HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) elfogadás (1) Elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) Járó Zsuzsa (1) járó zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) netflix (1) Netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

ÜDVÖZÖLJÜK NORVÉGIÁBAN! (Welcome to Norway!) - norvég vígjáték, 2016

2017.02.15. 11:01 dasilva64

nor10.jpg“Szíria lángokban áll. Libanon csordultig tele van. Az emberek elvéreznek a határ mindkét oldalán. Még több olyan embert kell befogadnunk, akiken nem tudunk segíteni a térségben – beleszámítva a betegeket és rokkantakat. Ha Norvégia nem fogadja be őket, ki tudná?”  

(Jan Egeland, Norvég Menekültügyi Tanács, 2015.)

 

Per Primus (Anders Baasmo Christiansen) amolyan átlagos észak-norvég férfiember. Pisze orrú, kék szemű, pirospozsgás és ki nem állhatja a menekülteket. Meg a dél-norvégokat. Meg a svédeket. Tulajdonképpen egyáltalán nem kedvel senkit. Sem a rendőröket, sem a bevándorlási hivatal embereit, de még gyerekkori barátját se nagyon. Merthogy mindegyik ellene van... Röviden, Per Primus a sikertelen, középszerű kispolgár norvég prototípusa.

nor6.jpgEddig amibe fogott, az rosszul sült el. Nem jött be a bio-csirkét felszolgáló szálloda, és a havas turizmus sem élte túl az olcsó trópusi chartereket. Ám felcsillan a remény! A végtelen sorokban áradó menekülteket el kell valahol szállásolni. S ha az UDI (Norvég Bevándorlási Hivatal) megadja az engedélyt, Per és szállodája (mint menekültbefogadó állomás) megmenekülhetne. 

És a havas Észak-Norvég hegyvidékre megérkezik ötven ember a világ legkülönbözőbb tájairól, a lehető legkülönbözőbb bőrszínével, vallásával, szokásával és történetével. Ami egyrészt konfliktusforrás, másrészt humoros helyzetek kifogyhatatlan tárháza. Rune Denstad Langlo filmje igazi skandináv vígjáték: humoros, önironikus, emberi és végtelenül szerethető.

nor8.jpgAz alapötlet - azon felül, hogy az egyszeri norvég vállalkozót éppen az általa nem túl kedvelt "migráncs-áradat" menti ki a csődközeli helyzetből - tulajdonképpen nem túl eredeti. Primus és felesége, az örök-negatív Hanni (Henriette Steenstrup) eleinte egy egynemű és ijesztő biomasszaként tekint a befogadásra váró menekültekre. Aztán a technikai problémák közös - és vicces - megoldása során egyesek lassan kilépnek a tömegből, a magányos Primus család fokozatosan egyre közelebb kerül az egyes emberekhez. Kialakulnak barátságok, megtörténik az elmaradhatatlan rasszista bántalmazás, s válaszképp a bumfordi norvég bosszú. Van megcsalás, önsorsrontó feleség, egyedülálló és kiéhezett városi ügyintéző, magányos és szabados skandináv tinédzser. A film végére természetesen mindenki jobban megismeri a másik oldalt, s ezzel együtt saját magát is, van humoros és frappáns, valamint érzelmes és egyáltalán nem meglepő befejezés.

nor5.jpgAz Üdvözöljük Norvégiában attól működik, hogy egyrészt elsősorban nem a menekültek sorsára, szenvedéstörténetére koncentrál (bár természetesen egy-egy mondatban felsejlenek a borzalmak), másrészt, hogy az iróniából, a saját magunkon való kacagásból mindenkinek egyformán kijut.

Görbe tükröt tart a kispolgárok előítéletességének csakúgy, mint a hiper-emancipált skandináv női mentalitásnak - zseniális találat Line (Renate Reinsve) ártatlanul kislányos figurája, aki a hagyománosan hímsoviniszta, szexuálisan kizsákmányoló férfi vezetők kifordított, női változata, vagy Primus lánya, Oda (Nini Bakke Kristiansen), a szexről és alkoholról felnőtteket megszégyenítő lazasággal beszélő, a szülei házasságát éles szemmel kritizáló, okos és koravén szőke-szép kisangyal. 

nor9.jpgLanglo nem kíméli a norvég rendőrséget, a hivatali ügyintézőket, az időnként teljesen értelmetlen norvég bevándorlási szabályokat, de a menekülteket sem, akik hasonlóan értelmetlen és érthetetlen szabályok és szokásjogok mentén nehezítik a saját életüket, ahelyett, hogy végre maguk mögött hagynák a felesleges, és dogmatikus előírásokat. Mindenki megkapja a magáét, miközben a film minden pillanatát átitatja az emberség, a szeretet, az önismeret, és az elfogadás. 

Mert valójában, a maga rusztikusan humoros módján erről szól a film, az elfogadásról. Hogyan fogadhatjuk el, fordíthatjuk közös hasznunkra a változásokat: az emberek vándorlását, a közösségek átalakulását, a nemi és társadalmi  szerepek folyamatos átformálódását, a hagyományos családkép újraértelmeződését. Néha kicsit botladozva, de hogyan boldogulhatunk ebben az új világban.

nor4.jpgÉrtékelés: szórakoztató, szívmelengető, vicces és elvarázsoló. Nem kell hinni az itt-ott látható pontszámoknak, sokkal jobb annál. Remek színészek, magabiztos és igényes rendezés, éppen ideális, másfél órás hosszúság, vaskos, de nem bántó humor, egyszóval egy szokásos skandináv vígjáték. Olyan vígjáték, amelyik pontosan tudja mekkora a felelőssége az adott témában. Ha egy icipicivel többet megtudtam volna  Abedi (Olivier Mukuta) és Zoran (Slimane Dazi) múltjáról, akkor lenne teljes az elégedettségem. De így is kiváló munka.

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr4012261768

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jakab.gipsz 2017.02.18. 11:41:16

Sematikus és sablonos, ahogyan Móricka elképzeli a globalizációt, az elefántcsont tornyocskájába ücsörögve.

Egyszóval, uncsi.

dasilva64 · https://www.facebook.com/korulottemavilag 2017.02.19. 10:09:06

@Jakab.gipsz: Ez a megjegyzés minimum vicces annak fényében, hány menekültet fogadott be eddig Magyarország, és hányat Norvégia. Azt hiszem, az elefántcsonttorony nem ott van...

Igazából nem tudom mi benne a sematikus, vagy sablonos, (kíváncsi lennék, mire gondolsz), ráadásul a film csak látszólag szól a menekültekről, valójában magukról a norvégokról mesél.

De ha nem jött át, hát nem jött át. Nem tetszhet mindenkinek minden egyformán :D

Frederick 2017.11.06. 09:11:18

@Jakab.gipsz: @dasilva64:

Ne hagyd magad, Gipsz Jakab!

Norvégia-promó.

"Ez a megjegyzés minimum vicces annak fényében, hány menekültet fogadott be eddig Magyarország, és hányat Norvégia."

És hányat fogadott be Japán. Japán, Magyarországgal ellentétben, egyet sem. Mondhatni, mi japánhoz képest jófejek vagyunk. A japánok meg a "stop migráció" mentalitásukkal értelmesebbek, mint mi. Mondjuk migráció kérdésében mindenképp. Az is elgondolkodtató, hogy a migráció miért Európa belseje felé folyik, miért nem Ázsia fejlettebb országait célozza meg (Kína, Japán, Dél-Korea). Valószínűleg azért, mert akik a szálakat mozgatják, nem Ázsiát akarják bedönteni, csak Európát.

Iszlám fanatikusok civileket öltek az USA-ban, Angliában, Franciaországban, Németországban, Svédországban, Norvégiában (!). A manchesteri gyermekgyilkosságok a te torz posztmodern esztétikai ízlésednek is csak annyit jelent, hogy akár magyar gyermekek és kamaszok is áldozatul eshetnek az ISIS-nek. Miért is ne? Willkommen, baszd meg!

És ha már Norvégia!
cassetto-tiroir.blogspot.hu/2017/10/barnevernet.html

dasilva64 · https://www.facebook.com/korulottemavilag 2017.11.07. 14:02:42

@Frederick: A te gondolkodásmódod inkább Breivik-éhez hasonlít. Az enyém meg a norvég többségéhez. Maradok ezen az oldalon.

Frederick 2017.11.07. 14:17:07

@dasilva64:

"A te gondolkodásmódod inkább Breivik-éhez hasonlít."

Ja, ja, gyilkos vagyok. Érvelj, kicsim! Menni fogom? Egyébként ha már említenem kell valakit, akkor a Pegida, amely tüntet Németország migráns megszállása ellen, vagy azok a japán bürokraták és politikusok, akik okos törvényekkel védelmezik a japán társadalmat attól a veszedelemtől, amit a migráció képvisel. Breivik az más tészta.

"Az enyém meg a norvég többségéhez."

Ezt, remélem, Norvégiából írod. Mert Magyarországról nem ér. :) És kikből áll a norvég többség? Azt tudtad, hogy a norvég gyermekjogi szervezet, a Barnevernet előszeretettel szál rá muszlim, cigány és indiai családokra. Tudod, miért? Mert még az ottani feminista bürokraták egy része is erősen xenofób. Vagyis milyen többségről beszélünk, hmmm?

dasilva64 · https://www.facebook.com/korulottemavilag 2017.11.07. 15:43:42

@Frederick: Köszönöm, hogy megosztottad a gondolataidat. Szerintem nem jó helyen jársz, ez a blog nem a napi politikáról, vagy gyűlölködésről szól. Művészetről, esztétikáról, utazásról. Ha ezzel kapcsolatban írsz, káromkodás és kicsimezés nélkül, szívesen beszélgetek. Szia.

Frederick 2018.01.14. 10:53:03

@dasilva64:

"kicsimezés nélkül"

Valakit összefüggésbe hozni egy tömeggyilkossal szerintem durvább dolog, mint egy "kicsim".

"ez a blog nem a napi politikáról... szól"

A politikát ketten hozták be. Egyrészt a posztíró egy politikai propagandát ajánlva, másrészt te, aki párhuzamba állítottad a magyar és a norvég menekültügyet.

Szívesen kifejtem, mit gondolok a migrációról. De ha művészetről akarsz társalogni egy politikai poszt alatt, akkor nem.

Frederick 2018.01.14. 10:54:07

"A politikát ketten hozták be."

Mármint egy személy. Hiszen a posztíró és a kommentelő ugyanaz.
süti beállítások módosítása