HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) elfogadás (1) Elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) járó zsuzsa (1) Járó Zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) netflix (1) Netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

TÉKA - VISSZA-NÉZŐ: GRAN TORINO, amerikai krimi, 2008.

2015.05.21. 10:16 dasilva64

 

gra4.jpgRégi film, többször láttam már, de muszáj újra meg újra elővenni. Most megtette helyettem valamelyik kereskedelmi csatorna, a legjobbkor. Ma Európában kevés feszítőbb problémával kell szembe néznünk, mint a bevándorlás.

Jó az nekünk, ha folyamatosan idegenek érkeznek közénk? Ha nap, mint nap szembesülnünk kell távoli kultúrák néha visszatetsző, vagy egyszerűen furcsa szokásaival? Ha a bevándorlók saját képükre akarják formálni a mi kis megszokott világunkat?  Muszáj elnéznünk a "hívatlan vendégeknek", hogy érthetetlen és zagyva nyelvükön tudnak csak kommunikálni? Hogy ragaszkodnak a saját vallásukhoz, szokásaikhoz, amik annyira mások, mint a miénk? gra8.jpgHogy olyan hangosak/szófukarok; hogy annyival csípősebb/édesebb az ételük; hogy istenük/isteneik egészen mást tanítanak és várnak el; hogy sokkal több/kevesebb gyerekük születik; hogy tetőtől talpig beburkolva/levetkőzve járkálnak az utcán?!

Egyszóval, hogy annyira MÁSOK? Mások és ismeretlenek és félelmetesek. Megváltoztatják a kialakult rendet..... S miközben félelmeinket melengetjük, sokszor észre sem vesszük, mennyi mindent nyerhetnénk. Mennyi mindent veszítünk.

gra3.JPGWalt Kowalski jellemfejlődése, mondhatni hőssé válása szájbarágós, idealizált, leegyszerűsített. És mégis működik. Mert Clint Eatwood Kowalskija egy valódi, hús-vér rigolyás öregember a szomszédból.  Aki nem tudja és nem is akarja tudomásul venni, hogy a világ körülötte megváltozott. Békés, középosztálybeli, unalmas, zöldgyepes-nemzetizászlós, kertvárosi létét fenekestől fordítja fel az idő. 

Meghal a felesége, egyedül marad, a rendes fehér szomszédokat távol-keleti bevándorló családok váltják fel. A gyerekei, unokái fizikálisan és érzelmileg már réges-régen eltávolodtak tőle. Bármerre néz, mindenhol idegenek. Rendes és kevésbé rendes ferdeszeműek a szomszédban, az orvosi rendelőben (még az orvos is ázsiai....), a bűnözők se rendes fehéremberek, a különbség legfeljebb annyi, hogy vannak régi (nem éppen önkéntes gazdasági) bevándorlók Afrikából, és újabbak a Távol-Keletről. gra5.jpgWalt Kowalski nem akar ezzel megbarátkozni. Egyáltalán, senkivel nem akar barátkozni. Se feketével, se sárgával, de az új generációs fehérekkel sem. Nem kér családból, orvosokból, együttérzésből, sajnálatból. 

"Mit tudsz te életről, halálról?! Csak egy túlművelt, 27 éves szűz fiú vagy, aki babonás vénasszonyok kezét szorongatja, miközben örök életet ígér nekik." - próbálja lekoptatni még a fiatal papot is. Beint mindennek és mindenkinek.


gran_torino31.jpgBorítékolhatjuk, a kemény szív majd meglágyul, van gyerek, kutya, érzelmes humor, katarzis. A dolgok végül értelmet nyernek: van kiért és van miért áldozatot hozni. Walt Kowalski tudja, neki is van vezekelni valója és egy ponton túl nem számít, ki honnan jött, csak az, mit tett. Ráadásul nyilvánvaló, ő is bevándorlók leszármazottja. Mint mindenki arrafelé. 
Lehetne giccses, szirupos, didaktikus. Talán az is, de nem vesszük észre, mert Clint Eastwood hiteles. Minden rezdülése működik, színészként és rendezőként egyaránt. Pár filmkockában egész életek tragédiái, szinte ismeretlen, ám remek színészek, pipettával kimért érzelmek és keménység, tragédia és szégyenlős szeretet. Na és az a jelenet, ahogy a csupasz kéz-pisztolyt ráfogja a talpig felfegyverzett bandára....mmmm.... (Ugye tudjuk, ki volt Piszkos Harry?)gra1.jpg

Konzultáljunk. Ne papíron, ne parancsra, csak magunkban. Az érzéseinkről, tapasztalatainkról, élményeinkről, félelmeinkről. És próbáljuk meg látni a másokban az embert. Megemészteni, hogy nem csak egy kultúra lehet értékes és életképes. Próbáljuk megtalálni az utat a "másokhoz".  Ahogy Walt Kowalski is megtalálta végül közös nyelv nélkül a közös nevezőt és a békességet az ázsiai öregasszonnyal.

gra7.jpgÉs hogy miért Gran Torino a cím? Válasz a filmben...

Értékelés: Zseniális. Időszerű és szívmelengető.

(Képen a kedvenc jelenetem: Az öreg polák autószerelő az olasz borbélynál, zsidó viccekkel fűszerezve, megpróbál férfit faragni a vietnámi tinédzserből....)

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr137402952

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása