HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) elfogadás (1) Elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) járó zsuzsa (1) Járó Zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) netflix (1) Netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

IDA - lengyel-dán filmdráma

2015.02.28. 22:25 dasilva64

Ütött-kopott épület. Apácák. Hó. Csontjainkban érezzük a tél hidegét. 60-as évek, Lengyelország. Fekete-fehér képsorok, szigorú, szinte négyzetes, 4:3-as képarányok. Tőmondatok, üres tájak, szinte kifejezéstelen arcok, csendek. Rideg, visszafogott világ.

ida1.jpg

Szikár nyelvezet, szikár  történet. Anna nővér (Agata Trzebuchowska) fogadalomtétele előtt meglátogatja egyetlen élő rokonát Wandát. Nagyon gyorsan kiderül, Anna valójában Ida, zsidónak született, szülei a háború alatt haltak meg.  Elindulnak megkeresni a szülők sírját, ezzel összefüggésben kideríteni haláluk pontos körülményeit. Kis kelet-európai road-movie lepusztult régi házak, sárba ragadt falvak, modern, szocreál kockaszállodák, régi bűnök és jelenvaló félelmek között. 

ida7.jpg

 

 

 

Ida és Wanda lassacskán összerakja a múlt darabkáit, mindketten megpróbálnak közelebb kerülni a másikhoz, zsigeri ellenérzéseik dacára felfedezni azokat a pontokat, ahol egymásba tudnak kapaszkodni. És amikor ez sikerül, mi is gyönyörű, művészi fotókat, lírai képeket kapunk az operatőrtől (Ryszard Lenczewski). 

 

ida2.jpg

Felejthetetlen a téli erdő képe, amikor a két magányos nő végre elér a sírhoz. A szürke millió árnyalata. A fájdalom, a szembesülés, a megértés, a bűnbánat színei.ida4.jpg

Talán lenne esélyük egymásra találni. Wanda talán leszámolhatna a múlt árnyaival, nem csak elvesztett családjáéval, kisfiáéval, de azok árnyaival is, akiket az 50-es években ügyészként, "Véres Wandaként" küldött a halálba.Kivergődhetne az alkohol-cigaretta-olcsó szex elembertelenítő világából. ida10.jpg

 

 

 

Ida kiléphetne a zárda óvó, burokban tartó, cserébe a teljes önfeladást, szolgálatot váró, ingerszegény környezetéből. Lehetne "modern" fiatal, zenével tánccal, szerelemmel. De ahogy Wanda tudja, hogy nincs már bocsánat, nincs már visszaút, ugyanúgy Ida is tudja, neki csak visszaút van. 

 

ida8.jpg

Nagyon fontos film. A XX. század legnagyobb tragédiáit sűríti egy rövidke történetbe (aminek mindkét alakja valós szereplőkről mintázott), hihetetlen precizitással komponálva meg minden egyes szót, képet, jelenetet. Akár vontatottnak is tűnhet időnként a hosszú kivárások, a kamera lassú mozgása, a szereplők arcának kutató felfedezése miatt, de ez tudatos.  A rendező, Pawel PAWLIKOWSKI mindig pont elegendő időt hagy nekünk végiggondolni, átérezni, feldolgozni. Megérteni.

 

Megérteni, hogy miért nem lehetett ez a film személyesebb, líraibb, meghatóbb, "katarzisosabb". Pedig nagy lehetett a csábítás: látványosabb lélektani drámát, a lélek sötét bugyraiig hatoló kibeszéléseket mutatni, kicsit Ingmar Bergman-osabb világot létrehozni. De Anna/Ida a szó minden értelmében ártatlanul, sok szempontból tudatlanul, tökéletesen naivan indul erre a furcsa útra. ida3.jpgÚgy ismerkedik a külvilág szörnyű, vonzó, néha mocskos, néha felemelő valóságával, saját érzelmeivel, ahogyan egy tökéletesen tiszta fehér lapra írja a sors ujja kesze-kusza sorait. Nem tudunk azonosulni vele, nem ismerjük az érzéseit, a gondolatait, a vágyait, legfeljebb nagy ritkán a félelmeit.  De éppen ettől a távolságtartástól tudnak a film üzenetei az agyunkig jutni.

 

Mert nem hagy elérzékenyülni. Nem hagyja, hogy a könnyek le/elmossák a bűnöket. Rákényszerít a gondolkodásra.ida5.jpg

 

Az utolsó képsorokban - a kézikamera zaklatott mozgása kíséretében - szabadulnak el először IDA érzelmei, ahogyan zihálva, egyre gyorsabb léptekkel menekül a védelmet nyújtó kolostor felé. Talán megértjük azt is, miért bújik vissza végül Ida - Anna apácaruhájába. ida9.png

Értékelés: Szigorú képi világ, nyomasztó, minimalista képsorok, a súlyos mondanivalóhoz méltók. Megrázó film történelemről, emberségről. Kis hiányérzetem miatt (mert bár értem a miértjét, mégis hiányzott a lelkem megérintése), erős jó. Nálam - bevallom - nem ő kapta volna az Oscar-díjat. De jól van ez így.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr287227193

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása