HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) elfogadás (1) Elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) Járó Zsuzsa (1) járó zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) netflix (1) Netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

CÉZANNE - ÉS A MÚLT

2013.02.07. 07:20 dasilva64



Hogy miért Cézanne és a múlt, az itt  a kérdés. Miért nem Cézanne és a jövő?IMG_2266.JPG

Hiszen megalapozta a XX. század modern képzőművészeti irányzatait - akkor miért a múlthoz való viszonya az érdekes?

Lássuk ki is volt Cézanne. Egy mogorva, morc magának való, autisztikus festő-óriás, akit nehéz volt elviselni, megérteni, értelmezni. Akinek a képeit Párizsban nem csak a Szalon, a hivatalos, akadémikus vonal utasította el 1863-tól folyamatosan, de a Szalon által elutasított művészek sem fogadták be. Pár képét ugyan kiállíthatta az Elutasítottak Kiállításán, de az általános vélemény róla az volt, hogy a rajztudása gyenge, bár a színekhez van érzéke.IMG_2615.JPG

Mit tesz ilyenkor egy átlagos festő-tanonc? Nyilván elmegy neves mesterekhez rajzolni tanulni,kompozíciókat alkotni, és igyekszik megfelelni az elvárásoknak. Cézanne épp ellenkezőleg. Meghallja a kritika lényegét, de a megoldásban is saját utat választ. Múzeumokba jár szünet nélkül, ráveti magát a spanyol-olasz-francia elődök képeire, újraértelmezi, újra alkotja azokat. Tévedés azt hinni, másolja ezeket a képeket, szobrokat - erről szó sincs. (Hallottam pár nézelődő kritikáját a kiállításon: Hát ezek elég gyatra másolatok...) Cézanne-t nem érdekli a pontos utánzás. Izgatja ezzel szemben az olasz barokk felfokozott dinamikája, a francia klasszicizmus statikus rendje, a spanyolok durva ecsetkezeléssel hangsúlyozott indulata, és nagy kedvence: Delacroix heves romantikája. Keresi a módszert, hogyan tudná ezeket saját művészetében integrálni, megtalálni a "második természetet" - a művészet lényegét -, ahol a rend, a mozgás, a színek fejezik ki a világot.

Aki nem Cézanne rajongó, az is megcsodálhat olyan ritkaságokat, mint Poussin Árkádiája, Bernini Richelieu-mellszobra, rajzokat, akvarelleket, festményeket többek között Raffaello-tól, Michelangelo-tól, Goya-tól, Delacroix-tól, Courbet-tól, Pissarro-tól. Kis művészettörténeti áttekintés Cézanne szemével.

Az útkeresés nem hiábavaló. Cézanne megtalálja a rend és a mozgás, a statikusság és a dinamika összhangját. És varázsol. A színekkel, a képkivágással, a kompozícióval, optikai dilatációs hézagokkal, a formák időnkénti végletekig leegyszerűsítésével.cézanne.jpg

Tájképei látszólag nyugalmasak, békések, hegyek, utak, házak, földek szépen sorra, rendben...mitől mégis a vibráló érzés bennünk? Az egyik titok: Cézanne "lefejezett" fái - ezek keretezik az idilli tájat, kényszerítve agyunkat a kép folytatására, továbbgondolására. Mitől a furcsa szívó hatás egy-egy tájképnél? A spirálisan szerkesztett erdei táj kívülről befelé haladva egyre kevésbé levegős, egyre sűrűbbek a színek, a kép centruma szinte beszippantja a nézőt.

Ha portrét, vagy csoportképet fest, nem érdekli a karakter, a jellemrajz. Ami fontos: a forma, a fények, a hangsúlyok.IMG_2614.JPG

Csendéletei mutatják, hogyan "építi" képeit mértani formákból: barack-gömbökből, babapiskóta-hasábokból, borospalack-hengerekből. Ezzel az építkezéssel ad lendületet a kubistáknak, majd később a konstruktivistáknak, és sok más XX. századi áramlatnak.

Ezzel vissza is kanyarodtunk a kezdő kérdéshez: miért a múlt? Mert Cézanne modernitása a múlt szigorú, állhatatos vizsgálata, újraértelmezése nélkül valószínűleg sosem öltött volna formát.

A kiállítás még február 17-ig látható, hacsak meg nem hosszabbítják...

(Köszönet P. Szűcs Juliannának fantasztikus előadásáért)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr855065263

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása