Dávid).

reg5.jpgÉs az időnként őrült pörgés közben lassan kirajzolódik Harper nyomorult életének góc-térképe: a szánalmasan ismerős anya-lánya konfliktusok újratermelődése; a negyvenen túli asszony görcsös igyekezete, hogy újra megtalálja magában a Nőt; a tehetetlenség érzése, amikor rájövünk, lekéstük az utolsó pillanatot, nem tudjuk már se elmondani, se megkérdezni... S a legmérgezőbb seb: Seth lehetséges bűnének állandóan fejük felett lebegő, sötét, félelmetes gyanúja.

 

reg9.jpg

 

Fullajtár Andrea Harperének mintha két énje lenne. A visszafogott, türelmes, kötelességtudó beosztott, anya, hitves bőréből mint tomboló démon tör elő a fájdalmas, megsebzett, bizonytalan, vagány, dögös nő. Hirtelen elhatározása-visszavonulása, fásult beletörődése - dühös hisztériája fájón hiteles.

Jobbára ilyenek vagyunk mi mind, igyekszünk megfelelni, elsimítani, eltitkolni, ha kell. Amíg el nem jön egy óvatlan, megrázó pillanat, hogy végre kiengedhessük a felgyülemlett vágyakat, mérgező gondolatokat, kipróbáljuk, amire mindig is vágytunk, csábíthassunk, bűnbe eshessünk, beolvashassunk.... Hogy aztán visszatérjünk a 'normális' élethez, ahol este mindenki visszabújik a pizsamájába, és a reggelt a szokásos kávéjával kezdi.

reg7.jpgSimon Stephens darabja igazi keserédes ínyencség, keserűje mély, fájdalmas és gyakran taszító tükör, de a humoros-feszültséggel terhes jelenetek között időnként  ott az édes remény. A remény, hogy ha jóvá nem is tudjuk tenni hibáinkat, bűneinket, de talán egyszer ki tudunk lépni a körhinta festett alakjai közül, elhagyhatjuk a biztonságos kötött pályát, és elindulhatunk valami igazabb felé. Vagy legalább eljátszunk a gondolattal...

Székely Kriszta rendezése érzékeny, helyenként remekül eltalált karakterekkel - különösen lenyűgözött Mészáros Béla rémesen tipikus, demagóg kocsmatöltelék-tahója, Pallagi Melitta unott-zavarodott-türelmetlen 'emós' kamaszlánya -, jól felépített, déjavu érzést keltő jelenetekkel. Néha feleslegesnek éreztem a groteszkbe hajló túlzásokat, főleg a kórházi jelenetben, de a darab hiteles, elgondolkodtató, sokrétű és nagyon aktuális. 

reg3.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Értékelés: Nagyon jó. A színészek (szokás szerint) remekelnek, a minimál-díszlet, a színek játéka kifejező keretbe foglalja a történetet. Éppen annyira szórakoztató, hogy ne érezzük elviselhetetlenül nyomasztónak, de napokkal később is muszáj legyen elgondolkodni egy-egy jeleneten. Másfél órában egy élet.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr548555984

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása