HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) Elfogadás (1) elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) járó zsuzsa (1) Járó Zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) netflix (1) Netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

KALIFORNIAI ÁLOM - őrjítően romantikus, idegesítően zenés-táncos amerikai filmtisztelgés 126 percben, 2016.

2017.01.04. 21:53 dasilva64

lala7.jpgRendhagyó kritika ez a mostani. Rögtön az elején szeretném leszögezni, hogy aki szereti a rózsaszín-habos, keserédes musical-műfajt, akit nem zavar, hogy a legdrámaibb monológ kellős közepén a főhős dalra (de még milyen nagyívű, fesztivál-dalra!) fakad, vagy hogy a szerelmesek egy csillagos-varázsos éjszakán csók helyett spontán step-táncban forrnak össze, aki szereti, ha a nők csak pörgős ruhában járnak, a férfiak pedig zakó-ing-nyakkendőben, az ne is olvassa tovább...

Az feltétlenül nézze meg. Eredeti nyelven, mert rettenetesen idegesítő minden szinkronizált zenés film, ahol például a dögös hangú, magyarul beszélő Emma Stone egyszer csak elhaló, vékonyka szopránnal, angolul, feliratozva dalol, majd hirtelen újra Nemes Takács Kata hangján folytatja. Ja, hogy kizárólag csak szinkronizálva vetítik... Gratulálok a forgalmazóknak.

lala1.jpgBiztos kiderült már, nem szeretem a musicalt. Volt idő, amikor szerettem, sőt, van amit még ma is szívesen nézek-hallgatok félszemmel, mintegy háttérként. Főképp azokat, amikben különleges, önállóan is nagy slágerek születtek (Hair, Ének az esőben, A muzsika hangja), amiket a szereplőkkel együtt dúdolok. Vagy azokat, ahol a táncbetétek virtuozitásukkal nyűgöznek le. (Fred Astaire & Ginger Rogers filmjei, A macskák, A tánckar,  West Side Story) De moziba már nemigen mennék értük. Bevallom, csak azért néztem meg, mert akkora körülötte a lelkesedés: nincs kritika, mely ne dicsérné, többszörös Oscar-esélyes, fantasztikus a zenéje, mindenki kedvenc színészpárosát csodálhatjuk benne több mint két órán át - egyszóval, szép hunglish kifejezéssel: nagy a hájp. Valami nagyot, újat, különlegeset vártam, olyat, ami feléleszti, újraformálja a műfajt, amitől kicsit újra beleszerethetnék. De az első kockáknál tudtam, tévedés volt.

Már a nyitójelenet kínos érzésekkel töltött el. Az LA-be tartó kocsisor teljesen bedugul, mire a kacagó napsütésben vidám, gyönyörű, formás, ruhában-bőrszínben igen színes fiatalok ugrálnak ki a kocsikból, táncra perdülnek, és egy szép nagy közös himnuszt zengenek a csillagok városáról. Sejtettem, innentől minden rózsaszín, cukormázas, édes és szeretni való lesz. És tényleg. 

lala6.jpgSebastian (Ryan Gosling) egy átverés miatt anyagilag lenullázódott zongorista, aki a jazz feltámasztását tűzte ki életcéljául. Mia (Emma Stone) pultos egy kávézóban a Warner Stúdió területén - mi más lenne az álma, mint hogy híres színésznő legyen. A két fiatal útja többször keresztezi egymás, míg végre egy csillagporos éjszakán egy csillagvizsgálóban két dalolás és egy felhőkön keringőzés között egymásra találnak. Boldogság, szerelem, jazz-klubok, LA ikonikus helyszínei, tisztes szegénység (ezt hivatott érzékeltetni egy beázott tapéta hosszú másodpercekig kitartott állóképe) - természetesen mindezt nagyon amerikai módra: a nagy szerelem legforróbb jelenében a fiatalok ruhástól fekszenek az ágyon, talpig rózsaszín fénybe takarózva; öltözködésük decens és visszafogott; sosem beszélnek csúnyán, nem dohányoznak, nem isznak, humoruk bájos, még egy illemtankönyvbe is beférne. A közbiztonság irigylésre méltó, ahogy anyagi gondjaik is. Van lakás, kocsi (sőt cabrio), van állásuk, vagy ha mégsem, véletlenül adódik valami remek álláslehetőség. Remek lehetőség, bár Sebastian nem erre vágyott: jazz helyett egy könnyed slágerzenét játszó együttes billentyűsének helyére ugorhat be. Nehéz a döntés: feladja álmait a jól fizető és bódító celeb-életet nyújtó lehetőségért, vagy maradjon hű a céljaihoz, ám továbbra is érje be a kudarcokkal?

lala4.jpegMia folyamatosan igyekszik megkaparintani legalább egy kis nyúlfarknyi szerepet - kevés sikerrel. Seb bátorítására (s feltételezem, az általa keresett pénzből eltartva) belevág saját egyszemélyes darabjának színpadra állításába. Ám Sebastiant kötelezi saját, anyagilag roppant sikeres, ám zeneileg nem túl  igényes karrierje - lemarad Mia színházi premierjéről. Ami ráadásul megbukik. Ám megtörténik a csoda, valaki mégis látta, akinek látnia kellett. Miközben szerelmük hajótörést szenved, Mia karrierje felível... 

Öt évvel később. Sebastian valahogy mégis megcsinálta, megteremtette saját sikeres jazz-klubját, Mia pedig befutott színésznő lett. Boldogok - csak éppen nem együtt. Boldogok, egy titkos kinccsel a szívük mélyén. 

lala8.jpgAz első másfél órában majdnem elaludtam. Az a tömény édeskés cukormáz mindenen, az unalmas "nagyívű" dalok, az erotika-mentes szerelem - ráadásul elnyújtva, mint a rétestészta... Hát, őszintén, csak Emma Stone és Ryan Gosling remek színészi teljesítménye tartott a moziteremben. Mert ők valóban csillognak. Erőteljes, finom és elegáns párosuk lenyűgöző. S hogy végül a film hatott, az a második felének köszönhető.  Mert ahogy egyre életszagúbb a két főszereplő kapcsolata, ahogy egyre inkább előtérbe kerülnek a hiteles emberi drámák, úgy csökkennek az indokolatlan dalolások és táncok, úgy olvad le a habcsókos bevonat. (Bár... éppen Emma Stone nagyjelenetében a casting-bizottság előtt, annyira jó lett volna őt végighallgatni prózában, drámában...)

lala5.jpgAmi viszont lenyűgöző, ahol bizony van jogosultsága a giccses, festett párizsi háttérnek, a szívszakasztó zenének, az álom-táncnak, az a befejezés. Az utolsó 10-15 percben sikerült helyrebillenteni bennem az egyensúlyt. Damien Chazelle megtalálta azt a befejezést, ami hollywoodi, romantikus, látványos - és mégis hiteles. Igaz, kis csalással - hisz dupla álom-zárójelenetet látunk. A filmbéli valóság csak keveseknek, nagyon keveseknek adatik meg, a sikerre áhítozók 99%-a még a remény közelébe is csak ritkán kerül. Chazelle finoman mutat rá: mennyi lemondás, boldogtalanság, szerencsétlen sors a csillogó felszín alatt, mennyi áldozat a siker oltárán. 

lala12.jpgSajnálom, hogy nem tudtam meg többet Miáról, a családjáról, a darabjáról, arról, hogy végül lemondott-e a színdarabírásról. Sajnálom, hogy egy sikeres és boldog asszony története kizárólag a szépszínésznő-sikeresférj-cukigyerek háromszögben képzelhető el. Sajnálom, hogy sok filmes utalást (helyszíneket, dalbetéteteket, régi filmeket) alig ismertem - s gyanítom, a nézők nálam fiatalabb része még ennyire sem fogja felismerni azokat a kultikus részleteket, amelyekkel a rendező a műfaj híres  filmjei, sztárjai előtt tiszteleg. 

A végére kicsit megértettem, kicsit megszerettem Damien Chazelle (és az egész stáb) igyekezetét, ám továbbra sem hiszem, hogy ennek a műfajnak ilyen nosztalgikus, lassú, habos formában lenne jövője. De a Kaliforniai álom szép emlékmű.lala2.jpg

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr5412085433

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Anna King 2017.01.05. 17:58:46

Én csak azt nem értem, mi a francnak néz musicalt aki nem szereti? Azert hogy irhasson rola egy lehuzos cikket? Szerintem egyszerubb lett volna valami bunyos-baszosat nezni ha azt jobban szereted...

dasilva64 · https://www.facebook.com/korulottemavilag 2017.01.06. 17:47:36

@Anna King: Mert többet vártam tőle. De írtam az elején, ha valaki szereti ne olvassa el. Amúgy nem különösebben szeretem a b-b filmeket sem, meg az ordenáré igénytelenséget sem :)
süti beállítások módosítása