HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) elfogadás (1) Elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) járó zsuzsa (1) Járó Zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) netflix (1) Netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

RÖGTÖNZÖTT SZERELEM (The Big Sick) - amerikai romkom, 2017

2017.11.30. 21:43 dasilva64

big8_1.jpgSzokás szerint nem tetszett a magyarított cím, mi köze a súlyos/kritikus állapotnak ehhez a rögtönzött szerelemhez? Egyáltalán mit akar jelenteni ez a szókapcsolat? Hogy-hogy rögtönzött egy szerelem? Mi más is lehetne...?

Aztán rájöttem. Kumail Nanjiani (Kumail Nanjiani) világában a szerelem, vagyis az a valami olyasmi, ami aztán házassághoz vezet, sosem improvizált, spontán, vagy rögtönzött. Épp ellenkezőleg, előre megtervezett, szépen elrendezett, megfontolt és gondosan kalkulált. 

Kumail nem kedveli túlzottan a családja által intézett minden vasárnapi "spontán" randikat, de kedveli a családját. És nem szeretne kitagadott, kitaszított feketebárány lenni. Ezért jólnevelten elbeszélget a heti rendszerességgel érkező pakisztáni menyasszonyjelöltekkel, és megnyugtatja édesanyját, hogy most már tényleg jelentkezik a jogi egyetemre...

big1_1.jpgÁm valójában esze ágában sincs egyetemre menni. Esténként felfedezésre váró standup-humoristaként lép fel és rögtönöz, a számlákra valót pedig mint Uber-taxis keresi meg. Egy este a klubban megismerkedik Emilyvel (Zoe Kazan), akivel együtt tölti az éjszakát. Aztán véletlenül a következőt is. Meg a másnapot... Bár igyekeznek betartani Kumail kétnapos-szabályát, de a szerelem vihara szempillantás alatt magával sodorja a fiatalokat. 

Együtt tanulnak, együtt alszanak, együtt járnak borkóstolóra, csak annyi időt töltenek egymástól távol, amennyit muszáj. Tanulás, munka, fellépés - és persze a kötelező családi ebédek Kumail számára. Együtt a családdal, és az egyre szebb és vonzóbb feleségjelöltekkel. Nem éppen váratlan a fordulat: Emily  rádöbben, míg ő mindent elmesélt a szüleinek szerelméről, a fiú családja szemében ő egy szégyenletes, nemkívánatos elem - lenne, ha egyáltalán tudnának róla. Eddig tart a felhőtlen romantika.

big7.jpgEmily szakít Kumaillal, de még idejük sincs megszokni a másik hiányát, amikor Emily súlyos fertőzést kap, majd mesterséges kómába kerül. És innentől válik a film igazán méllyé és humorossá. Egy pakisztáni fiú, aki a kórház folyosóján ismerkedik meg ex-jövendőbeli anyósával-apósával, az elképzelhető legnagyobb tragédia árnyékában. Úgy kell helyt állnia, hogy róla az elmarasztaló ítélet már megszületett, miközben hazai pályán tovább kell játssza az anya-nyugtató színjátékot, s emellett egy standup tehetségkutató fesztiválra is készül. 

A Rögtönzött szerelem hiteles, egyszerű, emberi film. Kedves, szórakoztató, megható, anélkül hogy érzelgős, csöpögős vagy éppen kínosan viccelődő lenne. Nem tudom, Nanjiani mennyire jó humorista, de ők ketten Emilyvel remek forgatókönyvet hoztak össze. Két antihős - egy esetlen, bátortalan, nem éppen szívtipró küllemű, sötétbőrű bevándorló taxisofőr, és egy csúnyácska, a gimiben a Legfeltűnőbb kétes címet elnyert öntudatos amerikai lány - botladozik a felnőttkor küszöbén. Amivel meg kell küzdeniük, az csupán az eltérő gyökerek, eltérő kultúrák, teljesíthetetlen szülői elvárások, életre szóló választások, amerikai egészségügy, rasszizmus, tradíciókról való döntés, értékrendek összehangolása.

big6_1.jpgNa és persze ott vannak még a családjaik is. A nagyvárosi, felvilágosult értelmiségi házaspár: Beth (Holly Hunter) és Terry (Ray Romano). Kumailra érthető módon haragszanak, hisz' megbántotta a lányukat, ám az egy pillanatig sem zavarja őket, hogy csak egy kétes egzisztenciájú muszlim bevándorló. Mindenhová laptoppal és okostelefonnal szaladgálnak, az orvosok szavait betűről betűre feljegyzik, és azonnal utánanéznek, ellenőriznek. Aggódásukat túlhajszolt információgyűjtés mögé rejtik. Terry békülékeny, aggódó és megértő férfiszolidaritása (van vaj az ő fején is...) előbb bocsát meg Kumailnak, ám Beth az, aki egy átevett és átbeszélt éjszaka után bebizonyítja, lánya az ő humorát örökölte - ha úgy hozza az élet, a "profi" standup-ost is lepipálja. 

big9_1.jpgKumail szülei vélhetőleg a beilleszkedett bevándorló család prototípusa. Megfelelnek az amerikai elvárásoknak, megszerzik a szükséges engedélyeket, végzettséget igazoló papírokat, adóznak, angolul beszélnek, de továbbra is a csak saját tradícióik, szokásaik szerint hajlandóak élni, házasodni, iskoláztatni, szeretni. Ahogy azt a fiuk szemrehányóan meg is jegyzi: Elhoztatok Amerikába, de elvárjátok, hogy pakisztáni életem legyen?

A pakisztáni muszlim Nanjiani család felépítése, a szerepek kiosztása, a tradíciók megszeghetőségének és megbocsáthatóságának határai furcsa  módon mind a Hegedűs a háztetőnt juttatták az eszembe. Naveed (Adeel Akhtar) pakisztáni divat szerint öltözik, pakisztáni módra neveli a gyerekeit, pakisztáni módi feleség, ám valójában egy bájosan törékeny zsarnok. Azmat (Anupam Kher) látszólag nadrágot hord, ám melegszívű, szeretetteli lénye képtelen a haragtartásra.  A zárójelenetben végképp kísértetiesen emlékeztetett egymásra a két búcsújelent. Egy konokul elutasító szülő, egy megbocsátó, törékenyebb másik, és egy gesztus, ami felold, elsimít, és felcsillantja a reményt.

big3_1.jpgÉrtékelés: remek. A The Big Sick mindennel olyan értékkel rendelkezik, ami egy filmet fogyaszthatóvá, szórakoztatóvá és művészetté tesz. Zoe Kazan alakítása úgy lenyűgöző, hogy a film felében csak intubálva fekszik. Holly Hunter hihetetlenül jó választás, külsőleg és személyiségükben is meglepően hasonlóak, igazi anya-lánya páros. Ray Romano megnyugtató, bűnbánó, kedvesen mackós lénye úgy veszi körbe a két temperamentumos nőszemélyt, hogy abban marad hely az udvarlónak is. Kumail alakítása a legesetlegesebb. Ha valóban ennyire mimikamentes az életben, akkor ezúton is elnézést, de vélhetőleg egy nem-színésznek saját magát filmen eljátszani igencsak embert próbáló feladat lehet. Feltétlenül ajánlom, minden korosztálynak!

P.S. Azért azt a kifogásolt egészségügyi ellátást különszobával, hat különféle türelmes szakorvossal, külön gyász-szobával, empatikus és értelmesen állást foglaló nővérrel, hát azt az egyet nem értettem...

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr2013398783

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása