HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) elfogadás (1) Elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) Járó Zsuzsa (1) járó zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) netflix (1) Netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

A FŐFŐNÖK

2013.03.16. 08:14 dasilva64

Már megint egy olyan darab, amit régóta szerettem volna megnézni, de sosem sikerült jegyet venni rá. Aztán a világhálón kalandozva rápillantottam a Radnóti Színház oldalára - és láss csodát, pont erre a darabra, pont egy nagyon alkalmas estére, pont az egyik legjobb helyre (a második sor közepére), ott virított két üres hely! Azonnal lecsaptam rá.főfőnök6.jpg

Mit lehet tudni a darabról? Beugratós a kérdés, mert a legizgalmasabb tudnivaló a szerző maga, Lars von Trier. Egy dán író-rendező, aki olyan drámákkal aratott sikereket, gyűjtött be európai filmes díjakat, mint a Dogville (Nicole Kidman), a Táncos a sötétben (Björk) és számomra a legfontosabb, a Hullámtörés. Csupa mélylélektani, súlyos, tragikus dráma, minimál díszlettel, hihetetlenül erős színészi alakításokkal. Lars von Trier indította útjára a Dogma95 nevű filmes avantgard mozgalmat, azzal a Thomas Vinterberggel, aki már említésre került korábban A vadászat című film kapcsán....Filmjei expresszívek, zsigerig hatolóak, nem könnyű az embernek magához térnie utánuk. És ez a Lars von Trier 2006-ban egyszer csak gondol egyet és filmre álmodik egy komédiát.főfőnök2.jpg

Az alaptörténet röviden: valahol Dániában, egy informatikai cég eladásra vár. A probléma csak az, a valódi főnök 10 éve álcázza magát, ő a cég kedves, vigasztaló mackója a felszínen, valójában azonban vérprofi kapitalista kizsákmányoló. Nem is lenne baj, ha az izlandi vevő hajlandó lenne közvetítővel tárgyalni az eladásról. De nem hajlandó. Neki kell egy valódi főnök, a Főfőnök. Így hát Ravn (Gazsó György), az álságosan-gonosz, ámde a színen esetlenül mosolygó-botladozó kőkemény profit-maximalizáló megbízza Kristoffert (Csányi Sándor), a tehetségtelen munkanélküli színészt, hogy játssza el a gonosz, hibáztatható, hirtelen felbukkanó Főfőnököt, kizárólag a szerződés aláírásáig.főfőnök3.jpg Csakhogy a helyzet fokozódik, Igazi komédia alaphelyzet, mindenki mindenkiről mást gondol, a karakterek sziporkázóan szellemesek, jól eltaláltak. A párbeszédek pattognak, kacagtatóak, jutalomjáték a színészeknek. Nem is láttam még ilyet, Csányi Sándor nyíltszíni tapsot kap egy-egy jelenete után.

De remekelnek a többiek is, Gazsó György annyira szeretnivaló, hogy szinte megértjük a többieket, akik az igazság birtokában sem bírnak haragudni rá. Pálfi Kata elvarázsolt, szinte már abszurdan naiv figurája (Heidi) szánnivalóan ismerős a mindennapjainkból. főfőnök5.jpgHihetetlen egy alak Schneider Zoltán Finnur-ja, aki végig beszéli a darabot izlandiul (?!) olyan hiteles színészi játékkal, hogy menten kedvem támadt utána nézni a dán-izlandi történelmi konfliktusoknak. főfőnök4.jpgMert Lars von Trier, bár komédiát írt, de ad nekünk bőven gondolkodni valót, tele iróniával, gúnnyal -s nem utolsó sorban szeretettel. Nem csak a mai menedzser-világot karikírozza (nyuszihopp-ugrás + dal és ölelés, mint személyes probléma-megoldás, ego-ápolás, közben kőkemény kritika mindenért, ami a profit útjába áll), de a filmeseknek, színészeknek is kegyetlen görbe tükröt tart. Még saját magának is, beleszőve a szövegbe a Dogma-filmeket, nem éppen pozitív felhanggal.

Nem kímél semmit, se nemzeti érzéseket (a dánokat folyamatosan szidalmazza egy IZLANDI!), se emberi érzelmeket. Minden szinten rámutat nevetségességünkre.főfőnök7.jpg Rámutat arra, ne vegyük már annyira komolyan magunkat. Különösen a végkifejlet ismeretében lesz világos ez - amit  nem árulnék most el, igazi csavaros csattanót kapunk az utolsó pillanatban. Van min gondolkodni a darab után, akár napokig.... Akit érdekel, nézze meg! :)

főfőnök10.jpg

S aki mindezt értő módon vitte színre Anger Zsolt rendező. És ahol méltó helyet a talált a darab, a felújított, kényelmes, immár RADNÓTI SZÍNHÁZ. Kényelmes nézőtérrel, jó színészekkel, rendezőkkel. És olyan széles skálán mozgó repertoárral, hogy mindenki találhat kedvére valót. 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr335134919

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása