HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) Elfogadás (1) elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) járó zsuzsa (1) Járó Zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) Netflix (1) netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

PERLROTT CSABA VILMOS ÉS SZENTENDRE

2015.08.16. 17:15 dasilva64


pe15.jpgMióta Csillaghegyre költöztem, állandó rajongója vagyok Szentendrének. Mióta megnyitott, állandó és visszatérő látogatója vagyok a MűvészetMalomnak. Izgalmas kiállítások izgalmas terekben, frissesség, fiatalos lendület, jó szem, jó koncepció, profi rendezés. Többnyire. 

Perlrott Csaba Vilmos húzó név, érdemes neki életmű-kiállítást rendezni. Munkássága országokon, stílusokon ível át, népszerű, jól eladható, az árverések biztos pontja. Gyönyörű színei, mesebeli, expresszív kompozíciói, formái lenyűgözőek, dekoratívak. pe1.jpgMarkáns képviselője volt a magyar Vadaknak, megfordult Nagybányán, Kecskeméten, Párizsban, Németországban, Pozsonyban, Szentendrén. Olyan tanárai voltak, mint Iványi-Grünwald, Matisse, erősen hatott rá Ferenczy, El Greco, Gauguin, Cézanne. Bár stílusa egyedi, éppen Vadak korszakbeli munkái könnyen keverhetők a többiekével. Kaleidoszkóp szerű kubo-expresszionizmusa erősen emlékeztet Tihanyi Lajos portréira, hajlékony, burjánzó-buja fái-bokrai a korai Mattis Teutsch, vagy Nemes Lampérth remekművek testvére lehetne. Később színei visszafogottabbá váltak, vadsága lágyult. pe6.jpgTémái relatív állandóak voltak, csendélet, tájkép, kevesebb akt, portré. A politika, a történelem festészetét érintetlenül hagyta, ha történelmi tudásunkat hátrahagyva nézzük végig az életművet, azt hihetnénk, az emigráció, a két világháború, a gazdasági válság meg sem történt. Késői művein talán kicsit több nagyvárosi kép a falusi idillek helyett, ám ott is, és mindvégig  elsősorban meghatározó a dekorativitás.

(Mellékesen, ha valaki tudja, megírhatná: az a festő, aki ennyire Vadak volt, miért nem volt a Nyolcak tagja?)

pe5.jpgA kiállítás jelentős mennyiségű grafikát is felvonultat, megcsodálhatjuk biztos rajztudását, könnyed vonalvezetését, különösen az aktokon. A termek tágasak, légkondicionáltak természetesen (ebben a hőségben nem elhanyagolható szempont...), vannak tájékoztató feliratok számosan, sőt, ez előrelépés, angolul is! (Voltam ugyanitt már úgy kiállításon, hogy szegény betévedt külföldinek el kellett magyaráznom, mégis miről szól ez az egész modern tárlat, mert egy fia idegennyelvű felirat vagy ismertető nem volt sehol.)

pe4.jpg

Az viszont elképesztő, hogy a képek elrendezésének és a tájékoztató feliratoknak semmi köze nincs egymáshoz. Az írott anyag egyértelműen időrendben halad, miközben a képek valamiféle témák szerinti csoportosításban találhatók - bár időnként ez sem egyértelmű. Így fordulhat elő, hogy az A épület földszintjén, az első teremben látható Wertheim am Main-ról készült képekről a B épület emeletén olvasható a tudnivaló. pe3.jpgUgyanitt szemben egymással falusi tájkép 1922-ből és városi gyártelep az 50-es évekből. Szöveg? Utolsó évek, 1940-től haláláig. A második épületben nincs kiírva, hogy ha időrendben szeretnénk haladni, akkor a másodikon kezdjük, és utána nézzük meg az első szintet.

A kiállítás címe egyébként  Szenvedély és ráció. Jó cím. Sajnos végig nem jöttem rá, miért is? Nyilván a legtöbb művészről ugyanez elmondható. Nem sikerült felfedeznem a cím jelentését sem a tárlat koncepciójában, sem az írott szövegben. Mintha a három kurátor egyike kitalált volna egy ütős címet, a másik megírta volna a szöveget, a harmadik meg levezényelte volna, melyik kép hová kerüljön. Kár érte. Perlrott Csaba Vilmos festészete ennél sokkal többet érdemelne. Még szerencse, hogy képei önmagukért beszélnek.

pe3_1.jpgVan a Malomban még egy kiállítás, Németh Ágnes szürreális, absztrakt, embernagyságú szobrai. Kosárfonóvesszőből, huzalokból, tapasztott földből.... Lenyűgözőek. Egyszerre súlyosak és súlytalanok, játékosak és filozofikusan mélyek. Az alkotó így fogalmazza meg: "A formátlanság és a konkrét alakulásáról, az anyag nyugalmáról és mozgásáról szól. .... Éppen ettől lehet izgalmas ez a fajta ütköztetés, vagy párbeszéd, absztrakt és konkrét, figurális között. Az esendő emberi gesztusok és az anyagok tiszta energiáinak világa, nem ellentétei egymásnak."

 

pe4_1.jpg

 

 

 

Minden hibájával együtt is szeretem a MűvészetMalmot, de egyre nehezebben bocsátom meg nekik, hogy nem lehet fotózni. Nincs megvehető fotójegy. Ám többnyire nincs a kiállításról katalógus sem. (Perlrott kivétel.) A kísérőszövegeket sem lehet lefotózni. Tessék megtanulni! Pedig a fotók csak hírüket vinnék... a Facebookon egy megosztás, selfie egy modern szobor előtt... Miért baj? Miért baj, ha megírom ezt a blogbejegyzést, és mellékelek saját képeket? Ha nem fejben kell megjegyezni a képek címét, aztán itthon a hálón kikeresni és úgy feltenni. Miért kell titokban fotóznom, ahelyett, hogy a minél jobb beállítást megtaláljam? Senkit sem zavartam volna vele, nem tapostuk egymás sarkát...Érthetetlen ez a Magyarországon nagyon is jellemző mentalitás. Tudja rá valaki a választ?

 

pe1_1.jpg

És azt tudja valaki, mik azok a szép és elgondolkodtató padok a Duna-parton tele Victor Tzara idézetekkel? 

 

pe2_1.jpgVégül, tudja valaki, miért folyik ebből a cuki szökőkútból, a kisgyerek szájából a NEM IVÓVÍZ, (ráadásul kizárólag magyarul, felirat a hasán)?! Lehetséges megoldások: ha nem ivóvíz, ne a szájából folyjon / írják ki külföldiül (német kislányra szóltam rá, onnan akart inni) / Európa közepén ivóvíz folyjon!!!

Szépséges kiállítás, szépséges Szentendre, magyaros ügymenet....

 

A művészek és a város értékelése:  megunhatatlan.

pe5_1.jpg

 

 

A két kiállítás a Művészetmalomban még szeptember 6-ig látogatható, augusztus 20-án ingyenesen! 

 

 

 

P.S. Azt sajnos nem tudtam a honlapról megfejteni, mégis mely napokon, hánytól hányig van nyitva. De ezen már nem is csodálkozom.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr557710550

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása