HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) elfogadás (1) Elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) Járó Zsuzsa (1) járó zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) netflix (1) Netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

A HÉT ASSZONYA - Csákányi Eszter, Parti Nagy Lajos és a Katona József Színház közös produkciójában

2016.03.27. 16:26 dasilva64

het2.jpgParti Nagy Lajos igazi jutalomjátékkal ajándékozta meg Csákányi Esztert - a Katona pedig befogadta a menekült-darabot. (A bemutató még abban a másik Nemzetiben esett, de alig egy év után a harcok miatt új hont keresett...) SzéPRóza hét élete. Hét asszony egy estén, egy színpadon, egy művész előadásában. 

Csákányi Eszter az a különleges színésznő, akinek ezer arca van - film, színház, musical, sanzon, kortárs dráma, mesejáték, tévé-sorozat, egyre megy, ha úgy hozza az élet, gondolom akár egy vízibalettben is parádés lenne. De az ezer arc mindig ugyanazt az eltéveszthetetlen, hihetetlenül erős kisugárzású, egyedülálló személyiséget takarja. Ha tudnék írni, én is egy hozzá hasonló színésznek írnék darabot... 

Parti Nagy Lajos mesterségbeli virtuozitása, nyelvi leleménye, kínosan elevenbe találó humora, groteszkbe hajló erős drámája lenyűgöző. Ha tudnék játszani, én is csak ilyen ütős darabban lépnék fel. Törvényszerű volt e találkozás, és törvényszerű volt a siker. (Még akkor is, ha vannak gyenge pontjai.)

het1.jpgSötét színpad, mögötte árnyszerűen mozgó alakok, zörejek: táska cipzárja nyílik, aprópénz csörög, pohár koccan, ruha szövete suhog. Valaki beszél, mintha magában, de mégis máshoz, hozzánk... magányos dialóg. Még nem értem. Néha a zajok elnyomják az időnként suttogásig halkuló hangot, fülelek, próbálom kisilabizálni, a szót, a jelentést, az értelmet. Még mindig nem értem egészen. Aztán belép Csók Adorjánné Szép Róza, kitüntetett, ám életre szólóan elnyomott kézimunka-előnyomó, hogy kínosan kispolgári ünneplőben, ondolált frizurában meséljen szégyenlős-sírósan nevetséges, reménytelen, fájdalmasan semmi kis életéről. Két nevetés között sírni tudnánk, amikor zsigereinkben érezzük az elfecsérelt, Dianás cukorkával feldobott szürkeség hétköznapi tragédiáját. 

het8.jpg

Annyira szíven ütött ez az első jelenet, hogy majd' egy napig nem is tudtam visszaemlékezni a második nő meséjére. Hosszas gondolkodás után tudtam csak felidézni  Csora Rozália (József Attila naturális lírájára rímelő) történetét. Egy drámai, fényképélességű képsor pereg le lelki szemeink előtt - miközben a színpadon egy profi fotós kattintgatja gépét visszafogott, érzelemmentes monológját mesélve. Nincs nevetés, nincs irónia, csöndes dráma van. Elbújik a harsányabb jelenetek között, mintha nyomot sem hagyna, hogy az idő múlásával egyre erősödjön.



 

A színpad mögötti furcsa-halk-groteszk történet egyre tisztább, már sejtem, merre tart... De betotyog a kabinos asszonyság és teljesen elképeszt a strucc-csoport abszurdjával, összemosva emberi-állati viselkedésmintákat, sztereotípiákat.  

het7.jpgNekem kilóg a sorból a jelenet, kissé idegen, de biztosan van, akinek a kedvence lesz. Én még rágódom rajta. Kicsit el is vesztem a fonalat.

Aztán elmélkedésemből teljesen kizökkent az amerikás, smaragdzöldbe öltözött szőke szépasszony. Jellegzetes akcentussal, álmodozva idézi fel első házasságát a csempész Wolfrámmal - szerelmük izzó volt és feledhetetlen, majd egy kegyetlen robbanással véget ért... 

het4.jpg

"Ne féljél, egyszer azt álmodom, hogy becsukom az ajtót, aztán ki se nyitom, egynek se, sohase, kész, vége, szellemvasút a Körúton, teljes sebességgel, uzsgyi, Boráros tér aztán bele a Dunába, bumm... Na, most szállogass le és dumáljál, fóbiáskám, most meg fogod hallgatni, amit mondok, és akkor az ember elmondja egyenként mindnek, hogy micsoda szemét vagy, te is, te is, de mindegy, most itt maradunk szépen, ne sikítsál, cseszki, én se bírok úszni, mégse sikítok, jó hideg víz, jó kis halak..." - ad interjút a hét asszonya, a villamosvezetőnő.

Tulajdonképpen ez a leghosszabb és a leghatásosabb jelent. Parti Nagy egyedülálló tehetsége, hogy a nem éppen illedelmes szavakkal is csuda élvezetes, humoros, és kicsit sem közönséges mini-drámákat alkosson, itt éri el a csúcspontját. Csákányi Eszter pedig olyan természetes intelligenciával hozza az egyre ittasabb, egyre gátlástalanabbul véleményt nyilvánító BKV-dolgozót, ami teljesen lenyűgözött. Nemcsak engem, az egész közönséget, kivétel nélkül.

het5.jpgAz utolsó jelenet inkább csak levezetés, relaxálás, elsimítás. Megtudjuk a háttértörténet végét, meghallgatjuk a bárénekesnő utolsó számát: "Egyforma vagy, mint mindenki más, / Ordas a közhely, nem is vitás." - bólintunk, igen, ez mind mi vagyunk. Néha fájón jelentéktelenek, néha abszurdak vagy éppen romantikusak, máskor részegek, hangosak, meggondolatlanok, fáradtak. De időnként mi is levesszük a parókát, a jelmezt, az álarcot, és megmutatjuk magunkat pőre valóságunkban - ahogyan a hetedik asszony, a színész megteszi előttünk. Csendben, fáradtan, egyedül állva a tapsvihar közepén.

het9.jpgÉrtékelés: Kitűnő. Ha szereted Csákányi Esztert, Parti Nagy Lajost, a jó humort, a profizmust lélekkel átitatva, akkor ne hagyd ki. Anger Zsolt rendezése kellőképp háttérbe vonult, hagyta a nagyokat kibontakozni, ahogyan Khell Zsolt díszlete és Izsák Lili jelmezei is. 

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr338528338

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása