HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) Elfogadás (1) elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) járó zsuzsa (1) Járó Zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) Netflix (1) netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

OMG - Micsoda balett-est az Erkelben!

2019.03.24. 10:09 dasilva64

omg1.jpgHogy mi a csoda ebben a balett-estben? Tulajdonképpen semmi. A szórólap kecsegtető felvezetésével szemben még csak nem is modern, legfeljebb annyiban, hogy a klasszikus balettelemeket nem egy történetben meséli el, hanem "kontextusából kiragadva", szinte nagyító alatt mutatja meg a klasszikus lépéssorokat, a virtuóz technikát. 

Az első részben Balanchine két művét láthatjuk, a Délibes népszerű dallamaira komponált Sylvia Pas de Deux-t, és a Csajkovszkij III. szvitjének IV. tételére összeállított Téma és variációk című darabot.

George Balanchine (1904-1983) grúz-orosz-szovjet-amerikai koreográfus a szimfonikus balett "feltalálója". Számára nem a történetmesélés volt a fontos, hanem a zene lényegének, szerkezetének, hangulatának, ritmusának a tánc különleges eszközeivel való látvány-centrikus megmutatása. Ehhez az elképzeléshez alkotta meg és vitte sikerre a klasszikus orosz balett hagyományain felnőtt Balanchine a neoklasszikus tánc-stílust. Koreográfiái szigorúan őrzik a klasszikus alaplépéseket, de a lépéssorok sokkal dinamikusabbak, sokkal több muzikalitást, pontosságot, robbanékonyságot követelnek meg - főképp a női táncosoktól. Mr. B. - ahogyan amerikai kollégái nevezték - ugyanis elsősorban a női karakterekre álmodta meg különleges darabjait. Nála a férfi táncosok sokkal kisebb szerepet játszanak, s ez jól érzékelhető színpadi jelenlétükben, mind technikailag, mind időben.

omg5.jpgSylvia Pas de Deux-jében Sofia Ivanova-Skoblikova-t láthattuk Balázsi Gergő Árminnal. A fiatal táncosnő a híres szentpétervári Vaganova Balett Akadémián tanult, majd onnan a talán még híresebb Mariinszkij Színházba szerződött. Öt év után, tavaly ősszel érkezett Budapestre. Kifinomult technikája, varázsos személyisége, színészi képességei még ebben a rövid darabban is jól megmutatták, milyen szerencsések a nézők, hogy Budapest mellett döntött. És aki eddig nem tudta, mit is jelent a pas de deux, az most alaposan megtanulhatta. A két táncos ebben speciális, a történetből teljesen elemelkedő technikai számban mutathatja meg szakmai virtuozitását. Először együtt, majd külön-külön, majd újra együtt adják elő a lépéssorokat. Szinte egymással versengve bizonyítják tudásukat, nem csak szólistaként, de együttműködő partnerekként is. 

omg9.jpgA Téma és variációk női szólistája Ellina Pokhodnykh, férfi partnere Oláh Zoltán volt. Ellina engem nem győzött meg, bár technikailag nem volt vele problémám. Sokkal inkább zavart, hogy egyfelől Oláh Zoltánnal nem alkottak valódi párt, másfelől mintha a karral közös jelenetekben is szólistaként, mindenkitől független, csak befelé figyelő, magányos dívaként lett volna jelen. Sem a partnerével, sem a tánckarral nem rezolnáltak egymásra, nem volt közös öröm, közös szárnyalás, mintha Ellina ugyanarra a ritmusra egészen máshol járt volna lélekben. Ezzel szemben kiemelkedően pontosak, bájosak voltak a táncosnők a négy lány szólista szerepében (a középső négyes), sajnos az ő nevüket nem tartalmazta a szereposztás.

Mindkét darabra rányomta sajnos bélyegét az unalmas hagyományőrzés, a klasszikus balettekben megszokott agyondíszített, csillogó-villogó tütük, a reneszánsz harisnyás, flitterben úszó férfitáncosok és az olcsó, valamiféle neorokokó romantikát árasztó, kifestett hungarocell műoszlopok és csillárok. Nem tudom, a jogtulajdonos milyen mélységig szólhat bele a díszletbe és a jelmezekbe, de a neten nézelődve azért feltűnt, ezeket a darabokat is át lehetne itatni valamiféle kortárs érzéssel, ha lenne ilyen szándék.

omg2.jpgA második részben szintet léptünk, Harald Lander koreográfus egyfelvonásos balettje - az Etűdök - igazi különlegesség. Tulajdonképpen bepillanthatunk a színfalak mögé, a próbaterem félhomályába, a monoton, szigorú pontossággal megkomponált mozdulatok, a fájdalmak, a kitartás, az arctalan egyformaság és a csillogó rivaldafény igézetének világába. Végigkísérhetjük hogyan születik az a könnyed csoda, amit esténként a színpadon látunk, hogyan épülnek egymásra a lábpozíciók, a lépések, a pliék, a forgások, az ugrások, az emelések; mennyire fontosak a térbeli alakzatok, a jól megtervezett párhuzamos, vagy keresztbe mozgások. Végignézzük azt is, hogyan lesz a kislányból, kisfiúból évek kemény munkája során felnőtt táncos, szólista, ünnepelt primabalerina, de azt is érzékeljük, mennyire fontos a kar, a kar minden egyes tagjának magas szintű tudása, koncentrációja. Végül a darab arra is reflektál, az évszázadok során milyen fejlődésen ment keresztül a táncművészet.

omg6.jpgKnudage Riisager zenéje lenyűgöző, rendkívüli alázattal és finom érzékkel írta át Carl Czerny zongoravirtuóz zenéjét, megmutatva a zene és a tánc hasonlóságát, a gyakorlás, a kitartás, a pontosság, az érzések fontosságát. A darab látványvilága is szigorúan megtervezett, a balett-próbaterem állandó kellékét, a zongorát, és annak fekete-fehér billentyűit idézi. 

 

Cristina Balaban 2013. óta tagja az Operaház társulatának, számos főszereppel a háta mögött, megérdemelte a lehetőséget, hogy robbanékonyságát, könnyedségét, pontosságát, játékosságát ebben a szerepben igazán megcsillogtathassa. Partnerei közül elsősorban Morimoto Ryosuke volt méltó társa, Lagunov Ievgen haloványabban volt jelen. A tánckar jól szerepelt, bár apró hibák, pontatlanságok folyamatosan csúsztak be az egész este alatt - nem nagyon értem például, miért olyan balerina kerül a négy spárgázó közé, aki konkrétan nem tud lemenni teljes spárgába -, de összességében szép munka volt.

omg7.jpgÉRTÉKELÉS: nagyon jó. Az első rész kissé poros, bájosan unalmas, de technikailag általában megfelelő színvonalú, helyenként kifejezett virtuóz előadásán szerencsésen tett túl a második rész különleges, zeneileg,  technikailag, látványában is izgalmas produkciója. Nem csak azoknak ajánlom, akik a balett szerelmesei.

 

Megjegyzés: A képek nem a budapesti előadásokon készültek. 

Szólj hozzá!

Címkék: balett táncművészet virtuóz Csajkovszkij Erkel Színház Délibes

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr4014711507

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása