HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) elfogadás (1) Elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) Járó Zsuzsa (1) járó zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) netflix (1) Netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

MONDJAD, ATIKÁM - Pesti Színház

2019.09.22. 22:20 dasilva64

ja8.jpgja3.jpgMindenkiben él egy kép József Attiláról. Van akinek csupán egy fenyegető érettségi tétel, másnak egy kicsit őrült, baloldali mozgalmár költő.

Tündöklő, szenvedő, extravagáns, gyerekes, megalázó, felemelő szerelmi költészete generációk számára jelentette a belépőt a felnőtt szexualitás kínzóan csábító testiségébe csakúgy, mint a lelki szépség éteri világába - míg én névadókon az Altatót, iskolai karácsony-ünnepeken a Betlehemi királyokat szavaltam. Az iskolám falán évtizedekig olvashattuk sorait: "... játszani is engedd szép, komoly fiadat!" - de az elejét, azt sosem idézték hozzá. Nevét az "átkosban" számtalan gimnázium és a szegedi tudományegyetem vette fel, hogy aztán a rendszerváltás után személye újra méltatlan legyen ezen intézményekhez - s eközben Duna-parti szobra politikai szimbólummá vált.  

ja6.jpgNekem valahogy mindig ő volt a KÖLTŐ. Korántól szerettem pengeéles sorait, a fájdalomban születő erőt, a keményen koppanó szikár szépséget, és a néha elsimuló homlokráncok mögül előbukkanó játékosságot. Érteni sokáig nem értettem (s ez gyakran ma is így van, a 100% ebben a témában kizárható), de mindig megérintett.

Bár általában nem szeretem, ha a verseit szavalják - sosem úgy szól, ahogy én azt belül hallom -, de Vecsei H. Miklós önálló estjéről csak jót hallottam.

ja5.jpgA darab több mint két órás tömény dráma,  minimalista díszletben (Vecsei Kinga Réta munkája), minimális mennyiségű kellékkel. Éppen ezért maximális figyelmet igényel, minden szó, gesztus, leheletnyi szünet jelentőséggel bír (bevallom, én 10-15 perccel a vége előtt már csak komoly erőfeszítések árán tudtam koncentrálni). Vecsei H. Miklós saját bevallása szerint 4-5000 oldalnyi anyagból állította össze a darabot, egészen különleges érzékkel egybeszőve verssorokat, analitikus ülések után született írásokat, életrajzi elemeket különböző szerzők tollából (József Jolán, Asperján György). Átvette Asperján híres életrajzi regényének (Fogadj szívedbe) szerkezetét, stációkra bontva a költő életét, s gyanítom, őt is elbűvölte Asperján "József Attila-megfejtése" - magam is hajlamos vagyok az őáltala összerakott képet hitelesként elfogadni. 

ja1.jpgGyönyörűen felépített darab, gördülékennyé fésült szöveg-részletekkel, milliméteres pontossággal megrajzolt történet-vezetéssel, rendkívüli színészi teljesítménnyel. Vecsei kikerült számos csapdát is: nagyon ritkán támaszkodott az ismertebb versekre, s ha mégis, sosem szavalta őket, előadásában József Attila verssorai személyes gondolatokká, érzelmekké váltak; elegánsan, érzékenyen mutatta meg a költő fájdalmát, a külvilág egyre fenyegetőbb rettenetéből és saját veszteségéből táplálkozó démonait: a végleges magányt és meg nem értettséget; sikerült a József Attilában rejtőző bántalmazót, a nárcisztikusan toporzékoló gyereket úgy megmutatnia, hogy megőrizte szerethetőségét, önző báját, szellemi nagyságát. Nem használta ki, nem tette olcsó látványossággá József Attila féktelen szexualitását, fokozatos szétesését, az őrület eluralkodását. 

ja5.jpgFinom volt, elegáns, érzékeny és szép. S ha van valami, amitől nekem nem tökéletes ez a darab, az talán éppen ez. Vecsei H. Miklós elegáns, érzékeny és szép, vélhetőleg az "anyatejjel magába szívott" intellektussal, veleszületett és tanult jó ízléssel. 

Az én József Attilám nem ilyen. Nyersebb, erőszakosabb, sarkosabb. Az eleganciáért és arányérzékért véres verejtékkel megküzdő, verseit megszállottan a tökéletességig csiszoló, csalódottságában agresszívan tomboló, majd kisgyerekként bocsánatért síró, környezetét egyfolytában manipuláló, magas hőfokon izzó lélek. Mint aki folyamatosan kísérti az őt szeretőket, hogy újra és újra megkapja azt a borzalmas verést, amit kisfiúként az édesanyjától kapott - hátha egyszer nem ugyanaz lesz a történet vége. 

ja4.jpgHa az lenne a darab címe, Mondjad Hasikám - akkor tökéletes lenne. Az előadás beszippantott, elvarázsolt, lenyűgözött, láttam a fájdalmat, a vergődést, láttam a szépség koldusát. Vecsei H. Miklóst. De egy kicsit elvesztettem József Attilát.

ja7.jpgÉrtékelés: rendkívüli, mindenképpen meg kell nézni. Ha valaki nem kedvelte, vagy nem ismerte József Attilát, a költészetét, az életét, azért. Ha ismerte és szerette, és kíváncsi arra, mit mutat meg belőle és magából egy igen fiatal, igen tehetséges és igen sokoldalú fiatalember, akkor azért. Nem könnyű rá jegyet kapni, de kitartó munkával lehetséges. 

Szólj hozzá!

Címkék: költészet József Attila Pesti Színház Vecsei H. Miklós

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr4915158930

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása