HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) Elfogadás (1) elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) járó zsuzsa (1) Járó Zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) Netflix (1) netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

GISELLE - a romantika Alkonyata, avagy mitől lett a Giselle a balettszínpadok állócsillaga?

2019.01.27. 11:32 dasilva64

gis3.jpg1841-et írunk. Európa túl van a francia forradalom viharos évein, a napóleoni háborúkon. A felvilágosodás racionalitásának romjain virágzásnak indul a nacionalizmus, megszületik a nemzetállamok, kultúrnemzetek iránti igény; az ipari forradalom és a városok robbanásszerű fejlődésének köszönhető dehumanizálódás ellensúlyozására megnő a kereslet a szentimentális, érzelmes művészeti kifejezésmód: a romantika iránt.

De milyen is ez a romantika? Hódít a középkor misztikus világa - népi mondák hőseinek, királynőinek, szellemeinek megelevenedése -, a régmúltba, álomvilágba, emberközpontú mesékbe vágyódás; a végletekben való gondolkodás - jók-rosszak, élők-holtak, világos-sötét, angyali-ördögi, bűnös-ártatlan szembeállítása.

gis2.jpgÖnálló műfajként a balett is ebben az időben bújik ki végleg az opera szárnyai alól - "felnőtté válása" közben jelentős átalakuláson megy keresztül. Az addig hódító mitológiai témák és rokokó pásztorjátékok helyét átveszik a tündér- és népmesék, balladák és legendák, főszerepet kap a misztikum. Az addig megszokott stílus is változik, a leíró, pantomim jellegű táncmozdulatok helyett megszületik a klasszikus balett technikailag fejlettebb, sajátosan költői mozdulat-nyelve. Természetesen főszerepet kap a szerelem, a hűség, az árulás, a megcsalás, a halál - és a földöntúli szellemvilág. A gyarló földi férfi szerelmének tárgya szinte mindig egy tündér, szellemlány, villi (lidérc), szilfid (légiesen karcsú nőalak) - amely hősnők hiteles megformálásához valami egészen új technikára volt szükség. Először 1832-ben Maria Taglioni emelkedett lábujjhegyre egy újfajta cipőben A Szilfid című balettben, de a Giselle az első olyan egész estés balett, ahol a hősnő - és szellem-társnői - végig spicc-cipőben táncolnak. 

gis5.jpgA Giselle története tulajdonképpen két teljesen különálló történet, amik magukban is nézhetőek lennének. Az első rész egy vadregényes német erdő szélén, valamikor a lovagias középkorban játszódik. Az álruhás gróf (Balázsi Gergő Ármin) elcsavarja az egyszerű kis  parasztlány, Giselle fejét, pedig gyűrűs menyasszonya van, egy szépséges és gazdag  hercegkisasszony. Amikor Giselle megtudja, hogy becsapták, szerelme reménytelen, helyzete megalázó, beleőrül a bánatba. Bár a herceg érzelmei őszinték, habozása hihető, döntése mégis borítékolható. Giselle amúgy is törékeny szíve megszakad. 

A második részben valahol a sötét erdő mélyén éjfélt üt az óra, a tisztást ellepik a villik - az esküvőjük előtt meghalt fiatal lányok szellemei -, akik halálba táncoltatják a hűtlen férfiakat. Myrtha, a villik királynője (Kristina Starostina) a grófnak is ezt a sorsot szánja, ám Giselle még a túlvilágról is megvédi lelkifurdalástól összetört szívű, szomorú szerelmesét.

A Giselle nem véletlenül lett nagy siker és a világ operáinak állandó vendége. Miközben a rendkívül jól eltalált  librettó komoly sikert és hírnevet hozott írójának, Théophile Gautier-nek,  nem mellékesen remek lehetőséget nyújt azóta is táncosok generációinak, hogy megmutassák technikai, színészi, karakterformáló tehetségüket. 

gis7.jpgBiztos vagyok benne, hogy minden szereposztás kitűnő volt az idén is, de Diana Kosyreva különleges hitelességgel és könnyedséggel repített minket a tündérmesék világába. Elhittem neki, hogy kislányos, tiszta szerelme kitölti minden porcikáját, hogy hite a jóban sima víztükör, amit egy beléhajított kő a legmélyéig képes felkavarni, végzetes viharral örökre megmérgezni, tönkretenni. Diana előadását nézve felsejlett ártatlan első szerelmem emléke, ahogyan a csalódásé is, ami hosszú időre összetörte ábrándjaimat a bizalomról. Giselle a második felvonásban teljesen más nő már, mondhatni a másvilág valóban egy más világ, olyan, ahol a naiv kislány helyett egy bölcs, felnőtt nő képes az emberi gyarlóság elfogadására, a teljes megbocsátásra. Kosyreva valóban lebeg, lába alig érinti a földet, mozdulatai gyönyörűségesek és kifejezők. Nagy nyeresége a Magyar Állami Operaháznak. 

Kiemelkedően szép jelenet a fiatal jegyespár tánca az első felvonásban Lee Yourim és Morimoto Ryosuke előadásában - a tánc eredetileg nem szerepelt a librettóban, dramaturgiailag teljesen indokolatlan, egy mecénás íratta bele táncosnő kedvesének kedvéért, ám a nagy sikerre való tekintettel azóta is láthatjuk.

gis4.jpgÉRTÉKELÉS: gyönyörűséges. Dicsérhető az egész tánckar, a zenekar Jankó Zsolt vezényletével, egyformán szépek a stilizált-népies, az elegáns-lovagi és a libbenő tündér-jelmezek (Vágó Nelli hagyománytisztelő remekei). Kellemes a díszlet is azzal a kis Walt Disney kastély-utánérzéssel a háttérben (stilizált Neuschwanstein), csak egészen kicsit ront a lelkesedésemen, hogy rendkívül emlékeztet a Diótörő második felvonására, csak az évszak változott... 

UTÓZÖNGE 1.: furcsa érzések motoszkálnak bennem azóta is, hogy egy hete végig gyönyörködtem az előadást. Mit üzen nekünk ma Giselle tragikus története? Mit vihetünk magunkkal a saját életünkbe? Miért fontos a megbocsátás és az elengedés? Ki a nyertese ennek a történetnek - van-e egyáltalán? Mit tennénk másképp a szerelmi sokszög szereplőiként? És mit tehetnénk másképp? Mit szimbolizál az éterien szép, ám könyörtelen villi-világ? Mitől változott meg Giselle, hogyan jutott a földi törékenységtől, harc nélküli feladástól a túlvilági "főnökkel" való szembeszállásig? - Úgy hiszem, Adolphe Adam szépséges zenéje hozzájárult a sikerhez, de valójában Gautier romantikus celofánba csomagolt időtlen története tartja a Giselle-t azóta is a csúcson.

UTÓZÖNGE 2.: bár a Giselle-t ma játsszák az Erkelben az évadban utoljára, ám igazán méltó környezetben, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon június 20-án és 21-én a Novoszibirszki Állami Akadémiai Opera és Balettszínház  előadásában láthatjuk majd ezt a tüneményes és szenvedélyes balettet.

Végül búcsúzóul egy kép két különleges balettművészünk emlékére: Lakatos Gabriella és  Róna Viktor a Giselle-ben:gis9.jpg

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr4314583868

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása