HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) elfogadás (1) Elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) Járó Zsuzsa (1) járó zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) netflix (1) Netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

ÉVSZAKOK - francia-német természetfilm, 2015.

2016.05.02. 08:45 dasilva64

ev1.jpgAz Évszakok igazán gyönyörű természetfilm. De ez volt a minimum, amit vártam tőle. Egyfelől mert láttam Jacques Perrin és Jacques Cluzaud előző, megkérdőjelezhetetlenül szenzációs filmjét, a Vándormadarakat. Másfelől, ha egy filmre éveket és 40 millió dollárt fordítanak, akkor az a legkevesebb, hogy legalább látványos legyen. Sajnos ennél nem is lett több - ami nekem nagy csalódás.

Pedig az Évszakok valóban látványos, és mintha még mondani is szeretne valamit. A klímaváltozásról, az ember és a természet kapcsolatáról, a civilizáció fejlődésével párhuzamosan zsugorodó európai erdők sorsáról...

ev6.jpgSajnos hozzám érdemben csak a látvány ért el. Az információk esetlegesek, zavarosak, hiányosak. Már azt sem értem, miért évszakok a címe. Ha az európai időjárásra utal, akkor valahol el kellene kezdeni, teszem azt, a tavasznál, a születésnél. Végigkövetni az őzek, kisrókák, méhek, rigók születését, mesélni arról, melyik állatfajnak általában hány kicsinye van, hogyan gondozza az egyik, esetleg mindkét szülő. Megfigyelni a nyár tombolását, a sasfiókák szárnyra kapását, a farkasfiak vadász-leckéit. Mesélni az ősz színeiről, a lombhullató fákról, a szarvasbőgésről, a farkasfalka hierarchiájáról, a mókusok télre raktározásáról, a medvék fokozott táplálkozási igényeiről. Megmutatni, hogyan lepi el a hó az erdőt, milyen nehéz táplálékot találnia a kecses őznek, miért remek mimikri a hóbagoly fehér tolla, hogyan vészeli át az erdő a zord időket, miért van szükség a télre egyáltalán. És aztán kezdeném újra, meg újra, megrajzolnám annak a varázsos körforgásnak a spirálját, amely évmilliók óta, apró változásokkal, de mégis állandósulva határozza meg életünket. De a rendezők nem ezt a logikát választották. A képek számomra minden következetességet nélkülöző ritmusban és sorrendben váltakoznak. Hol tél van, hol nyár, hol megszületnek a kicsinyek, hol éppen útra kelnek a költöző madarak. Rengeteg állat tűnik fel, vadlovak, repülő mókusok, gödények, szarvasbogarak, de valahogy ez is érthetetlen összevisszaságban.

ev9.jpgNem derül ki a filmből, hogy az erdő állatai (növényei) egy meghatározott tápláléklánc részei, milyen bonyolult ez a rendszer, mi történik, ha egy résztvevő valamiért kiesik, vagy túlszaporodik. Ráadásul a filmben látható (amúgy tényleg zseniális!) üldözési jelenetei rendre a szegény kis zsákmányállat megmenekülésével végződnek. (Ha mégsem, azt sem látjuk...) Komolyan elkezdtem aggódni: ezek a szegény ragadozók vajon hogy nem halnak éhen, ha sosem sikerül jóllakniuk? Miért takargatjuk szemérmesen a nézők elől azt a tényt, hogy egyes állatok megölnek és megesznek más állatokat? Miért nem része életünknek a halál? (Még egy természeti filmben sem?!) Nem épülnek egymásra sem az események, sem a mondanivaló. Sem az évszakok.

ev8.jpgMég ott, a moziban kezdtem el azon gondolkozni, talán nem a meteorológiai, 365 napba illesztett  évszakokra gondoltak a film készítői, hanem a föld sokkal hosszabb ideig tartó ciklikus változásaira.   Ahol a jégkorszak volt a tél, aztán a Föld tengelyének elmozdulása (mitől? miért? hogyan?!) felmelegedéshez vezetett, beköszöntött a tavasz. Kizöldültek a fák, megtelt élettel a természet, s felvirradt az erdők virágkora. Aztán jött az ember. A filmben eleinte szinte csak észrevétlenül, ártatlanul kukucskál, aprócska része a nagy egésznek. Aztán lassan egyre nagyobb teret hódít meg magának. Vadászik az állatokra (már nem csak élelemszerzés céljából, hanem puszta szórakozásból is), kivágja a fákat - egy flottához egy egész erdőt. (Milyen flotta?! Hadi? Kereskedelmi? Házakhoz nem? Megművelendő földhöz sem?  Minden fakivágás pusztán hatalmi és gazdagodási célú? Melegedési, túlélési cél szóba se jöhet?!) Tehát mi okozzuk a Föld nyarát, a felmelegedést, a kiégést, és lassan sikerül annyira tönkretennünk, hogy végül beköszönt az ősz, az elmúlás kezdete. El- és kipusztulnak egyedek, fajok. Háziasítással eltüntettük már például a vadlovakat, élőhelyük felszámolásával pedig kipusztulásra ítélünk számos más fajt. És ki tudja, mikor köszönt be újra a "tél" - ami nem feltétlenül hideg, de mindenképpen sivár. Ennek a logikai felépítésnek is lehetne létjogosultsága, de valahogy azt is precízebben kellett volna végigvinni.

ev10.jpgSok problémám van a filmmel: tendenciózus, szájbarágós, információszegény, időnként gyermekdeden didaktikus. Aprólékos és mégsem eléggé realista. Ha ezeket a a paramétereket vesszük figyelembe, Homoki Nagy 1953-as Gyöngyvirágtól lombhullásig című zseniális alkotása minden szempontból hitelesebb. Kétségtelen, technikailag nem veheti fel a versenyt a 21. századdal.

Ha a képi világot nézem, a gyönyörű felvételeket, az egészen különleges akciókat, plusz a "cukiság-faktort", akkor a film működik. De az a szükséges plusz, amitől a szimplán szép kis filmnél több lehetne, hát az hiányzik. Kár érte.

Értékelés: Jó. Feltétlenül megnézendő, elsősorban mert különleges és szemet gyönyörködtető. Főképp gyerekeknek, romantikus lelkű felnőtteknek ajánlom. A többieknek talán érdemes elővenni Homoki Nagy filmjeit, vagy éppen a legújabb, káprázatos magyar természetfilmet, Mosonyi Szabolcs: Vad Kunság című remekét.ev7.jpg

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr258675638

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása