HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) elfogadás (1) Elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) járó zsuzsa (1) Járó Zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) netflix (1) Netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

VISSZANÉZŐ: A FIÚK NEM SÍRNAK - amerikai filmdráma, 1999.

2016.05.02. 23:04 dasilva64

afiu1.jpg1993. Falls City, Nebraska, USA. De lehetne akár a 30-as, 60-as, 70-es évek is. Kansas, Oklahoma, vagy Texas... A cowboyok, farmerek, olajfúrók kemény, időtlen, bigott, férfias földje. Mintha az elmúlt száz évben a tévén, a modern drogokon, és a karaokén kívül a civilizációból semmi újdonság nem szivárgott volna be ebbe az elszigetelt világba. 

Teena Brandon vadóc, fiús kislányként még csak átlagosan 'rossz' gyereknek számított. Ahogyan családi körülményei is átlagosan rosszak voltak. Édesapja születése előtt balesetben meghalt, egy ideig a nővérével együtt nagymamájuk nevelte őket. Miután édesanyjuk magához vette lányait, és egy lakókocsiparkba költöztek, nagybátyjuk éveken át molesztálta szexuálisan a két kislányt. Közben az anya újból férjhez ment, de ez a házasság rövid idő alatt véget ért a férj alkoholizmusa miatt. Teena már középiskolás korában fiús ruhákban járt, fiúként is viselkedett. Bár sem édesanyja, sem a környezete nem volt hajlandó ezt elfogadni, folyamatosan lázadt saját női szexusa ellen. Végül pszichiátriai vizsgálatok igazolták, nemi identitás zavarban szenved. 

afiu5.jpgMiután sorozatosan zűrökbe keveredik, elköltözik Falls Citybe, ahova már mint Brandon Teena érkezik. S ahol rátalál a szerelem, Lana Tisdel személyében. Kimberley Peirce filmje gyakorlatilag itt kezdődik, egy amerikai országúti kocsmában... Amerika sötét, sivár bugyraiban járunk, ahol a legizgalmasabb hétvégi szórakozás a dzsip-rodeó, alkohol, drog, kocsma karaoké egyvelege. Ahol a szegénység, kilátástalanság, sekélyesség szürkíti a hétköznapokat, ahol még a bűnözés is unalmasan igénytelen: kocsilopás, verekedés, erőszak, indulatból elkövetett gyilkosság. Brandon úgy csöppen az unott, reményt veszett kisvárosi miliőbe, mint egy csepp friss forrásvíz. Furcsa mód minden titka, kisebb bűne ellenére az ártatlanság szele lengi körül. Vannak céljai, van elképzelése a világról, odafigyel másokra. Kedves, humoros és segítőkész. Vagány és bevállalós, jól kezeli a stresszhelyzeteket. Érzékeny. Mindenkit levesz a lábáról maga körül csibészes mosolyával, és azzal a belső erővel, érzékelhetően erős motivációval, amit a többiek hírből is alig ismernek. 

afiu10.jpgDe bármilyen eltökélt és koncentrált is Brandon, mégiscsak egy elveszett, tanácstalan, identitás-zavaros fiatal. Belegabalyodik hazugságai csapdájába, előző élete utoléri, kiderül, ki is ő valójában. John és Tommy, a két haver nem tudja túltenni magát azon, hogy egy lány vette fel velük a versenyt macsóságban, szerette el John volt barátnőjét, vívta ki férfi-féltékenységüket. És egyébként sem tudnak mit kezdeni semmilyen ismeretlen, érthetetlen helyzettel, különösen nem ezzel a felfoghatatlan mássággal. Hogy lehet valaki férfi, amikor külsőre nő, de nem azért szereti Lanát, mert leszbikus...

afiu3.jpgAz ingerszegény tudatlanság sötét bugyraiban amit nem értünk, az bűn, az elfajzott, az kiirtandó. Tommy (Brendan Sexton) és John (Peter Sarsgaard) úgy áll bosszút, ahogy nekik evidens - levetkőztetik, megalázzák Brandont Lana előtt, majd mindketten megverik és megerőszakolják. Megfenyegetik, hogy ne menjen a rendőrségre. Brandon mégis feljelentést tesz - és egy rövid jelenet erejéig bepillantást nyerhetünk az elfogult igazságszolgáltatás elképesztően érzéketlen mély kútjába. A seriff irreleváns, fenyegető, durva és megalázó kérdéseket tesz fel a brutálisan bántalmazott áldozatnak. A bizonyíték elvész. (Bizonyos szempontból mintha a mai Magyarországon járnánk...) Brandon nem menekül el, marad, bujkál, megpróbálja megszöktetni Lanát.  A két erőszaktevő végül rátalál, és két másik ártatlan barátjával együtt lelövik Brandont. 

afiu6.pngHilary Swank egyszerűen zseniális Brandonként. Hihetetlen természetességgel vállalja fel a legnehezebb jeleneteket is. A fiúk nem sírnak nem egy szép film. És nem is 'megúszós'. Nem szégyelli megmutatni az identitás-zavaros lány hétköznapi, testi problémáit. Hogyan álcázza a hiányt itt, a többletet ott. Milyen kínos tampont szerezni fiúként, vagy hogyan kell kikerülni minden egyes jóízű együtt-vizelést az országúti kocsmában félig berúgva. Swank minden mozdulata hiteles. Boldog vigyora, szégyenlős boldogsága és az a felszabadult, szilaj vadság, ami a szabadság ritka pillanataiban kapja el, fájdalmasan igazi. Chloe Savigny pedig remek partnere. Csak annyira szép, hogy hihető legyen. Olyan boldog és felszabadult Brandon mellett, hogy megértjük és elhisszük, van az a szerelem, aminél semmi sem számít.

afiu7.jpg"To his girlfriends, he was the perfect boyfriend. To his killers, he was a gender-bending freak. To the law, he got what he deserved. Ultimately, Brandon Teena became an American tragedy." - A barátnője szerint maga volt a tökéletes szerető. A gyilkosai szerint egy ferde hajlamú szörnyszülött volt. Az igazságszolgáltatás szerint csak azt kapta, amit megérdemelt. De végül Brandon Teena  amerikai mártír lett. Többek közt neki köszönhetően erősödött a harc Amerikában a gyűlölet-bűncselekmények külön törvényi szankcionálásáért.

Értékelés: Egy elsőfilmes rendező és egy szinte ismeretlen színésznő zseniális találkozásának eredménye a Fiúk nem sírnak. Hilary Swank ezzel a filmmel ugrott ki az ismeretlenség homályából, és ráadásul pár évvel később a Millió dolláros bébi főszerepében duplázni tudott. Erős idegzetűeknek és lelkűeknek, hatása hosszú, és mély. Erős 18-as karika. Nekem egyik régi nagy kedvencem, és a mai Magyarországon minél több embernek kellene látni. Hogy nem csak férfiak, nők, és az ő boldog gyerkőceik érdemelnek boldogságot, jogokat. Életet.afiu9.jpg

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr888680052

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása