
Ám A csempész nekem csupán egy zseniális, professzionális, rendkívül sármos és szerethető idős művész talán utolsó üzenete mindazoknak a nőknek, akiket valaha szeretett, és akiket rendre boldogtalanná is tett; s talán gyerekeinek is, akiket elhanyagolt, letagadott, örökbe adott, vagy éppen nagy odafigyeléssel nevelt; rajongóinak, kollégáinak, valamint minden elhanyagolt feleségnek és mihaszna férjnek, tanulságul. Egy kései mea culpa, szívrabló macsó módra előadva.
És Eastwood nem szégyellős, megüzeni azt is, mit vár cserébe: elismerést, megértést, feltétlen megbocsátást, vagy legalábbis olyan büntetést, ami nem nagyon fáj.
Leo Sharp hihetetlen és mégis hiteles története épp megfelelő volt ehhez a film-üzenethez. Sharp messze földön híres liliom-ültetvénye, a Brookwood Gardens az internetes értékesítés térhódításával a csőd szélére került. Leo fénykorában évtizedeken át járta az országot, a liliom-nemesítők ünnepelt sztárjaként 180 saját liliomfajtát regisztráltatott, ám közel nyolcvan évesen kicsúszott a lába alól a talaj. Először csak készpénzt szállított egy mexikói kartellnek, egyik munkása közvetítésével, később már drogot is bízott rá a Sinaloa kartell. Egy besúgó segítségével sikerült végül elkapni a háromgyerekes, nős, közel kilencven éves Tatát, egy második világháborús veteránt, aki közel tíz év alatt több mint egy tonna kábítószert juttatott el Detroitba. Az öregurat végül három év börtönre ítélték, figyelembe véve mentális állapotát, kiszolgáltatott helyzetét, demenciáját. Egy év után, egészségi állapotára való tekintettel szabadon engedték, a rá következő évben pedig, 92 évesen meghalt.
Clint Eastwood ráérzett a jótékonykodó, élete vállalkozását és családja jólétét minden körülmények között megvédeni akaró, kiszolgáltatott kisember alakjában rejlő lehetőségre. A történet hiányzó kockáit kitöltötték, az unalmas részleteket átírták, a felesleges szálakat lenyesegették, Leo Sharpot Earl Stone-ná alakították, és már el is készült Eastwood sajátságos önarcképe.

Természetesen a rend éber őrei sem lustálkodnak, a kábítószerellenes ügyosztály (DEA) jóképű, egyszerre megejtően emberi és kegyetlenül célratörő ügynökének (Bradley Cooper) köszönhetően Tata nyaka körül egyre inkább szorul a láthatatlan hurok. A kartell menedzsment-változásairól (úgy is, mint a túl joviális nagyfőnök likvidálása), az őket üldöző szervek elszánt értekezleteiről és peches akcióiról villanásnyi kis színeseket látunk, hál'Istennek kellőképpen lájtos, sőt igen humoros feldolgozásban. De hát nem is ez itt a lényeg, A csempész nem thriller, nem akciófilm, nem dráma, hanem egy macsó romkom.
A téma Earl és elrontott élete, minden egyéb csak az eladhatóságot fokozó körítés. Ami nem is lenne baj, ha a film nem állna meg a felszínes bölcsességek és leegyszerűsített megoldások szintjén. Mert Earl/Clint gyónása csak PR-vallomás. Fogalmunk sincs mik a valódi bűnei, csak azt hallhatjuk többféle verzióban, mennyire fontos a család, milyen nagy hiba volt a munkát a család elé helyezni, mennyire szánja-bánja, hogy rossz férj és rossz apa volt, akire sosem lehetett számítani. Ám volt felesége (Dianne Wiest) haldoklásának híre felrázza mélyen eltemetett érzéseit, halált megvető bátorsággal elhanyagolja a kartellnek végzett munkát, és az asszony mellett tölti annak utolsó napjait. Igazán valamelyik érzékeny női magazin oldalaira kívánkozna a befejezés: az elmúlt több évtized minden bűne a megszépítő emlékezet rózsaszín ködébe merül, a haldokló feleség biztosítja örök szerelméről, lánya (Alison Eatswood) megbocsát, ráadásul a kartell is csak picit fegyelmezi meg. Büntetését végül meglepő módon éppen egy liliom-kertészkedésre szakosodott börtönben töltheti le...
Nem tudok szabadulni a gondolattól, hogy ezek a gyönyörű liliomok (Earl életében) valójában gyönyörű nők (Clint életében). Talán az egész filmben az a vallomás a leghitelesebb, amikor az öregember kicsit szégyenlősen emlékezve mesél a liliomokhoz/nőkhöz fűződő olthatatlan vágyáról. Clint Eastwood számtalan nővel tartott fenn kapcsolatot, némelyikükkel együtt élt - időnként gyakorlatilag bigámiában -, többüket feleségül is vette, ám szinte mindegyiket csalta. Nyolc gyereke közül néhányat később vett a nevére, néhánynak az életében aktívabban is részt vett, de volt, akit az elhagyott anya adott örökbe, s csak felnőtt korában derült fény az apa kilétére.
Ha én lennék az egyik érintett nő vagy gyerek Eastwood életéből, biztosra venném, ez a film nekem, nekünk sorstársaknak szól. Feloldozást, megértést, támogatást kér. De legfőképpen arról a vágyról mesél, hogy higgyek neki, hogy sármja, tehetsége, remek szövege, összekacsintós bumfordisága még most se hagyjon hidegen.
Mivel szerencsére - vagy sem - nem vagyok ebben a helyzetben, nem kell se megbocsátanom, se feloldozást adnom. Csak a filmmel kapcsolatos bírálatot vállalom.
