HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) elfogadás (1) Elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) járó zsuzsa (1) Járó Zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) netflix (1) Netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

A 44. GYERMEK - cseh-angol-román-amerikai politikai thriller, 2015.

2015.04.26. 11:49 dasilva64

Fantasztikus volt a könyv. Jó pár éve olvastam, de ha minden részletére nem is, arra jól emlékszem, hogy szinte sokkolt. És a hangulata is tisztán megmaradt. Nagyon vártam már a filmet, de ez a várakozás azért vegyes volt. Vissza tudja-e adni ez a "politikai thriller" a könyv lényegét?

44-1.jpgA válasz igen és nem. 

Hogy mit igen? A történelmi kort. "A paradicsomban nincs bűnözés" - jelmondat elképesztő következményeit. A hangulatokat, színeket-szagokat, a szereplők karakterét. A zsigeri félelem anatómiáját. A diktatúra természetét. Az állandó megalkuvási kényszer személyiségromboló hatását. A lélek legsötétebb mélyét. Bizonyos döntések kikényszerítésének embertelenségét. A kapcsolatok törékeny mivoltát, a hit, a bizalom, a remény és  a csalódás szövevényes mintázatát.  - Egyszóval a politikait.

Hogy mit nem? Magát a krimit. Pontosan ki, hol, miért, milyen háttérrel, honnan, hogyan, mikor? A nyomozást még úgy-ahogy megkapjuk, de az elkövető motivációit, múltját, gondolkodását, tervezését, álcázását már nem.  - Egyszóval a thrillert.

44-4.jpgA film egy határozott döntés eredményeként egyértelműen a politikai szálat tartja vezérfonalnak, a krimit gyakorlatilag feláldozza a társadalmi korkép ábrázolásának oltárán. Éppen ezért érthetetlenné is válik a hosszú felvezetés, a későbbi eseményekhez alig kapcsolható első filmkockák 1933-ból. Ráadásul még a társadalmi-politikai mondanivaló kihangsúlyozásához is feleslegesek az 1945-ös képsorok - elég lenne a sztori idején, 1953-ban elejteni erről egy-két mondatot...

44-2.jpgA valódi történet jó 15 perccel a kezdés után indul, és végig egyenletes ritmusban fenntartva a feszültséget, hihetetlenül precízen vezeti végig a nézőt a Sztálini diktatúra embertelen világán.
44-7.jpgSzinte kézzel fogható, tapintható a menekülők félelme, az ellenállás értelmetlensége, az érzéketlen testi-lelki brutalitás megmagyarázhatatlansága, a felesleges gyilkosságok embertelensége. Mindez nem kis mértékben köszönhető az erős rendezés és remek színészi alakítások (Tom Hardy, Gary Oldman és a többiek) mellett  az elképesztő díszleteknek.

44-10.jpgA politikai karrier csúcsán tanyázók fullasztó, Sztálin-barokk közegének ellentéte az átlag nyomorult társbérletével; Moszkva és a "vidék" kilométerekben nem mérhető távolsága; azok a bizonyos hírhedt fekete autók a hajnal szürkeségében; a vonatok, a szocializmus gépesített szörnyszülöttei, amik győzedelmes füttyögéssel szállítanak áldozatokat és gyilkosokat tetszőleges irányokba; a vér vöröse, ahogy beszennyezi a természet szikrázó kékjét, zöldjét - csupa hibátlan képsor, magával ragadó és borzongató. 

44-11.jpgAztán elérkezünk a kihagyhatatlan (?!) negyedórás Hollywood-i befejezéshez: hosszas és látványos közelharc a sártengerben, bátor ellenállás a sátán kecsegtető ajánlatával szemben, végül giccses könnyfakasztás az ártatlanok megváltásával. 

44-9.jpgNem hiányzott sem az első, sem az utolsó 15 perc. Hiányzott viszont a könyvben következetesen kibontott szörnyűséges bűnügy természetének meg- és bemutatása, a gyilkos gyermekkorának, családjának, aberrációjának analízise. Nem hogy nem kapunk választ kérdéseinkre, de senki még csak fel sem teszi azokat.

Pedig majdnem sikerült. Feszes meseszövés, fontos gondolatok, sodró lendületű emberi drámák. Az atmoszféra megteremtésének szikár, túlzásoktól mentes profizmusa nem Hollywood-ot idézi - okkal.

44-12.jpg(Jorge) Daniel Espinosa, a rendező (meglepetésemre) svéd. Vaszilij szerepében Joel Kinnaman (született Charles Joel Nordström, Stocholm) korábban a nagy sikerű svéd krimifolyam, a Johann Falk egyik főszereplője. Raisza alakítója  Noomi Rapace, maga a skandináv filmváltozat Tetovált lánya.  Megjelenik még a Jussi Adler-Olsen filmek nyomozója, Nikolaj Lie Kaas, és társa Fares Fares is. Már nem csodálkozom a félelmetesen valósághű, túlzásoktól mentes atmoszférán - hiszen egy skandináv krimiben találtam magam.

Kár, hogy a krimi a (politikai) atmoszféra áldozatául esett.

44-6.jpgA könyv fantasztikus, ne hagyd ki, megéri!. És a filmet se, mert minden hibája ellenére is érdemes megnézni, ha valaki szeretné megérteni, hogyan torzítja az emberi lelket a hatalom, a hazugságok össznépi társasjátéka, hogyan működik a diktatúra, vagy csak egyszerűen kíváncsi a közelmúlt történelmére. És persze van izgalom bőven, gyilkosság, zsarolás, közelharc, lövöldözés, szerelem, menekülés, árulás, győzelem....

Értékelés: A kezdő és végző negyedóra nélkül nagyon jó. Azokkal együtt csak jó.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr127398744

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása