HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (1) abúzus (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alföldi Róbert (1) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Audrey Lamy (1) autizmus (1) Bajazzók (1) balett (1) bandaháborúk (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Bretz Gábor (1) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) cigányok (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (2) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) elfogadás (1) Elfogadás (1) Eliza Scanlen (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel Színház (4) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) fájdalom (1) fanny ardant (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) feminista film (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Gólem Színház (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) időutazás (1) india (1) irányítás (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Járó Zsuzsa (1) járó zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) kortárs (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) Lázadók (1) Leonard Bernstein (1) LMBTQ (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) marton lászló (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) meztelenség a színpadon (1) MTA (1) múlt (1) Münchausen by proxy (1) musical (1) művészet (2) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) Netflix (1) netflix (1) Nicolas Bedos (1) Oberfrank Pál (1) Olivia Colman (1) opera (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) Szamosi Zsófia (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) táncművészet (1) TAO (1) Tatabánya (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

DELHI CRIME - Nirbhaya története a Netflixen (sorozat), 2019

2021.01.20. 20:37 dasilva64

dc6.jpeg2012. december 16-án este Dél-Delhi szomszédságában, Munirkában két mezítelen, vérző áldozatot találnak az út melletti árokban. Egy fiatal párt. Hazafelé tartottak, amikor a buszon lévő hat férfi - köztük a sofőr és a kalauz - megtámadta őket. A férfit megverték, a nőt a súlyos bántalmazáson kívül mind a hatan megerőszakolták. Elvették az értékeiket, majd meztelenre vetkőztették, és kidobták őket az úttestre. 

2012-ben Delhi egy nőnek még indiai mércével mérve is különösen veszélyes helynek számított - pedig a statisztikák szerint akkoriban országszerte három percenként követtek el erőszakos bűncselekményt nők ellen -, ám ez az eset bestialitásával, embertelenségével átütötte a hallgatás falát, és elindított Indiában egy régen várt harcot: kiállást a nőket érő erőszak ellen. A 23 éves áldozat a támadás után nem sokkal belehalt sérüléseibe. Nevét az indiai sajtó - a törvények értelmében - nem hozhatta nyilvánosságra, ezért a nők elleni erőszakkal szembeni kiállás során az áldozat a szimbolikus Nirbhaya (Félelem nélkül) nevet kapta. 

Richie Mehta rendező hétrészes sorozatban dolgozta fel a megrázó, ám tragikus módon Indiában szinte mindennapos bűntettet. Filmje méltó tisztelgés nem csak Nirbhaya, de minden bántalmazott, megerőszakolt, megölt nő (és férfi) előtt, akik a szegénység, tudatlanság, kilátástalanság, a munkanélküliség és nem utolsósorban a mérgező hagyományok borzalmas elegyének estek áldozatul.

Mehta filmje szinte percre pontosan idézi fel a nyomozás öt napját, igyekezve megtartani minden, a dokumentumokból ismert részletet, kiegészítve azokat fiktív, de a teljes képbe hitelesen illeszkedő darabkákkal. Innen Európából nézve a delhi hétköznapok: a nyomozás körülményei, az infrastruktúra állapota, a hihetetlen zsúfoltság, a nyomor, a tapintható kiszolgáltatottság - önmagukban is sokkolóak lennének, de talán sosem éreztem magam ennyire rosszul, konkrétan zsigerileg, egy filmet nézve. Pedig Mehta alig mutatja az áldozatot, nincsenek sokkoló képek. Ennél rosszabb: halljuk az áldozat tőmondatokban tett vallomását, a szikár nyomozati tényeket, látjuk a nyomozók, a bírónő, a család, az ápolók szemében a borzalmat. 

dc5.jpgRögtön az első részben kiderül, a rendőrség büdzséje szó szerint véges - ha elfogy a pénz, lekapcsolják a kapitányságon az áramot, a rendőrök saját fizetésükből fedezik a benzinköltséget. A városi rendőrségnek kevés az embere, tagjai kéthetente kapnak szabadnapot, végtelenített munkaidejükben alig képesek ellátni a szolgálatot. S bár őket is megrázza az eset, merő kényelemből megpróbálják a szokásos módon eltusolni. Ám a delhi rendőrség vezetője, Vartika (Shefali Shah) valahogy megérzi, itt valami nagyon nincs rendben. Az éjszaka közepén átveszi az ügyet, rohamtempóban osztja ki a feladatokat. 

Lépésről lépésre, a szemünk láttára bontakozik ki a feladat nagysága és reménytelensége. A városi rendőrség "másodrangú állampolgár" az indiai rendvédelmi hierarchiában - nekik a képzetlen munkaerő és az állandó pénzhiány jut, míg a főiskolát, egyetemet végzett munkatársak és a megfelelő munkakörülmények az állami - korábban angol - rendőrségnek  privilégiuma. Nincs helyszínelés, nincsenek nyombiztosítók, a bűnjelek megfelelő kezelése is esetleges. Minden, ami máshol alapvetés egy nyomozás folyamán, itt a szívességek, tartozások, nyomásgyakorlás hálójában vergődik. Vartikának nincs más esélye, csapatát vasmarokkal kézben tartva űzi-hajtja előre, amíg eredményt nem produkálnak. Nőként, egy kamaszlány édesanyjaként rögtön tudja, az áldozatnak és családjának speciális segítségre van szüksége, ezért a különleges, támogatói-testőri munkára a fiatal rendőr-gyakornoknőt, Neeti-t (Rasika Dugal) rendeli ki a kórházba. Neeti rendkívül érzékeny, óvó odafordulása szépen mutatja, mire van szüksége egy ilyen helyzetben az áldozatoknak és családjuknak.

dc2.jpgA csapat meglepően gyorsan halad a felderítéssel, két nap alatt elfogják a legbrutálisabb elkövetőt, Jai Singh-et. Jai alacsony, vékony, semmi kis ember, nem is értjük, hogy követhette el ezt a borzalmas erőszakot. Mridul Sharma rendkívül hitelesen, minimalista eszközökkel alakítja a megtört, félelemmel teli kisembert, aki pillanatok alatt válik a tettére büszke, nők ellen állandó háborút vívó, magából kivetkőző megszállottá. 

A nagypolitika természetesen Indiában is kihasználja a helyzetet, fájón ismerős lehet a hazai nézők számára például a tényekre fittyet hányó irányított sajtóreakció, az ügyet ellenfeleinek zsarolására használó miniszter, vagy rendőrfőnök. A csapat ennek ellenére erőn felül teljesítve elfogja mind a hat elkövetőt. Jai ugyan gyanús körülmények között öngyilkos lesz a cellában, de a további öt elkövetőt sikerül bíróság elé állítani. 

dc4.jpgIndia nagyon más, nagyon furcsa, nagyon ellentmondásos, talán félelmetes is, de ha valakit nem tántorít el a téma, érdemes megismerkedni azzal a kis szeletével, amit a film megmutat. Soha nem hittem volna, hogy létezik rendőrség bilincs nélkül, és a rendőrök kénytelenek erősen kézenfogva vezetni a letartóztatottakat. Elképesztó, hogy az áldozat arcán lévő harapásnyomok azonosításának ötletét a felügyelő egy amerikai helyszínelős filmélményének köszönheti. Azt hittem, elrontottam a nyelvválasztást, mivel a filmben felváltva hol angolul, hol hindiül beszélnek - ám kiderült, ez a szokás, szemmel láthatóan egyfajta osztálykülönbség által determináltan. És a bírónőt Mylordnak szólítják...  Találkozunk a lázadó tartományok helyi kiskirályaival, a duplán kiszolgáltatott mélyszegényekkel, és a legkiszolgáltatottabbakkal, akik ellen a legtöbb erőszakot követik el: a falusi nőkkel - miközben a városi rendőrséget egy nő vezeti, a törvényt bírónők képviselik, a kórházban szinte csak orvosnőket látunk. Akik érezhetően nem küzdenek megkülönböztető tiszteletlenséggel a férfi beosztottak részéről. Miközben a felvilágosult nyomozók életét még mindig az elrendezett házasságok és az illegális, de elvárt hozományok keseerítik meg.

dc1.jpgÉRTÉKELÉS: rettenetes, megrázó, hiteles és gyönyörű. Teljesen megérdemelten nyerte el 2020-ban az EMMY-díjat a sorozat. Mehta nem dramatizálja túl a bűncselekményt, tudja, hogy itt épen elég a nyomozati tények megmutatása.  De melléteszi a hétköznapi élet végtelenül fontos kis morzsáit, olyan problémákat is megmutat, amik közel hozzák ezt a távoli világot, amiktől magunkénak érezhetjük azoknak a nagyon más embereknek az életét. A rendezés lenyűgöző, akárcsak a színészi játék  - muszáj megemlíteni a két nyomozót alakító színészt: Rajesh Tailang és Sidharth Bhardwaj nagyban hozzájárult a film sikeréhez. Sok szempontból nehezen feledhető, de mindenképpen megnézendő sorozat a Netflixen, aminek a 2. évadját már berendelték - vélhetően a bíróságtól az akasztófáig vezető utat követi majd végig. Legalábbis reményeim szerint. A képen balra pedig Chhaya Sharma, a Delhi Police déli körzetének akkori kapitánya, aki 41 fős csapatával 5 nap alatt elfogta a brutális támadás elkövetőit. (Jobbra az őt alakító Shefali Shah.)

2 komment

Címkék: india gyilkosság brutalitás nemi erőszak netflix csoportos erőszak krimi-sorozat

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr9416397396

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása