HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) elfogadás (1) Elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) járó zsuzsa (1) Járó Zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) netflix (1) Netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

NORDOST - KATONA JÓZSEF SZÍNHÁZ

2013.05.12. 09:22 dasilva64

2002. október 23. Moszkva, Dubrovka Színház. Nordost: Észak-kelet -  tősgyökeres orosz musical, amely ezen a bizonyos októberi estén félbeszakadt. Csecsen terroristák foglalták el a színházat és ejtettek túszul több mint 750 embert, köztük gyerekeket, asszonyokat.
Csecsen terroristák, köztük asszonyok, "fekete özvegyek", akik férjüket, családjukat, s ezzel minden támaszukat veszítették el az Oroszországtól elszakadni akaró Csecsenföld szabadságharcában. A dilettáns, félresikerült túszmentő akcióban - amiben több mint 130 ember vesztette életét - részt vett Oroszország szinte minden katonai, rendfenntartó szervezete, és persze tűzoltók, mentősök, orvosok. És orvosnők.

nord1.jpg

Torsten Buchsteiner drámájában  három nő eleveníti fel az eseményeket, emlékeik alapján,. Egy csecsen -"fekete özvegy"- öngyilkos terrorista, egy özvegy doktornő, akinek  a férje a csecsenföldi harcok áldozata,  kislánya és édesanyja pedig a 750 túsz egyike, végül egy néző, édesanya, aki végigéli a túszdrámát a családjával, s aki ennek következtében özvegyül meg.

nord5.jpg

Három asszony, három sors, három igazság. 

Zura (Pálmai Anna) igazsága: egész családját, szerelmét, férjét, élete értelmét veszti el a csecsen autonómiáért folytatott harcban. Reménytelen és kiszolgáltatott oroszországi csecsenként, de ami még tragikusabb, saját népe közt nőként is. Kiút-keresése gyötrődés, bizonytalanság, félelem. Élete maradéka a bosszú.nord3.jpg

Tamara (Fullajtár Andrea) igazsága: lettként megérti a csecsen szabadságvágyat - de elvesztette orosz katona férjét-szerelmét  a háború miatt, családja pedig a túszok között. Orvosként, egyedülálló nőként nincs máslehetősége, mint  férfias válaszokat adni, határozottan, eltökélten,  kockázatot vállalva. Ha kell azt a kockázatot is vállalva, hogy a bosszút felülírja emberséggel. nord4.jpg

Olga (Bodnár Erika) igazsága: a gyanútlan áldozat igazsága.Talán a leginkább érint meg minket, mert ez a MI szerepünk, az átlagember szerepe. Aki sokáig nem is érti, mi történik körülötte. Aki minden pillanatban küzd a szeretteiért, minden áron. És aki a végén kimondja a dráma lényegét: gyűlölöm a csecseneket, a gyerekeiket is gyűlölöm. De ha nem csak a férjemet veszítettem volna el, ha a gyerekeimet, egész családomat elveszítem, én is ezt tenném. Bombát kötnék a derekamra.nord2.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Forgács Péter rendező hagyja élni a darabot, hagyja kibontakozni a három fantasztikus színésznőt. Narratív formában, egymással közvetlenül csak elvétve kommunikálva mesélik el annak a tragikus három napnak a történetét -  életük történetét. Ülnek a piros plüssel bevont nézőtéri székeken, ugyanolyan székeken, amilyeneken mi nézők is ülünk, szinte egymás tükörképeként. Néha mozdulnak csak, váratlanul - ahogyan mi sem nagyon moccanunk. Az első pillanattól az utolsóig részesei vagyunk a tragédiának. És egyre jobban érezzük a három különféle igazság kibontakozása közben, hogy ez a valódi dráma: amikor az igazságok párhuzamosan élnek egymás mellett, mindnek van létjogosultsága, és éppen ez vezet az elkerülhetetlen robbanáshoz.

nord7.jpg

A darab sok kérdést vet fel. Aktuálpolitikai, erkölcsi, technikai, taktikai kérdéseket. Miért olyan fontos Csecsenföld Oroszországnak? Miért nem fontos a világnak? Miért volt ennyire dilettáns a túsz-szabadítás? Miért kellett ennyi áldozatnak értelmetlenül meghalnia? Miért ölték meg a helyszínen a magatehetetlen, elkábult terroristákat, ahelyett, hogy elfogták, kihallgatták volna őket? Egyáltalán hogy tudtak besétálni Moszkva közepére ennyi robbanószerrel? Egy szabadságharcban van-e határ az eszközökben? Fontos-e életek kockáztatásánál, kinek van igaza? Kérdések, megválaszolatlanok, megválaszolhatatlanok.

nord8.jpg

Gyűlölet gyűlöletet szül. Megállítható-e a bosszú, a terrorizmus gyűlölete, ha már az asszonyok is részt vesznek benne? Akkor ki fogja megállítani az őrületet?

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr815295930

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása