HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) elfogadás (1) Elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) járó zsuzsa (1) Járó Zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) netflix (1) Netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

VIKTÓRIA KIRÁLYNŐ ÉS ABDUL (Victoria and Abdul) - angol-amerikai életrajzi film, 2017

2017.10.10. 20:00 dasilva64

vic3.jpgEgy királynő, akinek uralkodásáról többnyire ezt gondoljuk: a viktoriánus-kor a szűk látókör, a begyöpösödöttség, a kétely nélküli morális ítélkezés, a mesterkélt finomkodás, a humorérzék hiánya, illetve a képmutatás és a prüdéria szinonimája.

Egy királynő, akinek az uralkodása alatt állítólag még a szék lábára is kis harisnyát húztak, nehogy pajzán gondolatokat ébresszen. Egy királynő, akit férje halála után hírbe hoztak skót inasával, a fess John Brown-nal. 

vic8.jpgViktória. Tizennyolc évesen került a trónra, és hatvannégy évig uralkodott. Kilenc gyermeke, harmincnégy unokája és temérdek dédunokája gyakorlatilag lefedte Európa uralkodóházait. Az aprócska, jólnevelt, csinos fiatal lányból előbb határozott uralkodó, majd hetvenéves korára fáradt, kövérkés, kiszolgáltatott, unatkozó idős hölgy lett, aki imádta maga körül a szép embereket - férfiakat, nőket egyaránt. 

Így hát nem csoda, hogy az idős hölgyet levette a lábáról a snájdig indiai díszhuszár, akit egyenes Agrából szalajtottak Londonig, hogy az Angol Királynőnek, egyben India Császárnőjének uralkodása 50. évfordulója alkalmából átadjon egy mohurt - a film szerint. (Valójában a  királynő szolgákat rendelt Indiából, akik eleinte csak szótlanul álltak az ajtaja mellett.) Viktóriát lenyűgözte Abdul szépsége és alázatossága. ("The other, much younger, is much lighter [than Buksh], tall, and with a fine serious countenance.") Régen volt már az divat, hogy az alattvalók a királynő lábát csókolgatják...

vic1.jpgRöpke másfél hónap alatt Karim egyszerű szolgából házi kedvenccé, egy évre rá pedig már hivatalosan a királynő nyelvtanárává, titkárává, lelki tanítójává, "munshijává" lép elő. Karim ekkor mindössze huszonöt éves, Viktória hatvankilenc. Tizenhárom évet töltenek együtt kisebb-nagyobb megszakításokkal, egészen a királynő haláláig. Mi lehetett vajon e furcsa kapcsolat háttere? Miért pont ekkor, miért pont egy indiai szolga, honnan e mély érzelmi egymásra találás? Elhihetjük-e, hogy tiszta érzelmek irányították a szereplőket, s ha nem, milyen érdekek mozgatták őket? 

Stephan Frears alig-alig ad választ ezekre a kérdésekre. Filmje nem egy mélylélektani dráma, semmit sem tudunk meg a szereplők gondolatairól, céljairól, emlékeiről, érzelmi motivációjáról. Csak a pillanatot kapjuk meg, csak a hangosan kimondott szavakat, vagy a királynő naplójába leírt szikár mondatokat.  A karaktereknek nincsenek mélységei, jelzésértékű pár másodpercnyi jelenetek, háttérbe szoruló egyéni-társadalmi tragédiák úgy keretezik kettejük kapcsolatát, mintha halál, háború, lázadás, betegség, kormányzás csak megtűrt díszlet lenne a két főszereplő nagyjelenetéhez.

vic2.jpgDe valahogy mégis működik. Lenyűgöz, szórakoztat, beszippant - s ez elsősorban és legfőképpen Judi Dench személyes varázsának, remek alakításának, valamint a pazar díszleteknek és kosztümöknek köszönhető. Judi Dench gyakorlott királynő-alakító, Viktóriát is játszotta már, mégis mindig hozzá tud tenni valami újat, rá tud világítani a személyiség addig ismeretlen, apró rezdüléseire. 

Unott homlokráncolás, varázslatos mosoly, gyerekesen lelkes tapsikolás, rajongó - máskor lesújtó - tekintet, dacos toppantás, bájos kis fintorok, elegáns gesztusok: a Judi Dench formálta Viktória hol magányos és kiszolgáltatott idős hölgy,  hol naiv, szerelmes kislány. Hol bánatos özvegy, hol egy világbirodalom uralkodónője. Néha még a háta is ellentmondást nem tűrően parancsoló, meghátrálásra késztető (a film egyik legjobb jelenete, amikor Viktória letöri udvartartása "lázadását"). 

vic7.jpgJudi Dench-nek mindent elhiszünk. Elhisszük, hogy valóban felemelte szavát az előítéletek, a rasszizmus ellen. Hogy valóban sokra tartja a "munshit", tanulni akar tőle, megismerni saját óriási birodalmát, az ott élő emberek életét. De ugyanígy el tudjuk képzelni azt is, hogy hiúsága egyszerűen nem tudott ellenállni a jóképű fiatalember bókjainak, hogy elege volt az udvar szertartásos rendjéből, hogy Abdul tulajdonképpen eszköz volt csak, kitörni a hétköznapok reménytelen, öreges és fárasztó mókuskerekéből. Vagy mindezek együtt. 

vic9.jpgKarim (Ali Fazal) viszont pont az ellentéte. Nagyjából háromféle arca van: a boldogan lelkesedő, az öntelten pöffeszkedő és a szomorúan maga elé bámuló. Nem érdekli magán kívül semmi, nem látni rajta, hogy megrázná honfitársa halála, vagy örülne felesége érkezésének. Faarccal vágja zsebre az udvar intrikáit, a megaláztatásokat. Nagyon ritkán látunk rajta eleven érzéseket: kizárólag a királynő társaságában, a legbensőségesebb pillanatokban. 

vic6.jpgNem szerettem meg Abdult, nem hiszem, hogy a királynő lázadása komolyan hordozott volna bármiféle egyenjogúsítási indíttatást. És azt sem hiszem, hogy a rendező erre akarta volna felhívni a figyelmet. Nekem ez a film az öregedésről, a szerelem és intimitás nélkülözhetetlenségéről szól. Arról, hogy nem elég a pénz és a hatalom, elég bátornak kell lennünk ahhoz, hogy bevállaljuk a nevetségességet, a család haragját, az átverés veszélyét, a csalódást. A veszteségeket. India Császárnője bevállalta. Felrúgta a szokásjogot, hagyta, hogy pletykák vessenek rossz fényt a jóhírére, esetleg visszaéljenek a bizalmával. Ám meglepő módon Abdul Karim nem hagyta magára, az utolsó pillanatokig mellette maradt. Gondoljunk bármit is e két ember kapcsolatáról, tetteik mozgatórugóiról, a körülöttük élőkön ejtett sebekről, amit ők ketten kaptak egymástól, az valószínűleg ritka kincsvolt.

vic4.jpegÉRTÉKELÉS: jó. A film első fele kifejezetten varázslatos, a helyszínek, az események pergése, a finom humor, a temérdek remek színész (Tim Pigott-Smith, Eddie Izzard, Olivia Williams, Adeel Akhtar). Ám egy idő után kissé kiüresedett a téma, Viktória huzakodott a háznéppel, míg Abdul mosolyogva hízott. Jó lett volna ezen a ponton kicsit mélyebbre ásni, jobban megismerni a szereplők gondolatait, kételyeit, döntéseit. Ennek ellenére a film rendkívül szórakoztató, könnyed, kellemesen humoros, mindenképpen kellemes élmény. S persze Judi Dench egyszerűen kihagyhatatlan! 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr4412940993

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása