HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) Elfogadás (1) elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) Járó Zsuzsa (1) járó zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) netflix (1) Netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

CARMINA BURANA - a szerelem erotikus himnusza trendi fényjátékba öltöztetve az Erkel Színház színpadán

2018.10.08. 14:49 dasilva64

cb12.jpgCarl Orff (1895-1982) nem csak zeneszerző volt, de sikeres pedagógus (tánciskolai zenetanár), és az ókor-középkor iránt megszállottan érdeklődő összművészeti alkotó - totális komponista. A zene mellett gyakran írta meg a szövegeket, illetve maga alkotta meg a vizuális elemeket is: a táncot, a díszletet, az akciókat.

 

cb11.jpg

 

Első és legnagyobb színpadi sikerét a Carmina Buranaval aratta (1937), amelynek alapját egy 13. századi versgyűjtemény-kódex alkotta. A rendkívül szabadszájú, humoros, érzéki, vagy éppen lírai verseket szerzetesek és vándordiákok írták a bajorországi Benediktbeuern kolostorában - latinul Bura Sancti Benedicti - középkori latin, alnémet és ófrancia nyelven, kizárólag világi témákban. A burai dalokat (Carmina Burana) Orff kerek történetté formálta, és már megírása pillanatában szcenikus kantátának - világi dalok szólóénekesekre és kórusokra, hangszerkísérettel és mágikus képekkel - szánta. Bár az elmúlt évtizedekben leginkább színpad nélkül, oratórium szerűen adták elő, a mű szinte kiköveteli a színpadi "akciókat". 

cb9.jpgOrff zenéjének ugyanis legjellemzőbb sajátossága az egyszerű (primitív) dallamkészlet, az erőteljes dinamika és a motívumok mágikus ismétlődése - ezek pedig az ősi törzsi énekek dobbal kísért lüktetését, kábító varázsát, ösztönös és erotikus szenvedélyét idézik. Napjaink vizualitásának, technikájának segítségül hívása rendkívül jó ötlet, különösen ha szeretnénk új, fiatal nézőket megnyerni a komolyzene számára.

És tulajdonképpen működött.  

cb2.jpgA színpadot betölti a monumentális, tetőtől talpig fehér csuklyás köntösbe bújtatott majd' 100 fős énekkar: O, Fortuna, velut Luna, statu variabilis (Ó Szerencse, változékony vagy, mint a Hold)  - Orff  szinte sokkoló indítását bravúrosan illusztrálja a virtuális űrbéli száguldás; bolygók, meteorok, robbanások, fényeső festi át a színpadot, a kart, gyakran még az Erkel belső fa borítását is. A látvány lenyűgöző, a színek és formák megállíthatatlanul hömpölyögnek, vagy éppen alakulnak át - a Kozmosz hideg és élettelen rögeiből hajlékony főnix madárrá (talán ő lenne Fortuna?). S hogy a mágikus képek mellett Orff eredeti elképzelése szerint megjelenjen a tánc is, a kórus feletti térben három balett-táncos (Aleszja Popova, Bajári Levente és Oláh Zoltán) illusztrálja a történetet.

cb6.jpgMert a Carmina Burana-nak van története. A 28 verset Orff  négy részre osztotta: I. Tavasszal, II. A zöldben, III. A borospincében, IV. Szerelmi udvarlás. Az Erkel Színházban bemutatott változat a zenei motívumok és a szöveg keretes szerkezetét vette alapul, a kezdet és a vég között tulajdonképpen a szerelem, a vágy szárba szökkenését, beteljesülését, csúcspontját, hanyatlását - és az egész folyamat ismétlődésének törvényszerűségét mutatja meg.

cb5.jpgNem állítom, hogy minden képi megoldás tetszett. Néha rettentő giccsesek voltak a szivárvány minden színében játszó szívecskék-virágocskák; az addigi képi világba egyáltalán nem illő kocsmajelenetbeli pálcika emberkék; a színpad közepén álló (gondolom a női nemi szervet szimbolizáló), néha kinyíló, néha vérbő rózsaszínbe boruló, majd arany gyümölccsel terhes, végül bezáruló óriás virág pedig az én ízlésemnek túl direkt, túl didaktikus volt. Sajnos a táncosok és a 3D-s - amúgy elképesztően látványos - virtuális emberalakok, villámok, fénycsóvák időnként nem találkoztak precízen. A koreográfia enyhén szólva sem jelentett komoly kihívást a művészeknek, a balett-produkciót valószínűleg erősen alárendelték a fény-játéknak. 

cb4.jpgÉs voltak részek, amik lenyűgöztek. Technikailag rendkívüli volt a száguldás a végtelenbe, a patakzó esővíz - a kórus tagjai még a csuklyát is  a fejükre húzták -, a kocsmajelenet táguló-összezáródó rácsos jelenete, a virtuálisan duplikált, fénycsóvává váló, majd újra szellemként megjelenő táncos a duettben. És azt hiszem minden olyan rész tetszett, ami kevéssé volt rajzos, egyszerű és direkt, ahol a zene és a látvány nem tartotta fogva a fantáziámat. Ahol mögé képzelhettem azt, amiről nekem szól Orff gyönyörű, zsigerekig ható zenéje, a valaha élt verselők profán, humoros, vagy éppen megható rímei, és a teremtés titkának csodája. A zenekar, a kórus, és a három remek szólista (Rácz Rita, Horváth István, Haja Zsolt) teljesítménye igazán kiváló volt, ahol kellett humoros, önironikus, erotikus, vagy éppen pátosszal teli alakításuk talán még a látványelemek nélkül is "elvitte" volna az előadást. 

cb10.jpgcb7.jpgBogányi Tibor (karmester, és a darab megálmodója) a Freelusion látványtervezőit kérte fel a feladatra. Attól tartok, a nemzetközi tehetségkutatókon, cirkuszi porondokon és látvány-showkban feltűnt együttes komolyzenével eddig még nem próbálkozott. Éppen ezért Bogányi Tibornak kellett volna észrevennie, hogy a produkció "túl sok" lett. A néző pillanatokra sem pihenhet meg, ráadásul egyszerre kell figyelje a fényjátékot, a táncosokat, a szólóénekeseket, a kórust, a zenét, plusz olvasni sem árt a versek szövegét. 

Értékelés: jó. Minden hibájával együtt kellemes, élvezetes, friss, látványos produkció - bár az elejére nekem nem hiányzott a középkori zenélés, és a kicsit műfajidegen színészi előadás. (De megértem, a Carmina Burana önmagában túl rövid.) Abszolút nézőbarát, eladható darab, alkalmas a fiatalok, a nehezebb darabokhoz nem szokott nézők bevonzására. Mindenképpen jó irány, ám érdemes itt is figyelni arra, hogy a kevesebb néha több.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr5014287121

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása