Elég sokára jutottunk el Kathryn Bigelow filmjére. Már tudtuk, hogy bár jelölték Oscar-ra, több kategóriában is, csak a legjobb hangvágás díját hozta el. Golden Globe-ot kapott viszont a főszereplőnő, Jessica Chastain.
Szerettem Bigelow első igazi nagy dobását, az Oscar-díjas Bombák földjént. Talán kicsit tartottam is tőle, hogy túl magasra került az a léc, ráadásul maga a téma még érzékenyebb. Dokumentált események láncolata, amelyekről bőven tudosított a világsajtó, meseszövésnek nem hagyott túl nagy teret. Háborús dráma, női főszereplővel, női rendezővel.
Olyan film, amit azért nehéz elemezni, magyarázni, mert szinte minden pontján lenyűgözően hiteles, érzékeny, kerüli az olcsó felhajtást, a fölösleges látványelemeket, mégsem hagyja elkalandozni a gondolatainkat, totálisan leköt. Két és fél órán keresztül.
Sokat gondolkoztam rajta, vajon attól ennyire jó, hogy női kéz irányított női főszereplőt, vagy ez csak nő-sovinizmus.... Meggyőződésem, hogy meghatározó az a nézőpont, ahogy egy nő közelít meg egy problémát. Nem jobb, vagy rosszabb, de más, mint egy férfié. És ez a film igenis ettől zseniális.
Háborús film, ahol szinte nem lőnek. Ez a modern harcászat - kínzás, kihallgatások, lehallgatások, adatgyűjtés, elemzés, logikai következtetések, döntéshozatal indirekt bizonyítékok alapján. Robbantások, halál, éjjellátó szemüvegek, speciális helikopterek, nők, gyerekek, öregemberek, halál. Megszállottság itt és ott. A cél szentesíti az eszközt?
Nőt tenni meg főszereplőnek,önmagában nagy ötlet, de Jessica Chastain igazi telitalálat. Ahány film, annyi új arc, új karakter, és mindegyikben remekel. A Segítség Marilyn Monroe-s butácska szőkéjétől a Fékezhetetlen drámai hősnőjén át Maya elkötelezett, határozott, magabiztos, de nem önhitt CIA-nyomozójáig minden szerepében hiteles, valóságos, hús-vér figura.
Megkockáztatom, egy új Meryl Streep.
Annak ajánlom, aki nem lövöldözésre, akcióra vágyik e téma kapcsán, de képes vizuálisan befogadni a kihallgatások, kínzások, robbantások - abszolút a megfelelő mértékben adagolt - képeit. Akit érdekelnek a miértek és hogyanok, Aki szeretné Jessica Chastain kibontakozó karrierjének egyik fontos mérföldkövét látni. Aki kíváncsi egy női rendező, Kathryn Bigelow gondolataira egy olyannyira férfias témában, mint a terrotizmus, háború.
Aki látja, és megérti: a két egymásnak feszülő világ talán éppen abban különbözik leginkább egymástól, milyen szerepet oszt a benne élő nőknek.