HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) elfogadás (1) Elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) járó zsuzsa (1) Járó Zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) netflix (1) Netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

OPTIMISTA EST - a Trafóban

2016.05.21. 10:40 dasilva64

opti1.jpgFurcsa, szürreális, megkapó, letaglózó. Beszippant, elvarázsol, űz-hajt előre. Elelmélkednék egy-egy képen, videón, idézeten, de már ott a következő, figyelni kell, vagy éppen elsimulni, belefeledkezni, rácsodálkozni.

Mintha egy barátunkat hallgatnánk, aki megpróbál beszélgetni velünk a semmiről, a mindenről, fontosról és apróságokról, hírekről, gondolatfoszlányokról. Csak csacsogna arról, hogy miért elveszett, magányos, reménytelen, reményteli. Beszélne szó szerint tücsköt-bogarat, eszébe jutnának emlékek, régmúlt családi fotók, csapongana látszólag értelmetlen összevisszaságban, néha kérdezne, nagy ritkán hagyná, hogy válaszoljunk pár szót, aztán fűzné tovább saját gondolat-sorait. Közben mutatna képeket, hivatkozna bulvár-hírekre, idézne okos és kevésbé okos emberektől, szóba hozná a szerelmet, a családot, politikát, a környezetvédelmet, háborút és békét...

opti9.pngMár a kezdés is más, egészen más, mint amihez a színházjáró szokott. A kezdés csúszik, de megnyugtatnak, menjünk ki nyugodtan a teraszra (vére nyomokban itt a tavasz...), majd összeszednek és lekísérnek a pincébe, ha kezdés van. A bejáratnál kis cédulán részletes instrukciókat kapunk, hogyan hangolódjunk rá az okostelefonunkkal a Trafó wifijére, hol keressük a megfelelő csatornát, hogyan indítsuk el az első videót. Bebotladozunk a terembe (húszan-harmincan lehetünk), mindenki a telefonját bűvöli. Laza körben leülünk, izgatottan várjuk a "csodát", az első filmet a miniképernyőn. Nem indul, jaj, le ne maradjak... Kedves kicsi nő ül le mellénk, segít a beállítások útvesztőjében, a székek elrendezésében, fecseg, csacsog, s észrevétlen már az előadásban vagyunk.

opti6.jpgMurányi Tünde/Tű igazi varázslónő. Hol ártatlan, gyermeki naivitással csodálkozik rá egy nem létező hangya szépségére, hol cirkuszi bohócokat idéző, groteszk monodrámát ad elő feneketlen kockás bevásárló táskával, vérvörös rúzzsal, csipkés napernyővel, gépfegyverrel.  Az optimizmusról beszél. A hivatalos, kincstári, elvárt hurrá-optimizmusról, s a mögötte tátongó sötétről. Filozofál félelemről, erőszakról, bevándorlásról, s egyre-másra visszatér egy gondolathoz: „Az örökös félelemben való élés evolúciós zsákutca.” Folyamatosan reflektál nem csak a telefonon megjelenő képekre, idézetekre, de a nézők reakcióira is - miközben a darab halad előre a maga szigorúan előre meghatározott, technikailag behatárolt rendje szerint. S mégis, annyira mélyen hat, annyira intim, annyira a bőrünk alá bújik, hogy hirtelen valaki elhaló hangon megkéri, ne fogja rá a -nyilvánvalóan nem valódi - AK47-est...

S ahogyan kezdődött, szinte észrevétlenül, úgy ér véget az este. megkér minket, mondjunk egy pozitív üzenetű szót. Fény. Ezt mondta ki valaki. Hunyjuk le a szemünket egyszerre. S a sötétben utoljára megelevenedik a telefonunk, olyan képsorokkal, amik látszólag végképp eltapossák optimizmusunk utolsó csíráját is. Éppen akkor nyitom ki a szemem, amikor az a második gép robban át a tornyon. S hirtelen ugyanazt a fullasztó félelmet érzem, mint 15 éve azon a napfényes szeptemberi napon, amikor az uszodába mentem a fiamért. Aki most ott ül mellettem immár felnőtt férfiként.

opti7.pngHát ezért optimista. Mert ott a folytatás, a lehetőség, hogy mindezek ellenére van jövő, csinálhatjuk, vagy majd ők csinálhatják jobban. Vagy csak ennyire jól, de csinálni fogják. 

Értékelés: Hudi László és Murányi Tünde (és segítőik!) egészen különleges, finom kortárs művet hozott létre. Kifejezetten fiataloknak, vagy fiatal lelkű, nyitott érettebbeknek ajánlom, akik "vevők" a modern technikára, a váratlan élményekre és a tradicionális kifejezésmódra egyszerre.

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr368733138

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása