HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) Elfogadás (1) elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) járó zsuzsa (1) Járó Zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) Netflix (1) netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

ANNA KARENINA

2013.01.25. 07:26 dasilva64

Legalább kétszer olvastam, többször láttam filmen, balettként: vajon mitől vált megunhatatlan, újra meg újra inspiráló klasszikussá? És mi újat mondhat nekünk Joe Wright (Büszkeség és balítélet, A szólista) ma erről a témáról?

Látszólag egy korhű, kosztümös filmet látunk, de gyorsan kiderül, Wright inkább egy álmot, egy furcsa nagyítón át megfigyelt végzetes kapcsolatot rendezett meg.  Az egész film egy színház kulisszái között játszódik, a kép a képben (pontosabban színház a filmben) megoldás hangsúlyozza a rendező üzenetét.  Ugyanazon a kissé kopott színház színpadán zajlik a bál, lovagol Vronszkij, alszik Anna kisfia, vagy játszódik egy operaelőadás - és a közönség folyamatosan, árgus szemekkel figyel a páholyokból. A színpadon, mindössze egy tánc alatt szökken szárba, bimbózik ki, borul virágba Anna és Vronszkij szerelme. Gyönyörű mozdulatok, sodró lendület, percekig csak ők ketten táncolnak a mozdulatlanná merevedett báli tömegben.

anna karenina2_1.jpg
Aki volt már szerelmes, tudja milyen érzés. amikor megfagy körülöttünk a világ, csak mi érezzük  azt a mámort, csak mi élünk igazán, kegyelmi állapotban, a szürke hétköznapokat magunk mögött hagyva. Aztán feléled a többi szereplő a színpadon, lejtik saját táncukat, élik saját életüket, meghatározva saját lépéseink lehetőségeit. Meglepő módon ugyanerről a színpadról lép át Levin (a föld és Kitty szerelmese) hirtelen a valódi,hóval borított orosz pusztába, egyetlen szereplőként ki a való világba. A többiek Szentpétervár, vagy Moszkva  báltermei helyett a színpadon lépnek fel, az utcák helyett a színfalak mögött,  csigák, kötelek, létrák között botladoznak. Még a vonat sem valóságos, csupa ezüstös hóba burkolt kis modellnek tűnik, ami a terepasztalon futja végtelenített köreit.

És ki ő, a címadó, Anna Karenina? Egy asszony, aki belefásul a talán még csak  nem is boldogtalan, de mindenképpen unalmas, kiüresedő házasságába. Akinek elég egy szikra, egy szép kék szempár, szöszke fürtök, csinos egyenruha, figyelmes bókok, hogy pillanatok alatt szerelmes legyen - a szerelembe. Hódítás, bódító érzékiség, a szabadság illúziója, látszólagos szabad döntés. Lemondás, kapaszkodás, kivetítés. "Feléltem a szerelmünket" - mondja Anna. Igen, túlterhelte a kapcsolatot. Túlterhelt vele egy olyan férfit, aki talán csak jókor volt jó helyen, hogy elcsavarja a fejét, de valódi támasza sosem lehet. Akitől nem remélhet megváltást. De Anna már kényszerpályán mozog. Vagy teljesen lemond a szerelemről, vagy eltaszítja a férj, kitaszítja a társadalom. "Nem sértette meg a törvényt, de a szabályokat igen" - hangzik az ítélet.  Betegség, gyógyszerek, elkeseredés, féltékenység, kapaszkodás, csalódás, csömör. 

Rebbenő kézben ritmusra suhog a legyező - hogy aztán lassan a hóban halkan haladó vonat kattogásává alakuljon. Menni kell, indulni, megbizonyosodni, rajta kapni... végül pedig rá kell jönni, nincs értelme. Már a bizonyosságnak sincs értelme. Már csak egy kiút marad, véget vetni az egésznek. 

Gyönyörű díszletek, pompás ruhák, szépséges szereplők, jó színészek: Keira Knightley, Jude Law és Alicia Vikander (őt az Egy veszedelmes viszony című fantasztikus történelmi drámában még meg lehet nézni a mozikban!), és a többiek is mind, remekelnek. Anna-Karenina1.jpg

Joe Wright jó filmet rendezett Megkapjuk a látványt, az illúziót, szinte érezzük a bódító parfümök vagy éppen a virágos rét illatát, miközben mégis távol tudunk maradni érzelmileg, képesekké válunk az elemzésre, a tanulságok levonására.

Végig Shakespeare klasszikus sorai motoszkáltak a fejemben: Színház az egész világ, és színész benne minden férfi és nő. 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr75042095

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása