HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) elfogadás (1) Elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) Járó Zsuzsa (1) járó zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) netflix (1) Netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

KARAMAZOV TESTVÉREK - balett - orosz klasszikusok és kortársak remeke az Erkelben

2018.03.30. 22:58 dasilva64

kar10.jpgBoris Eifman, a szerző-koreográfus 1946-ban, zsidó családba született egy szibériai kisvárosban. Mérnök szülei Sztálin parancsára költöztek Rubtsovsk-ba, hogy áldozatos munkájukkal támogassák a Nagy Honvédő Háborút. Nyolc-tíz hasonló sorsú családdal egy hatszobás földalatti veremlakásba összezárva, szinte állati sorban éltek egészen Sztálin haláláig, amikor Kisinyovba költözhettek. A kis Borisz hét évesen ismerkedett meg a balett világával, és tizenhárom évesen már tudta, koreográfus akar lenni.

1966-ban iratkozott be a Leningrádi Konzervatóriumba, 1970-ben már zajos sikert aratott Ikarosz-koreográfiájával, majd kinevezték a Vaganova Akadémia (a Kirov Balett iskolája) hivatalos koreográfusának. A színházi sikerek mellett készített koreográfiákat tévéműsorokhoz, filmekhez, műkorcsolya kűrökhöz. 1977-ben megalakíthatta saját társulatát, s a hivatalos nyomás ellenére, hogy hagyja el az országot - mivel darabjai nem voltak elég "szovjetek" -, Szentpéterváron maradt.

kar2.jpgTíz éven keresztül mindenféle állami támogatás nélkül, kizárólag a jegyeladásokból tartották el a társulatot. Telt házakkal turnézták végig az országot, míg végül a glasznoszty közeledtével kiléphettek a nemzetközi porondra: első fellépésük színhelye a Champs Élysées Színház volt, Párizsban. Boris Eifman csillaga azóta tiszta fénnyel ragyog a modern balett egén. Kevéssé izgatják a történelmi események, vagy izgalmas cselekmények, érdeklődésének középpontjában az Ember áll érzelmeivel, vívódásaival, botlásaival, vágyaival. Klasszikus regényalakok, ikonikus történelmi-irodalmi alakok érdeklik: Ikarosz, Anna Karenina, Csajkovszkij, a Vörös Giselle - s nem utolsó sorban Dosztojevszkij klasszikusának figurái, a Karamazov testvérek.

kar5.jpgDosztojevszkijt a nagy filozófiai kérdések feszítik, a jóság, a hűség, a szabadság, a bűn mibenléte - míg  Eifmant az egyes szereplők jellemfejlődése és egymáshoz való viszonya. Nagy találkozás az övék, nagyszerű, elgondolkodtató, intenzív figyelmet igénylő, katartikus előadás született belőle. Eifman látványos és kifinomult, ám céltudatos és precíz stílusban koreografál, csakis rá jellemző módon ötvözi a klasszikus és a modern balett eszköztárát. Lenyűgözően bánik a legegyszerűbb díszletekkel, képes csak fényekből a legkülönfélébb helyszíneket elénk varázsolni, mondanivalóját a színek szimbolikájával tovább hangsúlyozni. És a zeneválasztás... Rahmanyinov lágy romantikáját, Muszorgszkij súlyos dinamikáját, Wagner felfokozott erejét gyönyörűen egészíti ki a vokális orosz cigányzene. 

kar9.jpgEifman tovább gondolta Dosztojevszkij művét. Megismerjük az élvhajhász, szörnyeteg, erőszakos apát (Komarov Alekszander) és három fiát: Dmitrijt (Majoros Balázs), az elsőszülöttet, aki veszélyesen hasonlít apjához, ám nála emberibb, érzelmesebb, kételkedőbb. Féltestvéreit: Ivánt (Radziush Mikalai), a forradalmár gondolkodót és Alekszejt (Medvecz József), a hit, a tisztaság és a fény fiát. Dmitrijnek van ugyan jegyese, Katyerina (Tanykpayeva Aliya), mégis apjával vetélkedve csapja a szelet a szép cigánylánynak, Grusenykának (Starostina Kristina) is. Vágy, szerelem, féltékenység, pénz, örökség, alkohol-gőz, minden együtt van a tragédiához, ami meg is történik. Az apát tömegverekedésbe torkolló tivornyán valaki megöli. Dmitrijt tartóztatják le érte, ám Iván is felelősnek érzi magát. Ráadásul bátyja jegyese iránti vágya is befolyásolja döntéseit. Alekszej  igyekszik békét teremteni a családban és mindannyiukban a hitet erősíteni, ám testének gyarló vágyai őt sem hagyják kételyek között: a "karamazovizmus" ebben a családban mindenkire lesújt. 

kar4.jpg

 

Dosztojevszkij művét 1880-ban adták ki, ám Eifmannak nem kellett erőszakot tennie az eredeti regényen, hogy annak szellemében végül az 1917-es forradalomig, a cári család kiirtásáig, s végül a huszadik századot nem egyszer elborító sötét ideológiákig szője a mese szálait. S hogy biztosan értsük a legfontosabb üzeneteket, Dosztojevszkij szinte látnoki gondolatait a narrátor  - vagy Isten? - hangján hallhatjuk:

 

 

"...az ember a nyugalmat, sőt akár a halált is többre becsüli, mint a szabad választást a jó és a rossz megismerésében."

 

kar6.JPG

 

"De az emberek szabadságát csak az veheti birtokába, aki megnyugtatja a lelkiismeretüket. ...  ha kenyeret adsz az embernek, meghajlik előtted, mert nincs vitathatatlanabb a kenyérnél, de ha valaki ugyanakkor, téged megkerülve, hatalmába keríti a lelkiismeretét is - ó, akkor eldobja a te kenyeredet, és azt követi, aki elzsongítja a lelkiismeretét." 

 

kar8.jpgOlyan leglényegi kérdése ez civilizációnak, hatalomnak, emberségnek, amivel folyamatosan szembe találjuk magunkat. Forradalmak, háborúk, világháborúk idején, de békében is, akár napjainkban is. Miért tartunk ki egy vezér mellett háborúban-békében, ha alig van mit enni; ha éhbérért, a "köz szolgálatában" dolgozhatunk csak; ha nem kapunk rendes egészségügyi ellátást, nincs orvos, kötszer és fájdalomcsillapító; ha nem gondolkodhatunk, tanulhatunk szabadon; ha nem választhatjuk meg kit vagy mit szeressünk. Mi más tart mellette, a vezér mellett, ha nem lelkiismeretünk elzsongítása: hogy szabadon gyűlölhetjük, akit akarunk; becsukhatjuk az ajtónkat a mégoly rászorultak előtt; elvehetjük az arra érdemtelenektől, ami nekünk kell; ki is irthatjuk a nekünk feleslegeseket. De legfőképpen nem kell gondolkodnunk, nem kell döntenünk jó és rossz között, a hatalom felment a saját lelkiismeretünk alól.

kar1.jpgÉrtékelés: Fantasztikus és lenyűgöző.  Mindenkinek ajánlom, azoknak is, akik nem szeretik a komolyzenét, nem szeretik a balettet, de szeretik a látványos, érzékekre és érzelmekre mélyen ható, fájdalmasan gondolatainkba férkőző előadásokat. Sokat megtudhatunk mindennapi emberi dilemmáinkról, hűségről, felesleges áldozat-vállalásról, veszélyes ideológiák teremtés-történetéről, vezérekről és népükről, kitartó szerelemről, hitről, emberségről. És saját szemünkkel láthatjuk, milyen a mélyen gyökerező tradíciókon alapuló progresszív, ám élvezhető, befogadható kortárs orosz balett. Különleges táncosok, különleges élmény. Különösen most, 2018.04.08. előtt...

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr6513790708

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása