Ugye emlékszel Martin Riggs (Mel Gibson) és Roger Murtaugh (Danny Glover) lenyűgöző párosára a nyolcvanas évek végéről, a Halálos fegyver sok-sok részében?
Shane Black, a forgatókönyvíró gondolt egyet, és még tíz évet visszalépve az első Halálos fegyver részhez képest, megírta és megrendezte a hetvenes évek csetlő-botló (magán)nyomozópárosának kalandjait pornósztárokkal, lobbistákkal, ügyészekkel, gyerekekkel, bérgyilkosokkal. Bár itt is halálosak a fegyverek - hullanak az áldozatok, mint a legyek -, mégis inkább a Csupasz pisztoly jutott az eszembe...
Már az első percek meghatározzák a hangulatot: beúszik a kezdőzene (Papa was a rollin' stone...), s vele együtt a film címe: Nice guys - hamisítatlan 70-es évekbeli, neonreklámszerű betűtípussal. Valahol Los Angelesben egy kissrác suttyomban elcseni papa pornóújságját, s így éppen megússza a fél házon átrobbanó luxuskocsi pusztítását. Az autóból kirepülő áldozat pedig nem más, mint az újságban megcsodált playmate, alig-munkaruhában... Erre mondják: erős kezdés.
Van természetesen izgalmas történetünk egy folyton eltűnő szépséges ifjú hölgyről, és a körülötte sorra elpatkoló áldozatokról. Megtudjuk, hogy míg Holland March (Ryan Gosling) a különös módon elhunyt, s nem kevésbé gyönyörű pornósztár ügyében nyomozva Amelia (Margaret Qualley) nyomába ered, az önjelölt nyomozó (Russel Crowe) megbízása éppen arra szól, hogy 'lekoptassa' mindazokat, akik Ameliát keresik. Az ellenfelek hamar ráébrednek, valójában egy a cél: előkeríteni és megvédeni a lányt - aki egyre gyanúsabb helyeken és körökben bukkan fel.
Pornósztár-buli, luxusautó-bemutató, igazságügy minisztérium - kisstílű bérgyilkos páros, ügyész anyuka (Kim Basinger), nagymenő bérgyilkos-szépfiú, kasztrált filmforgalmazók, környezetvédő aktivisták... Van persze egy gyerek is - az özvegyen maradt March nyomozó kamasz lánya, Holly (Angourie Rice). Őt biztosan számos filmben fogjuk még látni, szép, izgalmas és nagyon tehetséges. És minden, de minden a hetvenes évekből való! A kék-lila szemhéjsminkek, a pajeszos férfifrizurák, a kihajtós ingnyakak, sassoon-fazon vagy afro-frizura a nőknek, arany-sárga-barna-lila-pink minták a falakon, a ruhákon. Mindenhol mindenki dohányzik, iszik, szexel (vagy szeretne), tüntet, tiltakozik, világot megvált. Egyszerűen nem és nem tudok jobb szót rá - cuki!
Ryan Gosling lubickol a kétbalkezes, kétballábas, pökhendi, flancos, ám érzékeny lelkű nyomozó szerepében. Ahová lép, ott fű nem terem - legalábbis önmaga számára. Hol kemény öklű társa, hol koraérett, éles eszű leánygyermeke, hol égi őrangyala menti csak meg a csúf végtől. S amilyen mázlista, minden ballépése, zuhanása, lepottyanása, vezetés közbeni elalvása szerencsés fordulatokat terem. Russel Crowe pedig profi módon kontrázik alá, ágyaz meg a legjobb poénoknak, s közben azért legnagyobb örömünkre látványos közelharcokba is keveredik. Basinger, mint szálakat mozgató főkeresztanya profi, illik is hozzá a szerep, ennél álcázottabb nem is lehetne. Az elmúlt évek beavatkozásai nyomán már alig lehet megkülönböztetni mozdulatlan ál-arcát számos más szép színésznőétől (Priscilla Presley-nek talán ugyanaz lehet a plasztikai sebésze...).
Értékelés: Sok mondanivalóval, mélyenszántó üzenettel nem leszünk gazdagabbak, de a látványos, poénos, retro-krimivígjátékon jól szórakozhatunk. Remek színészek, profi kivitelezés, jó poénok, eltalált arányok. S némely korosztályoknak jóleső nosztalgia...