HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (1) abúzus (1) agresszió (3) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Audrey Lamy (1) autizmus (1) Bajazzók (1) balett (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Bretz Gábor (1) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) cigányok (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (2) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elfogadás (1) elfogadás (1) Eliza Scanlen (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel Színház (4) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (1) erotika (1) fájdalom (1) fanny ardant (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) feminista film (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Gólem Színház (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) időutazás (1) india (1) irányítás (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Járó Zsuzsa (1) járó zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) kortárs (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) Lázadók (1) LMBTQ (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) marton lászló (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) MTA (1) múlt (1) Münchausen by proxy (1) művészet (2) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) netflix (1) Netflix (1) Nicolas Bedos (1) Oberfrank Pál (1) Olivia Colman (1) opera (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) Szamosi Zsófia (1) szávai viktória (1) szenvedély (2) szerelem (2) szerelemféltés (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) táncművészet (1) TAO (1) Tatabánya (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

ÉLES TÁRGYAK (SHARP OBJECTS) - pszichothriller-minisorozat anyákról és lányaikról (HBO, 2018)

2021.01.31. 18:29 dasilva64

so1.jpg"Tudod, hogy mit reméltem tőled? Azt hittem te mentesz meg. Azt hittem szeretni fogsz. És akkor anyám is szeretni fog."

Gilliann Flynn 2006-ban megjelent regénye hosszú hányattatás után találta meg a megfelelő formát és alkotógárdát a méltó feldolgozáshoz. Flynn két későbbi könyvének filmadaptációja már világsikert aratott, mire az Éles tárgyak megvalósulhatott. A 2012-ben befejezett Holtodiglan (Gone Girl) 2014-ben söpört be számos díjat az óriási közönségsiker mellett Ben Affleck és Rosamund Pike főszereplésével, 2015-ben pedig a 2009-es Sötét helyek (Dark Places) filmfeldolgozásában Charlize Theront csodálhattuk Libby Day szerepében.

Először az Éles tárgyakat is mozifilmként képzelték el, ám többszöri nekifutás után végül az eseményeket és a szereplők személyiségét finomabb eszközökkel követő, lassabban és mélyebben építkező minisorozat formátum mellett döntöttek - szerencsére.

Jean-Marc Valley rendezői kvalitásai megkérdőjelezhetetlenek (Az ifjú Viktória királynő, Mielőtt meghaltam, Hatalmas kis hazugságok hét epizódja), és ez a miliő kifejezetten jól áll neki. Sikerült mellé olyan neveket leszerződtetni, mint Amy Adams, Patricia Clarkson, vagy Eliza Scanlen - a siker szinte borítékolható volt. 

so3.pngCamille Preaker (Amy Adams) egy nem túl boldog és nem túl sikeres újságíró Chicago-ban. Főnöke megbízza egy ügy hátterének felderítésével, ám a súlyos bűncselekmény - egy kislány meghalt, egy pedig eltűnt - a lány szülővárosában történt. Camille évek ót nem járt otthon, s bár nem akarja vállalni a munkát, valami ellenállhatatlanul visszahúzza. Repülőre ül, a cél Wind Gap, Missouri.

Wind Gap nem csak egyszerűen egy (egyébként Missouriban nem létező) konföderalista déli kisváros a maga titkaival és íratlan szabályaival, de a kitéphetetlen gyökerek és a feldolgozatlan múlt mérgező elegyének szimbóluma - úgy Camille, mint az ország szempontjából is. 

so5.jpg"Úgy tűnik, (Wind Gap) olyan kisváros, amit a Jóisten azért teremtett a Földre, hogy embereket gyilkoljanak meg benne; a levegő fullasztóan párás, gyanúval és pletykával teli." (NYT) Valley hosszasan kereste ennek a Wind Gap-miliőnek megfelelő helyszínt, míg rátaláltak Georgia-ban Barnesville-re, ahol a városi jeleneteket forgatták, illetve a Crellin-rezidencia épületére Kaliforniában. Mivel a gyönyörű kastélyba - amit a film kedvéért festettek át a viktoriánus kornak megfelelő világos türkiz színre - nem kaptak belépési engedélyt, a beltéri jeleneteket Los Angelesben forgatták. 

Wind Gap olyan - tipikusan déli - városka, ahol megállt az idő. Camille talpig feketében, farmerben, hosszú ujjú pulóverben, kócosan, nyíltan felvállalt alkohol-szeretetével és otrombán őszinte szavaival maga az élő lázadás a városka cukormázzal bevont, toxikus illedelmessége ellen. Nem is fogadják kitörő lelkesedéssel. Gyorsan sikerül ellenséges hangulatot keltenie maga ellen a helyi rendőrfőnöktől (Bill Vickery: Matt Craven) kezdve a városi detektívig (Richard Willis: Chris Messina), az áldozatok rokonaitól a saját családjáig. Az egyetlen, akit talán feldob az érkezése, az a húga, Amma Crellin (Eliza Scanlen). 

A városka rémülten, dermedt mozdulatlansággal figyeli az eseményeket. Az utcák kihaltak, csak Amma görkorcsolyás csapata száguld át időnként a városon. Polgárai szótlanságba burkolóznak, a jólnevelt felszínen csak időnként tör át a rémület, a fájdalom, vagy a vádaskodások hangja.

so10.jpgAdora (Patricia Clarkson) úgy tündököl kis birodalma fénylő egén, mint egy ötvenes évek beli Scarlett O'Hara egy Disney-hercegnővel keverve. Kifogástalan smink és frizura, decens ruhaköltemények, választékos modor, tökéletes háziasszonyi attitűd - Adora Crellin a közösség gazdasági és társasági motorja, mintaképe. És mártírja. Ő is elvesztett egy kislányt, Camille idősebbik húgát, Marian Crellint, ezért érthető módon majomszeretettel csügg legkisebb lányán, Amma-n. Legidősebb lányával kapcsolata rideg és távolságtartó, Camille semmilyen szempontból nem felel meg az elvárásainak. Nem elég vékony, nem elég választékos, a munkája közönséges, az alkohol-függősége szégyenletes. 

Az Éles tárgyak egy pszicho-thriller, az átlagnál sokkal erősebb és átfogóbb pszicho-vonallal. Ahogy lassan kibontakoznak az események, ahogy halad előre a nyomozás a maga időnként meddő és látszólag elvarratlan szálaival; a rendőri hierarchia USA-ban szokásos konfliktusaival (helyi vs. állami); a furcsa szerelmi szálakkal - úgy tárulnak fel a városka, a Crellin-család, de legfőképp Camille Preaker titkai.

Krimiről lévén szó, a történet szempontjából kulcsfontosságú fordulópontokat nem elemezhetem anélkül, hogy ne árulnék el túl sokat egy leendő nézőnek. Ezért inkább Camille viselkedésének, kapcsolatainak, érzéseinek, reakcióinak rendkívül koherens ábrázolására hívnám fel a figyelmet. A gyermekként bármilyen elnyomásnak, erőszaknak kitett, érzelmileg elhanyagolt gyerekek szinte minden felnőttkori tünetét láthatjuk megjelenni anélkül, hogy tankönyvi felsorolássá válna a karakter bemutatása. Amire érdemes tehát odafigyelni: csökkent önértékelés, saját maga vagdosása, emlékbetörések (régi emlékképek hirtelen felvillanása), függőségek (drog vagy alkohol), kötődési/szexuális zavarok, megfelelési kényszer, határszabási problémák.

so9.jpgCamille nem azért megy vissza szülővárosába, mert ne tudna nemet mondani a főnökének, vagy mert a gyilkossági-eltűnési ügyek annyira fontosak lennének újságírói karrierje szempontjából. Érzésem szerint Camille azért megy vissza, hogy végre szembenézzen a démonaival, leszámoljon a félelmeivel, felfedje az igazságot - nem elsősorban a jelenlegi bűncselekményekről, hanem saját családjáról, kitaszítottságáról, anyjával való kapcsolatáról, és nem utolsó sorban húga haláláról. 

Már a felvezetésben jeleztem, ez egy velejéig, többszörösen is anya-lánya film. A legmegrázóbb jelenetek ennek megfelelően Camille és anyja, Aldora között játszódnak le, és a két színésznő tényleg a legjobb formáját hozza. Patricia Clarcson gyönyörű, ápolt, elegáns, választékos - miközben hideg, modoros, élettelen és mérgező. Akkor bánt a leginkább, amikor a leglágyabb. Amy Adams rendkívül hitelesen próbál egyszerre szembenézni, tényeket megtudni, hiedelmekkel leszámolni,  határt szabni - és közel kerülni, kapcsolódni, szeretni és szeretve lenni. Ambivalens érzésekkel figyeljük furcsa, kiszámíthatatlan, vagy éppen taszító viselkedését, amíg rá nem jövünk, ilyen egy felnőtt áldozat megoldási stratégiája, amíg az elfojtástól eljut a szembenézésig. 

so4.jpegÉRTÉKELÉS: Nagyon jó. Mint krimi talán időnként túl lassú, ám ha nem csak a megoldásra, de a mélyebb rétegekre is kíváncsi valaki, akkor  Jean-Marc Valley hangulatteremtő képessége be fogja szippantani. És persze az utolsó részben szinte mindenre fény derül, hogy aztán jöjjön még egy csavar... S bár a befejezés talán értelmezhető homályos ígéretként egy újabb évadra, a készítők fogadkozása szerint nem számíthatunk rá. Legalábbis egyelőre.

1 komment

Címkék: vagdosás gyermekbántalmazás Patricia Clarkson Amy Adams diszfunkcionális család Eliza Scanlen Münchausen by proxy Wind Gap Gilliann Flynn

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr4916398814

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bubu64 2021.05.29. 08:25:30

Kedves Dasilva!
Köszönöm az ajánlást. Érdemes volt megnézni, nagyon erős érzelmi hullámzásokat váltott ki belőlem. Az első két rész után, úgy voltam vele, túl lassú a film, csak vedelnek és kínlódnak benne, idegesített az összes szereplő viselkedése, azután, ahogy haladtam egyre érdekesebbé vált, tényleg egy pszichológiai mester munka az író, a rendező, és a színészek részéről.Lehet, hogy az ember magára és a hozzátartózóira ismer egy-két szituációban?
süti beállítások módosítása