HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) Elfogadás (1) elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) járó zsuzsa (1) Járó Zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) netflix (1) Netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

ANYÁM ÉS MÁS FUTÓBOLONDOK A CSALÁDBÓL - magyar játékfilm, 2015

2015.11.26. 14:57 dasilva64

fu5.jpg"Lajos, te maradj ki a történelemből!" 

Kimaradni a történelemből? Csak nevelgetni a gyereket békében, főzni a madártejet, sütni a női szeszélyt, gőzölni a kalapokat, kihordani a postát snájdig egyenruhában és vasárnaponként a Duna-parton piknikelni? Megpróbálni kikerülni a történelmet? Hát azt meg hogyan?! 

Fekete Ibolya filmjének története  tipikus XX. századi magyar családregény: a Mille-Gardó-Barót famíliát szétszabdalja Trianon, összeragasztja, majd újra szétszakítja a II. világháború, tapossa a fasizmus, üldözi hegyen-völgyön, egy egész országon át a sztálinizmus. Időnként kísértetiesen emlékezetet a Napfény ízére, de már a címek különbözősége is sugallja, ez a film sokkal könnyedebb, humorosabb, sokkal kevesebb benne a pátosz, a tragédia. Talán mert a nőké a főszerep, ők döntenek, intéznek, emlékeznek, mondanak véleményt - valójában ők mozgatják a szálakat, mindazt, ami nem "történelem".

 

fu9.jpgEgyszer, az 1900-as éves legelején Székelyvalahol, a mai keleti határon is túl, volt egyszer egy békebeli, tornácos házikó. Abban élt az öreg Mille a feleségével és három lányával. Rendes férjjelöltből már abban az időben is komoly hiány mutatkozott, Mille Rozália (Básti Juli) kezéért sem vetélkedett egyetlen gazdag herceg vagy agyafúrt szegénylegény sem, így hát hozzáadták a falu postásához. A házasság boldogtalan, de gyümölcsöző volt, középső gyereknek születik bele Gardó Berta. Élete valójában egy évtizedeken átnyúló road-movie, huszonhétszer költözik határokon kívül és belül - és mennyivel többször szeretne!

fu1.jpgElsőként 'Trianon' löki át a családot Debrecenbe, ahonnan Bertuska (Ónodi Eszter)  a csalódások és fogyatkozó családja elől Budapestig szalad. A kis masamódra rátalál a nagybetűs élet és a szerelem, az évszázad nagy világégésén is elvarázsolt királylányként robog-táncol át. Békében is folytatja a nagy utazást, fővárosból kisvárosba, kisvárosból falu végére, faluvégről szocialista iparfellegvárba,  majd bányászfaluba, végül vissza a fővárosba. Nem mintha mániákus költöző lenne, de a történelem, az nem hagyja nyugton. Hol háború, hol forradalom űzi, menekül családostul besúgók és fekete autók, szegénység és reménytelenség elől. De azért élnek boldogan, amennyire lehet, féltőn vigyázzák egy szem lányukat, a kis Bertát. fu7.jpgTelnek múlnak a békeidők, lepereg a homokórán a sok év. Bertuska (Danuka Szaflarska) az ezredfordulóra kicsit fárasztó, kicsit demens, de nagyon szeretni való madárcsontú kis öregasszonnyá fogy, akit lánya, Berta (Básti Juli) őriz és ápol. Élete végéig.

 

fu8.jpg

 

Az Anyám és más futóbolondok... tulajdonképpen furcsa szövedéke egy filmnek és egy mozgó fotóalbumnak. Berta és Anyuka hétköznapi élete, kettejük közös sorsa, aprócska, fájdalmas harcaik-örömeik adják a történet gerincét, három dimenziós karaktereit. Együtt lapozgatják Anyuka furcsán működő emlékezetének képeit. Együtt lehelnek életet a homályos, megfakult fényképekbe. Együtt idézik fel a család életének boldog, vicces, megrázó, izgalmas, tragikus pillanatait. A szemünk láttára (szó szerint!) elevenednek meg régi fotográfiák, keverednek szinte megkülönböztethetetlenül  korabeli filmfelvételek a Mille-Gardó család meséjével. A fényképalbum szereplői szórakoztatóak, kedvesek, bohókásak, komolytalanok. A legdrámaibb pillanatokban is úgy viselkednek, mintha csak egy régimódi mesekönyv mozgatható papírfigurái lennének.

 

fu6.jpgAz érzelmek redukálása, a távolságtartás, a karakterek leegyszerűsítése miatt tudunk őszintén nevetni a történelem legszörnyűbb tragédiáit látva is. Hisz' így teszünk akkor is, amikor a saját albumainkat nézegetjük: Nahát a dédnagypapa, micsoda kackiás bajusszal vonult be az I. világháborúba! Dédnagymama... milyen szép, törékeny fiatalasszony volt, nem csoda, hogy talált új férjet a három gyerekkel, özvegyasszonyként. És a nagyi! Mekkora szerencséje volt, hogy ebben a gyönyörű ruhában elment a bálba, és nem volt otthon, amikor lebombázták a házat. Hűűűű... édes anyukám, milyen ciki abban a térdzokniban tizennyolc évesen. Abban az évben, '58-ban szabadult a nagypapa, legalább láthatta ballagni.  - Valahogy így nézegetjük a saját régi családi fotóinkat is. A tragédiák, örömök, divatok, születések képei  személyes mesévé szövődnek, ami megérint ugyan, de már nem fáj. 

fu2.jpgHogy ez a távolságtartás, idealizálás, könnyed báj működjön, el kellett engedni az utolsó Berta életének utolsó negyven évét. Csak a jelen van, és a régmúlt emlékei. Az a negyven év túlzottan fájna, a Bertáknak és nekünk is.

 

 

 

 

Értékelés: Szép film. Nem rengeti meg a világot, de sokan érezhetjük úgy valamelyik részletnél, igen, ez minálunk is így történt. Szép a fényképezése, ötletesek az animációk, remekek a színészek, de kiemelkedő a Básti Juli-Danuta Szaflarska-Ónodi Eszter trió. Rendkívül érdekesek a korabeli filmfelvételek. Kellemes mozi. Egy kis madártej, az hiányzott csak hozzá...

2 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr238106514

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2015.11.27. 17:39:03

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vizesnyolcas 2016.03.27. 23:41:29

Szerintem nagyon nagy film. Hogy nem rengeti meg a világot, az csak azért van, mert Kelet-Közép-Európán kívül szinte senki nem érti, miről szól, és azon belül is jórészt csak a magyarok érthetik.
Az az érzésem, hogy a XX. századi magyar történelem olyanra sikerült, hogy csak így szabad filmet csinálni róla, különben nem úszható meg torzítás, hazugság nélkül.
A "Lajos, te maradj ki a történelemből!" mondaton kívül még több emlékezetes beszólás volt a filmben. Például a Trianon után Romániába szakadt család egyik tagja rádöbben , hogy "akkor mi most már kölföldiek leszünk?".

dasilva64 · https://www.facebook.com/korulottemavilag 2016.03.28. 10:41:46

@vizesnyolcas: Egyetértünk. Végre nem egy önmarcangoló, "régen minden szép volt" típusú, melodramatikus vagy éppen hősies nagymagyar film. Az élet szeretete süt minden pillanatából, és ettől ennyire szerethető. :)
süti beállítások módosítása