HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) Elfogadás (1) elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) Járó Zsuzsa (1) járó zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) Netflix (1) netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

DJANGO ELSZABADUL

2013.02.16. 13:37 dasilva64

Szeretném rögtön az elején leszögezni, nem vagyok Tarantino-rajongó, Tarantino-szakértő meg aztán végképp nem. Láttam persze jó pár Tarantino-filmet, ki tudta volna elkerülni a Ponyvaregényt akár első körben, akár a másodikban, a már felnövő félben lévő rajongó gyerekem mellett?!

De én voltam az a nem is kicsit kínos helyzetbe kerülő néző is az egyik pláza-moziban, akit szerintem a mai napig vihogva emlegetnek a tinikorú jegyszedők - a Grindhouse-Halálbiztos című örökbecsű 1/3-ánál ugyanis kiromboltam a teremből reklamálni a film rémes minősége miatt......

Így aztán nem tudom kielemezni, melyik Tarantino eszköz hogyan működött a filmben, melyik jelenet mit jelent Tarantino-nyelven, és ez a film hol is helyezkedik el pontosan a Tarantino-életműben

Világos  viszont, mi tetszik egy filmben és mi nem, mi működik nálam és mi nem. Persze annyit én is tudok, hogy Tarantino szerelme a "spagetti-western" iránt örök és kiolthatatlan,  éppen ezért mostanáig csak megidézte azt - más műfajokban. Talán mostanra érezte  látásmódját, rendezői eszköztárát annyira kiforrottnak, hogy bele merjen nyúlni a műfajba direkt módon.  Már amúgy Tarantinosan, mert a az első kb fél óra után a western délre kanyarodik, és átfordul southern-be (bocs, az ötlet elcsent!), valódi western-sztori helyett egy kicsit "Amistad-os", rabszolga kérdést feszegető történetet látunk.django4.png

Django a hallgatag, ámde rakétasebességgel fejlődő mesterlövész- plusz etikett-bajnok rabszolga  és megmentője, a széplelkű német fejvadász (kvázi bérgyilkos) bejárja északot-nyugatot, likvidál egy kisvárosra való rosszembert - az egyik csúcsjelenet éppen a kisváros seriffjének "begyűjtése". 

Közben bekukkanthatunk Big Daddy (Don Johnson) álom-udvarházába - mintha egy Elfújta a szél groteszk parafrázist látnánk, ahol gyönyörű ruhákban gyönyörű színesbőrű nők tömkelege tesz-vesz, andalog, hintázik.... Már amikor a mosdatlan, szörnyeteg férfiak éppen nem az ő korbácsolásukkal töltik a szabadidejüket. Hőseink persze ezeket a szörnyetegeket is eltüntetik a föld színéről, aktivizálva ezzel a helyi Klu-Klux-Klan szervezetet. A film leghumorosabb jelenete a csuklyások szerencsétlenkedése, talán kicsit ki is lóg a fősodorból, de kellemes ellenpont a rengeteg velejéig gonosz karakter és több liter vérpatron között.

És amikor már nincsenek anyagi gondjaik, hiszen a rengeteg igazságos gyilkolásból kellőképpen meggazdagodtak, elindulhatnak megmenteni Django szívszerelmét a rettenetes hírű C. Candy-től.django2.jpg

Leonardo di Caprio és Samuel L. Jackson kettőse: a sznob, félművelt, modoros és velejéig gonosz fehér gazda, és a az idomulásban túlteljesítő, saját fajtáját mélyen lenéző, irritálóan niggerező és gazdáját mindenben kiszolgáló öreg néger szolgáló (mint valami anti-Tamás-bátya) - egyszerűen remek. Nem akármilyen színészek lubickolnak a nem akármilyen párbeszédekben.

És végül hősünk egyedül maradva talpon kénytelen elintézni egy  teljes hadseregnyi fegyverest - a címnek megfelelően. Mert itt aztán Django (és Tarantino) elszabadul - ha hiányérzetünk lett volna véres, lövöldözős, parodisztikusan látványos  jeleneteket illetően, hát az utolsó tíz percben töményen megkapjuk.django1.jpg

Broomhilda-Kerry Washington átváltozása a rettegő, reszkető, alázatos rabszolga-lánykából valódi győztes Brünhildává,  igazi csattanó a film végére.Django201211-2.jpeg

Még mielőtt valaki azt hinné, az egész  film csak egy paródia, vicc, formai elemek pufogtatása, az téved. Bár lenyűgözőek a látványelemek, a patikamérlegen adagolt párbeszédek, a hihetetlenül eltalált figurák, azért van mondanivaló, és gondolkodni való bőven. Igazságról, rabszolgaságról, kollaborálásról, árulásról. Filmcsinálásról.

Ha valamit kritizálnom kellene, az a film hosszúsága, főképp a film végének elhúzása. Egészen pontosan úgy fogalmaznék, fölösleges volt a dupla befejezés - már azt hittem, vége a filmnek, amikor a történet még egyet  ugrott, és jött a vége utáni vég.

Végül pedig, ami nekem mindig sokat dob egy film megítélésén, a zene: imádtam a Morricone-Verdi-James Brown-Beethoven-Johnny Cash- és még sok mindenki egyveleget. Már le is töltöttem a film zenéjét!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr65083024

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása