HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) Elfogadás (1) elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) járó zsuzsa (1) Járó Zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) Netflix (1) netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

VAKNYUGAT

2013.02.28. 10:07 dasilva64

2007-ben láttam először Martin McDonagh darabját Székesfehérváron, Guelmino Sándor rendezésében. Akkor  Gesztesi Károly és Szabó Győző neve fémjelezte a darabot, ezt a mostanit az Átrium Film-Színházban Alföldi Róberté. Vaknyugat_Atrium-18-of-81.jpg

Mondhatni kamaradarab, négy szereplővel: Két testvér, akik az apa halála után magukra maradnak, és nemhogy együtt élni, de még egymás mellett élni sem nagyon tudnak. Welsh atya, a sikertelen, reményvesztett, hitehagyott, alkoholista pap, és végül, de nem utolsósorban Kicsilány, a vágyak kis trampli tárgya, a ritkásan felbukkanó romantikus érzelmek groteszk hordozója.vaknyugat2.jpg

McDonagh elénk tartott tükre igencsak görbe - vagy mégsem? Ennyire szomorú lenne az életünk, ennyire felszínes? Ennyire nem tudunk beszélni egymással, csak ha extrém körülmények kényszerítenek rá? Ilyen nevetségesen tesszük tönkre saját életünket? Végül megtaláljuk a helyes irányt és a feloldozást? Nincs persze válasz, csak probléma felvetés, de nem kell megijedni,a darab korántsem ilyen depresszív. Sőt, ellenkezőleg, humoros, szórakoztató, élvezetes és bónuszként elgondolkodtató. 

Érdekes több év távlatából, más rendezésben, más szereplőkkel látni ugyanazt a darabot, felfedezni új dimenziókat, különösen akkor, ha közben körülöttünk a világ fejlődés helyett válsággal sújtott romlást mutat. Nem tudom, milyen lehet egy szegény kis ír faluban két - korábban három - magányos férfi otthona, milyen ruhákban járhatnak, de amit az Átrium színpadán látunk, az valószínűleg bármelyik magyar faluban megállná a helyét. A díszlet, a jelmezek, a körülményes, kacskaringós, okoskodó beszédstílus (Varró Dániel fantasztikus fordítása!), a kicsinyesség, érdektelenség - nem csak csak a vaknyugatra, de a "vakkeletre" is pontosan illik.IMG_2789.JPG

Féltem attól, hogy a régebben látott előadás Gesztesi-Szabó testvérpárharcának mély nyomait nem fogja tudni felülírni Ficza István és Rétfalvi Tamás, különösen nem Alföldi Róbert Welsh atyája mellett - de kellemesen csalódtam.

A két fiatal, frissen végzett színész felnőtt a feladathoz. Rétfalvi Colman-je:  időnként kisfiús bájjal fűszerezett állatias ösztönlény, Ficza Valene-je:  mániás, gyűjtögető, kicsinyes, agglegény - mindkettő telitalálat. Egyetlen pillanatra nem vész el a hitelesség, végig elhisszük minden rezdülésüket, gondolatban szinte rábólintunk egy-egy gesztusukra, igen ez ismerős...

Alföldi Welsh atyája pedig.... nem szeretnék itt ömlengeni, nem szeretném, ha olybá tűnne, elvtelenül "feldicsérem" a  sárkány ellen küzdő hős rendező-színész-színházigazgatót. Így csak annyit róla, zseniális színész még mindig. Alázatos, pontos, hiteles.  Mészáros Piroska szokás szerint vibráló színfolt, csúnyácska-csúnyán beszélő naiva, aki időnként beleszépül saját magának is váratlan, őszinte érzelmeibe. 

Tulajdonképpen nincs a rendezésben semmi "fakszni", Gothár Péter hagyja élni McDonagh remek karaktereit, az alapvetően egyszerű, lineáris történetet, a meglehetősen trágár, de humoros és a szívünk mélyét megérintő szöveget, és persze a színészeit.IMG_2534.JPG

Szerethető darab, egy szerethető helyen. Mert vannak az Átriumnak kisebb-nagyobb hiányosságai (tegnap kicsit hűvös volt, nem működött a Wifi, nekem kissé mélyen van a nézőtér a színpadhoz képest), de azt bőven ellensúlyozza a hely hangulata, az igen olcsó, de jó büfé, a sok kedves és gyors ruhatáros lányka, és persze a közönség, akik között mindig találok ismerőst.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr785109402

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása