HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) Elfogadás (1) elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) járó zsuzsa (1) Járó Zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) Netflix (1) netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

APÁD ELŐTT NE VETKŐZZ! - Orlai és FÜGE Produkció

2020.10.18. 23:01 dasilva64

apad2.jpgPéterfy-Novák Éva azonos című, alig több mint egy éve megjelent regénye egyértelműen színpadra kívánkozott. A történet időben széttördelt, lassan összeálló darabkái letehetetlenné teszik a könyvet, ugyanakkor remek alapul szolgálnak a két főszereplő több évitzedes különbséggel eltolt, mégis szorosan összefüggő sorsának bemutatásához.

Tasnádi István rendezésében a darab, ha lehet még szikárabbá, lényegretörőbbé, fájdalmasabbá vált. A történet nélkülözhető elemei lehullottak, elporladtak, maradt másfél órányi tömény és vegytiszta, kétszereplős dráma.  Egyáltalán nem hiányoztak az elhagyott szálak, a reflektorfény akadályok nélkül világíthatott be a legsötétebb sarkokba is.

Kortárs rendezésekben  manapság divatos, ám gyakran erőltetett rendezői gesztus a szereplő(ke)t kezdés előtt beültetni a színpadra, hagyni beleolvadni a díszletbe, miközben a nézők lassan betöltik a nézőteret, és elcsendesülnek. Ennél a történetnél kifejezetten jóleső, hogy Péterfy Bori nem toppan be a színpadra, csak várakozik velünk együtt. Hússzínű ruhájában lágy kontrasztja a sötétzöld kanapénak és tapétának, jelenléte némán is erős. Bárki lehetne közülünk, ma mégis ő kezd mesélni:

"Apád előtt ne vetkőzz!" - az első mondat fenyegetően koppan, de Péterfy Bori kislányos hangja, gyermeki intonációja, gesztusai szinte azonnal kikönnyítik a kemény felütést. Az óvodás korú Eszter csapongva mesél, lassan kirajzolódik a család: a régebben őt imádó, mostanság egyre távolodó édesapa; a női sorsban megkeseredett, lányát furcsa veszélyektől elvakult szabályokkal védeni akaró édesanya; a mindig "fáradt", sörösüvegek mögé rejtőzködő nagymama. És Tatus. Az egyetlen, aki figyel a kis Eszterre, aki megérti, akivel közös titkaik, közös szertartásaik vannak. Aki törődik vele, meghallgatja, kártyázni és vicces-sikamlós versikékre tanítja, aki büszke rá, akinek mindent el lehet mesélni.

A csacsogást hirtelen megszakítja Károly - a későbbi Tatus - (Pataki Ferenc) színre lépése. Ő már idősebb, tíz év körül lehet, stílusa távolságtartó és cinikus - hogyan máshogyan élhetné túl egy kisfiú a szörnyű tragédiák sorozatát. A spanyolnátha egymás után viszi el édesanyját-édesapját, húgával együtt árvaházba kerül, ahol azonnal elszakítják őket egymástól. És a kisfiút már az első éjszakán, s onnantól fogva rendszeresen megerőszakolják idősebb szobatársai. 

apad3.jpgMiközben Tatus és Eszter történe párhuzamosan, szinte grammra kiegyensúlyozva halad előre, két kiszolgáltatott, kihasznált, becsapott, szeretet-fonállal függésben tartott gyerek kínlódó útkeresését követjük. Megértjük, hogyan vált az imádott Tatus unokáját szexuálisan kihasználó szörnyeteggé, ahogyan azt is, milyen egyszerű egy szeretetet, figyelmet nélkülöző kisgyereket, vagy egy vágyaival még tisztában nem lévő kiskamaszt az aktuális törődés-igényeinek kielégítésével elvarázsolni. Látjuk, hogyan lesz az áldozatból bűnös, de azt is, hol lehetett volna megtörni a bűnös varázst. 

Mindkét gyerek környezetében ott keringenek a passzív, némán elforduló résztvevők: az árvaházi nevelők, az apácák,  a Károlyt szexuálisan kihasználó nevelőanya férje és szomszédai, később pedig a felesége, mint anya. És aztán mint nagymama. Esztert megvédhette volna a szülők figyelme, szeretete is, ha bárkinek fontosabb lett volna a kislány megóvása, mint a saját félelmeinek, titkainak eltagadása.

Nem tudjuk, Eszternek sikerül-e megtörni az átkot, a mérgező családi mintát, a hallgatás falát. Túl gyakran találkozunk ehhez hasonló, családokon átívelő, feldolgozatlan traumákkal. Péterfy-Novák Éva mondatai súlyosak és hitelesek, meghallgatni is nehéz, nemhogy kimondani őket. S bár színészek adják kölcsön hozzá a hangjukat, jól érzékelhető volt a bemutatón: profiként is nehéz kiejteni ezeket a rendkívül megalázó és fájdalmas szavakat.

Két áldozat, két vallomás, ám együttérzésünk eltérő. Értjük, mitől lett elkövető a korábbi áldozat, de muszáj feltennünk a kérdést: adhat-e felmentést bármilyen bántalmazásra az elszenvedett bántalmazás? Enyhítő vagy súlyosbító körülmény a saját traumatikus élmény? Lehet-e valódi irányításunk a vágyaink felett? Hivatkozhatunk-e a saját szenvedésünkre, amikor morális gátakat lépünk át? Van-e bármilyen ok, magyarázat, indok arra, hogy visszaéljünk egy gyerek bizalmával, és egész életét meghatározó sérüléseket okozzunk neki?

A téma aktuális, a darab pedig rendkívül érzékenyen és alaposan - helyenként brutálisan életszerűen - beszél a gyerekeket érintő szexuális visszaélésekről. Ragaszkodó és gondoskodó elkövetőkről, magukra hagyott áldozatokról, hosszú távú következményekről. Kötelezővé tenném pedagógusoknak, segítő szakmabélieknek, kamaszoknak, szülőknek, nagyszülőknek..., egyszóval mindenkinek. 

apad1.jpgÉrtékelés: megrázó és felemelő, zavarba ejtő és megtisztító. Azoknak is ajánlom, akiket a téma ijeszt, vagy viszolyogtat. A valóság értő, érző megismeréséhez a jó színház a jó választás. És ez jó színház. Péterfy Bori Esztere szinte a szemünk láttára nőtt fel, Pataki Ferenc néma férfi-fájdalma pedig néha beterítette a nézőteret. Rendkívül jól sikerült a regény drámává átdolgozása, a folyton váltakozó monológok ritmizálása. És az a hússzínű ruha a megnyugtató mohazöld háttér előtt...  (látványtervező: Antal-Fógel Adrienn) Nekem a festmény már nem is hiányzott, bár telitalálat.

4 komment

Címkék: család abúzus szexuális visszaélés Péterfy Bori Péterfy-Novák Éva orlai produkciós iroda

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr816245044

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bubu64 2021.01.18. 08:08:31

Kedves Dasilva!
Tetszett a könyv, köszönöm az ajánlást. Azóta olvasom az írásaidat, amióta a Mai Manó házról írtál. Már nem tudom mikor volt.Nem tagadom jó pár darabot, filmet, ill. könyvet ajánlásod alapján néztem meg, olvastam el. A könyvvel kapcsolatban még annyit, hogy ajánlottam ismerőseimnek és érdekes módon azt mondták nem olvassák el, mert nagyon nyomasztó a téma.

dasilva64 · https://www.facebook.com/korulottemavilag 2021.01.20. 22:30:38

@Bubu64: Nagyon köszönöm, amit írtál, azt hiszem ez adta lökést, hogy újra rákezdjek az írásra :) Remélem nem csak én, de majd a színház és a mozi is kijön az apátiából lassan, és nem csak sorozatokról fogok ajánlókat írni. De addig is, fent az új ajánló :)

Bubu64 2021.01.21. 19:37:12

@dasilva64: Köszönöm. Továbbra is figyelem az írásaidat. Én is alig várom, hogy színházba, múzeumba mehessek. Addig is nekem is a filmnézés marad, az olvasás és sok-sok séta gondolom, mint Neked és sokunknak is.

Bubu64 2021.01.21. 19:48:11

Ha ajánlhatok én is két filmet Neked és még nem láttad, nézd meg. Kíváncsi vagyok a véleményedre. Az Amerikai nő és az Örök tél. Szerintem tetszene neked, az Egy nap után ítélve, amit Te ajánlottál szintén.
süti beállítások módosítása