1861.
II. Sándor orosz cár eltörli a jobbágyrendszert.
Abraham Lincoln lesz az Egyesült Államok elnöke.
Kikiáltják az egységes Olaszországot.
Budán kezdetét veszi az első országgyűlés a szabadságharc óta.
Megszületik Kaposváron Rippl-Rónai József.
Banyuls-sur-Mer-ben megszületik Aristide Maillol.
Sors, vagy véletlen - mindegy minek hívjuk. De egyszerűen hihetetlen, hogy Európa két távoli pontján ugyanabban az évben megszületik két kisfiú, hogy aztán nem tudván ellenállni a művészi késztetésnek és Párizs hívó szavának, alig 30 évesen Európa közepén összetalálkozzanak.
Összetalálkozzanak, és egy életre szóló barátságot, művészi szövetséget kössenek.
Maillol példaképe Gauguin, Rippl-Rónai mestere Munkácsy. Aki összeismerteti őket egymással, egy skót festő, James Pitcairn-Knowles. Életük következő tíz éve szorosan összefonódik, mind emberileg, mind művészileg. Rippl-Rónai eltávolodik Munkácsy akadémikus, romantikus-realista festészetétől, közben egyre közelebb kerül Maillol (Gauguin által inspirált) szimbolista, nagy, egybefüggő színfelületekkel dolgozó stílusához. Tagadhatatlan a kölcsönhatás a két festő portréi között. Álomszerű, nyugalmas, statikus nőalakjaik tökélesen rímelnek egymásra - miközben természetesen jelentősek az eltérések is.
Maillol olajfestményeinek vibráló-örvénylő hátterei, szinte végletekig letiszult, mintegy a női szépség esszenciáját adó profiljai; az éles kontúrok és a szinte telje mozdulatlanság; mind-mind apró kis stílusjegyek, amelyek azért jól megkülönböztetik Rippl-Rónaitól. Az ő pasztell képeinek nyugalmas hátteréből szinte kivilágítanak az arcok-kezek, alakjai ha finoman is, de mozdulnak, felismerhetőek a karakterek. Rippl-Rónai elindul a szecesszió mentén a Nabik (Próféták) felé - ő mutatja be nekik Maillolt.
Festményein az alakok elegánsan megnyúlnak, a színek fokozatosan eltűnnek, Rippl-Rónai elérkezik a fekete korszakába. Szokatlan technikával dolgozik, gyakran először a vászonra rajzol szénnel-grafittal, pasztellel színez, végül lazúros festékkel bevonja. Képei szinte túlvilági fénnyel ragyognak
Eközben Maillol a szecessziós díszítő művészet felé fordul, hímzett szőnyegeket tervez - munkájába belevonja Rippl-Rónait is. Mindketten festményeik alapján terveznek, ám míg Maillol gobelinjei színükben, hangulatukban leginkább a XVII. századi falikárpitokat idézik, Rippl-Rónai művei jóval modernebbek, színesebbek. Témáik még mindig gyakran megegyeznek, nagyon izgalmas például összehasonlítani a két idős hölgyet ábrázoló képüket is.
Barátságuk csúcspontja, amikor a magyar mester három hónapot tölt barátjánál a Pireneusokban. Kilépve a fekete korszakból, több száz tájképet fest, nem tud betelni a mediterrán világgal. Maillol pedig fokozatosan áttér a szobrászatra.
Rippl-Rónai hazaköltözik Kaposvárra, s már csak egyszer találkoznak, 1914-ben, az I. világháború kitörése előtt. Barátságuk azonban a távolság ellenére megmarad, Rippl haláláig (1927) meleg hangú levelekben számolnak be egymásnak életük folyásáról.
Nagyon igényesen megrendezett kiállítás, témánként-termenként változó falszínekkel, a két mester műveinek lenyűgöző párhuzamba állításával, érdekes ismertetőkkel a képek mellett. Mi egy vezetett tárlatlátogatáson vettünk részt, ami a jegy megvételétől eltekintve ingyenes (azt azért sajnáltuk, hogy végül nem a beharangozott Gimesi Péter tartotta, de így is szórakoztató, informatív volt).
A Magyar Nemzeti Galériában szerencsére egyre európaibb a színvonal. 26 éves korig és 65 éves kor felett például fél áron lehet jegyet venni az időszakos kiállításokra is (ez korábban csak az állandó kiállításokra volt érvényes), még diáknak, vagy nyugdíjasnak sem kell lenni, elég a kort igazolni. Rengeteg érdekes program várja a látogatókat a szervezett tárlatvezetésen túl, ma például a Múzeum+Illúziók est keretein belül izgalmas beszélgetéseken, vagy angol nyelvű vezetésen vehettünk volna részt, vagy meghallgathattuk volna többek közt Nagy Ervin színművész sajátos tárlatvezetését. Ezek időről időre visszatérő 18.00-22.00-ig tartó esti múzeumfelfedező programok: kultúra kicsit másképp.
Értékelés: Több mint 200 kép igényesen, érthetően, átláthatóan és szépen elrendezve, filmvetítésekkel kiegészítve. Kifizethető jegyárak, profi vezetés. Jól használható honlap. Kiváló.
Azért ha a művészettörténész hölgy nem szalad el a végén, megkérdeztem volna, vajon Maillolnak van olyan szobra is, ami nem ruhátlan fiatal hölgyet ábrázol? Gyakorlatilag mindegy, mi a téma, mintha neki mindenről ugyanaz jutott volna eszébe, mindegy, hogy a tenger, az éjszaka, vagy éppen Cezanne emlékműve a téma....