HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) elfogadás (1) Elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) járó zsuzsa (1) Járó Zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) netflix (1) Netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

HÓHÉROK - és azok a jó kis hatvanas évek a Katonában... Angol humor nagyon is magyarul

2017.03.31. 22:48 dasilva64

hoh4.jpgÉszak-Anglia, Manchester, Oldham. Mintha egy kicsit morbid, kicsit proli, kicsit szabadszájú Agatha Christie regénybe csöppentünk volna.

Mert igaz ugyan, hogy sehol semmi arisztokratikus elegancia, nincsenek lordok, vagy sznob cselédek, az eccerű dógos népek martini koktél, vagy pezsgő helyett sört, legfeljebb gint isznak. Szó sincs paplakról, egzotikus nyaralóhelyről, vagy több száz éves kastélyról, nincs ötórai teába csempészett különleges méreg, nincsenek komplikált családi viszonyok, nincs kifinomult bűntény. Sőt. Nem is tudni, van-e bűntény, mármint olyan megfejteni való. 

hoh7.jpg

Mert egy bűntényt már megfejtettek, az elkövetőt halálra ítélték. 1963-at írunk, amikor Harry (Fekete Ernő), az elegáns hóhér finnyásan nézi Syd (Ötvös András), a hóhérsegéd ügyetlenkedését a procedúra indokolatlanul izgága tárgyával. Szerencsére úrrá lesznek a helyzeten és nagy nehezen sikerül az idegesítően sivalkodó, ártatlanságát unalmasan bizonygató, és az életéhez minden fennköltséget nélkülöző módon ragaszkodó emberi lényt végleg elhallgattatni. 

Pillanatok alatt ugrunk két évet ((azokban a napokban vagyunk, amikor hősünk elveszíti különleges munkáját, társadalmilag oly megbecsült pozícióját), és máris Harry kocsmájában találjuk magunkat, egy állóképben. Aztán a szereplők szép lassan sorra megelevenednek, az fekete-fehér állókép kiszínesedik, felhangosodik, ízeket és zamatokat kap. 

hoh2.jpgMegismerjük az észak-angol kisvárosi pub jellegzetes vendégeit: Billt (Mészáros Béla), a bugyután vigyorgó örök opportunistát, aki mindig egyetért, de azt nagyon, és mindig azzal, akivel kell; Arthurt (Bezerédi Zoltán), a szelektív hallású, kicsit nehéz felfogású, ám a legidegesítőbb pillanatokban hirtelen megélesedő elméjű öregembert; Fryt (Kocsis Gergely), az alkohollal teljesen átitatott helyi rendőrfőnököt, a tipikus lecsúszott egzisztenciát; Charlyt (Lestyán Attila), aki épp annyira elmés, mint amennyire irritálóan magas. S végül, de nem utolsó sorban Alice (Rezes Judit), Harry kicsit elnyomott, kicsit megkopott, nem kicsit alkoholista, ám bármelyik pillanatban feltámadni és csábító szirénné válni képes felesége, valamint lánya, az oszloplábú, gátlásos és kukulós  Shirley (Jordán Adél) is színre lép.  Lassan csordogálnak az eseménytelen percek, órák, mindenki hozza a szokásos formáját, míg színre nem lép két új szereplő: Hennessy (Kovács Tamás), a nevét meghazudtolóan alig ivó helyi újságíró, és egy furcsa, pökhendi, dél-angol (sőt tán egyenesen londoni!!!) idegen, Mooney (Tasnády Bence), kinek jelenléte éppoly indokolatlan, mint amennyire balsejtelmes és irritáló. 

hoh3.jpgMár elő is állt az Agatha Christie-féle vérbeli krimi minden kritériuma. Végy egy 8-10 emberből álló, látszatra idilli békességben éldegélő társaságot, tereld be őket egy ismerős helyszínre, aztán engedj be közéjük pár új, ám gyanús szereplőt. Használj mindenkinek ismerős, remekül felépített, hiteles karaktereket, oszd ki rájuk a név nélkül megjegyezhető tulajdonság-identitásokat, hogy a néző otthonosan érezze magát. Lassan fokozd az események sebességét, keverj bele csipetnyi egzotikumot (manapság lehet kissé profánabb, kihívóbb, otrombább, morbidabb az a fűszerezés), tégy gyanússá pár szereplőt, végül tüntess el/ölj meg valakit teljesen váratlanul. Aztán...

Aztán a szerző itt kilép a klisékből és csavarint egyet a történeten. Nem árulom el a végét, hiszen ez mégiscsak egy krimi. Annyit mondhatok, lesz bűn és bűnhődés, de azt nem állítom, hogy kész megoldással mehetünk haza.

hoh1.jpgMartin McDonagh remek darabot írt tíz év hallgatás után. Ha van is aktualitása, társadalomkritikai üzenete a témaválasztásnak, az nagyon távoli és csak erőltetetten fellelhető. Na igen, a halálbüntetés jogossága, vagy éppen elfogadhatatlansága állandó politikai vitatéma. S bár McDonagh még nem láthatta előre a Brexitet, a prolik, a "white trash" hibáztatása minden rosszért - a rasszizmusért, a populizmusért, a bezárkózásért, a jósműsorokért, a közel sem innovatív kisvállalkozásokért, az összeesküvés-elméletekért, a béna popszámokért, a saját egészségük elhanyagolásáért, egyszóval a saját sötétségükért - nem újdonság. 

Szerencsére McDonagh nem akar minderről mélyen elgondolkodtatni, egyszerűen szórakoztatni akar úgy, hogy jutalomjáték-lehetőséget ad a színészeknek, nekünk pedig valami kis kényelmetlen, zabszemnyi, piszkálódó gondolatkezdeményt emlékül, valahol az agyunk hátsó zugában, egy átkacagott este után.

hoh5.jpgAmihez persze elengedhetetlenül szükség volt azokra a bizonyos színészi remeklésekre. Rezes Judit egyszerűen lenyűgöző - a deprimált, letargikus feleség szerepe nem először áll jól neki, de ahogy a szinte eszköztelenül elcsúfított, lebutított 15 éves Jordán Adéllal tárgyalják ki a női sors buktatóit, az utolérhetetlen. Fekete Ernőre szinte nem lehet ráismerni. Ahogy kerek kis pocakját kárókockás mellény mögé dugva csapolja a sört (mintha a sörcsapoló karja az akasztófa csapóajtajának édesen ismerős karja lenne), és álságos szerénységgel no commentelve kommentál bármit a halálbüntetés eltörléséről... Tasnádi Bence modoros egzaltáltsága, Ötvös András bumfordi bosszúvágya, és a többiek élvezetes belefeledkezése az angol hatvanas évekbe, egytől egyig remek. 

Ahogyan remekek a teljesen korhű, s ezen felül teljesen eredeti, többnyire az angol bolhapiacokról beszerzett jelmezek is (Tihanyi Ildi).

Morcsányi Géza fordítása igazi telitalálat, hiszen az észak-angol tájszólást/szlenget visszaadni magyarul teljesen lehetetlen. Neki azonban sikerült egy olyan nem létező magyar tájnyelvet életre hívni, amiben az igénytelen, idegen szavakat kicsavarva használó nyelvezet valamiféle furcsa ízességgel (igekötő lehagyása, szókapcsolatok kifordítása), néha szinte szép tájszólással keveredik.

hoh6.jpgÉrtékelés: Kiváló. Szórakoztató, humoros, kellemesen ironikus, épp mértékkel groteszk, profi módon előadott darab frappáns, nem túlgondolt, honira szabott rendezéssel (Gothár Péter). Külön élmény Máté Gábor kis különszáma a darab végén a konkurens hóhér, Pierrepoint szerepében. Mindenkinek ajánlom.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr9412272111

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása