HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) elfogadás (1) Elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) járó zsuzsa (1) Járó Zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) netflix (1) Netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

A MI OSZTÁLYUNK - Tatabánya, Jászai Mari Színház

2017.11.06. 22:46 dasilva64

mio.jpgIzgalmas és nehéz úgy megnézni egy színdarabot, hogy az ember látta már azt máshol, más színészekkel, más rendezésben, ráadásul nem is egyszer. Tadeusz Słobodzianek 2010-ben fejezte be A mi osztályunk című darabját, amely meglepően gyorsan jutott el Magyarországra: 2011. októberében mutatta be - s tartja azóta is műsoron - a budapesti Katona József Színház. Játszották Nagyváradon, fesztiválokon, színházi találkozókon, 2015-ben a szombathelyi, 2017-ben pedig két másik vidéki színházunk, a miskolci (januárban) és a tatabányai (szeptemberben) tűzte műsorára a lengyel szerző nagy vihart kavart drámáját.

mi5.jpgBárhol is rendezett, igyekeztem nyomon követni Guelmino Sándor munkásságát - az ország számos színházát és társulatát ismerhettem meg neki köszönhetően. Ibsen, Csehov, Arthur Miller, McDonagh, Brecht, Tennessee  Williams, Nyikolaj Erdman  - a budapesti Örkény és a Magyar Színház (az a Hullámtörés, az nekem még mindig a legesleg...), Veszprém, Székesfehérvár, Győr, csupa emlékezetes találkozás. S mióta a Jászai Mari színház rendezője, nem először jövök Tatabányára. A mi osztályunk. Híres-hírhedt, meglehetősen kötött keretek közé szorított, ám könnyen teátrálissá formálható darab.

mi7.jpgA valós történelmi háttér alapján született dráma 1927-ben kezdődik, egy kis lengyel falusi iskolában. Tíz gyerek, lengyelek, zsidók vegyesen. Családi háttér, álmok, vágyak, képességek, adottságok, hit, barátságok, szerelmek is vegyesen. És időről időre kormányok, megszállók, ideológiák, hősök szintén. Ők tízen szép lassan felnőnek, szeretnek, megváltoznak, csalódnak, megöregszenek. Vagy mégsem? Talán mindig is olyanok maradtak, amilyenek voltak, talán sosem nőttek fel igazán, talán nem is csalódtak, kimagyarázták a megmagyarázhatatlant, elhitték a hihetetlent, és jó páran közülük egyáltalán nem öregedtek meg. Fiatalon meghaltak. A történelem szélvihar gyorsasággal vonult át felettük. Vallási ellentétek, sztálini diktatúra, hitleri lerohanás, lengyelek által elkövetett pogrom, zsidók általi szocialista megtorlás, a sors, vagy éppen Isten bosszúja - senki sem maradt ártatlan. A szerepek folyamatosan cserélődtek, ám míg a nagyvilág nagyszínpadán nagyvadak harcoltak, Kelet-Európa névtelen kis porfészkében gyerekkori sérelmek-szerelmek-irigységek-barátságok-félelmek döntöttek életről-halálról. Fájdalmasan kisszerű, emberi történet, olyan tükröt mutat, amibe nehéz őszintén belenéznünk. 

mi1.jpgAmennyire vártam ezt az estét, annyira aggódtam is. Vajon hat majd úgy rám, ahogyan a Katonában? El tudok majd vonatkoztatni az összehasonlításoktól? Észreveszem majd a rendezők üzenete, felfogása közti különbséget? A díszlet, a jelmezek, a táblára írt nevek-dátumok otthonosan ismerősek. Aztán telnek a percek, és az előadás beszippant, magával sodor. Hagyom. Már nem gondolkodom, melyik szerepet ki játszotta, ez a részlet hogy volt, jobb-e így... 

mi4.jpgJakob Kac (Mikola Gergő) megszállott forradalmi hevülete, Dora (Danis Lídia) ókeresztényi mártíromsága, Rysiek (Dévai Balázs) megalázott férfi hiúsága, Menachem (Crespo Rodrigo) frusztrált, majd szadistába hajló opportunizmusa,  Zygmunt (Király Attila) megideologizált kollaboráns léte, Heniek (Jegercsik Csaba) menekülő hite, Władek (Megyeri Zoltán) bumfordi vágyakozása, Zocha (Bakonyi Csilla) kívülálló, személytelen szemlélődése - csupa érzékeny és hiteles alakítás. Ketten érik meg napjainkat, két zsidó túlélő. Rachelka/Marianka  (Egri Márta) az óhazában, dacosan és csökönyösen, felmenők, barátok, és utódok nélkül, csakazértis életben maradva. És a másikuk, Abram (Kardos Róbert) az Újvilágban. Gyermekekkel, unokákkal, dédunokákkal körülvéve, hátrahagyott, elpusztított családját és saját életben maradását gyászolva. 

mi3.jpgGuelmino Sándor rendezései klasszikusak. Nem porosan, ódivatúan, kreativitásmentesen; nem ötlet, bátorság, vagy kortársaknak szóló üzenet híján, hanem tisztelve a színházi hagyományokat, egyfajta belső eleganciától vezérelten. Sosem modernkedik, de mindig van mondanivalója, koherens eszköztára, egyéni stílusa.

mi6.jpg

A mi osztályunk Tatabányán egy tornateremben játszódik, tornatermi felszereléssel: bordásfal, fogas, öltözőpad, medicinlabda, ugrókötél, tornazsámoly, mászókötél, zuhanyzó, törülköző, tornagyűrű - csupa hétköznapi, tornatermi tárgy, amik a rendező keze nyomán a legkülönbözőbb jelenetek elengedhetetlen kellékeivé válnak. Kínzóeszközzé, jegygyűrűvé, menedékhellyé, csecsemővé, kerítéssé, fegyverré, távirányítóvá... Egy összefüggő szimbólumrendszer épül fel a szemünk láttára, amiben mindennek és mindenkinek megvan a helye, a súlya. Aminek szerves része természetesen a zene. Guelmino Sándor szinte minden darabjában saját maga által válogatott zenék súlypontozzák a darabot. Elválasztanak és összekötnek, hangsúlyoznak és emlékeztetnek. Mint mindig, most is izgalmas zenei betétek szőtték át a darabot, ám az egyetlen problémás rész számomra éppen a zárójelenet volt - ugyanazt az együgyű kis dalocskát, amivel a darab elején bemasíroznak a szereplők, tíz kisgyermek adta elő. 

mi2.jpgA magam részéről eleve ambivalensen fogadok a színpadon minden kisgyereket és kisállatot, kivéve, ha szerepeltetésük elkerülhetetlen. Nem szeretem, ha velük akarnak hatni a könnycsatornáimra, sem azt, ha didaktikusan üzennek velük. Értem én, hogy éppen újrakezdjük, hogy észre kellene vennünk, ugyanaz a nóta. Talán elég lenne felvételről, csak a gyermekhangokat hallani, ahogy elsötétülnek a fények. Ha mindenáron szükség van rá.

Értékelés: remek. Szépen egyben tartott rendezés, jól vezetett és jól teljesítő színészek, nekem kedves értelmezés. Annyit azért javasolnék a színháznak, ugyan táblázzák már ki azt a Kamaraszínházat, mert majd' lejártuk a lábunkat, mire megtaláltuk a bejáratot. Azt meg nem értem, ha már nem éri meg ilyen kevés embernek büfét nyitni, nem lehetne legalább egy étel/italautomatát beállítani az előtérbe? mi9.jpg

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr9113182634

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása